یومی

معنی کلمه یومی در لغت نامه دهخدا

یومی. [ ی َ می ی ] ( ع ص نسبی ) منسوب به یوم. ( یادداشت مؤلف ). و رجوع به یوم شود. || روزانه و هرروزی. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه یومی در فرهنگ فارسی

منسوب به یوم روزانه و هر روزی

معنی کلمه یومی در دانشنامه عمومی

یومی ( به ژاپنی: Yomi، 黄泉 ) واژه ای ژاپنی است به معنای "دنیای زیرین" یا "دنیای مردگان" که موجوداتی وحشت انگیز و جهنمی از آن نگهبانی می کنند. بر اساس اسطوره شناسی آئین شینتو که در کتاب کوجیکی آمده است، یومی اقامتگاه ابدی مردگان است. هنگامی که کسی از اجاق جهان مردگان تناول کرد، بازگشتش به دنیای زندگان غیرممکن می شود. بر اساس افسانه های ژاپنی، یومی در زیر خاک این جهان قرار گرفته است.

جملاتی از کاربرد کلمه یومی

و من یومی و من ساعات یومی و من شهری و من ایام شهری
بمقامی که قوت یومی خود نبود ساختن چنین دشوار
جو جونگ هیوک (کره‌ای: 주종혁؛ زادهٔ ۲۷ ژوئیه ۱۹۹۱) بازیگر اهل کره جنوبی است. او در مجموعهٔ تلویزیونی سال ۲۰۲۲ وکیل وو خارق‌العاده در نقش وکیل کوان مین وو حضور پیدا کرد. از آثار دیگری که در آنها ایفای نقش کرده‌است می‌توان به سلول‌های یومی (۲۰۲۱–۲۰۲۲)، دی.پی. (۲۰۲۱) و شادی (۲۰۲۱) اشاره کرد.
فمن لی باحرار قدیماً عرفتهم کانی بهم فی النوم یومی اسمع
۴.^  در شینتو، یومی عالم اموات یا زیرین جهان است. مرادف افسانه‌ای یونانی آن هیدس است.
شرح آن در همان باب کتاب بیان فارسی چنین آمده است: خداوند عالم در میان ایام یومی را منسوب به خود فرموده و آن را یوم‌الله خوانده است.
شتان ما یومی علی کورها ویوم حیان اخی جابر
انّی اذا اعرف یومی اصبر اذ بعضهم یعرف ثمّ ینکر
کانّ یومی علیّ ختم و لیس للشامتین یوم‌
تسوکویومی دومین فرزند از «سه فرزند برجستهٔ»∗ ایزاناگی است. پس از برگشت ایزاناگی از یومی (عالم اموات) در هنگام شستشو و اجرای مراسم نطهیر، در هنگام شستن چشم راستش تسوکویومی آفریده شد. در روایتی دیگر، ایزاناگی آیینه‌ای از مس سفید در دست راستش داشت که تسوکویومی از آن آفریده شد. ایزاناگی سلطنت شب را به عهدهٔ تسوکویومی واگذاشت.