یوسف وند

معنی کلمه یوسف وند در لغت نامه دهخدا

یوسف وند. [ س ِوَ ] ( اِخ ) نام یکی از دهستانهای بخش سلسله شهرستان خرم آباد است. این دهستان در باختر بخش واقع و محدود است از خاور به دهستان حسنوند، از باختر به دهستان کولیوند، از شمال به کوه گردن ، از جنوب به سفیدکوه.موقعیت طبیعی : جلگه و سردسیر مالاریایی. آب آن از رودخانه های کهمان ، چناره ، ورمزیار و چشمه های مختلف دیگر است. مرتفعترین قلل جبال در این دهستان کوههای کهمان ، گردن کوسه ، سرخه کوه است. از 22 آبادی تشکیل گردیده و جمعیت آن در حدود 7800 تن است و قراء مهم آن عبارتند از: اکبرآباد، گاوکش ، دکاموند، دره تنگ بالا. ساکنین از طوایف یوسف وند هستند. عده کثیری از سکنه ییلاق و قشلاق می روند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).

معنی کلمه یوسف وند در فرهنگ فارسی

نام یکی از دهستانهای بخش سلسله شهرستان خرم آباد. این دهستان در باختر بخش واقع است.جلگه سردسیر . آب از رودخانه . این دهستان ۲۲ ده دارد که سکنه آنها در حدود ۷۸٠٠ تن میباشد .

معنی کلمه یوسف وند در دانشنامه آزاد فارسی

یوسف وَند
طایفۀ لر، از طوایف سلسله، مرکب از تیره های مختلف. اینان از طوایف یک جانشین در جلگۀ الشتر به شمار می روند و اینان تا اواخر دورۀ قاجاریه چادرنشین بودند و از اوان انقلاب مشروطیت کوچ سالانه را ترک گفتند. سردسیر یوسف وندها در وسط جلگۀ الشتر قرار داشت و گرمسیر آنان در کنار رودخانۀ سیمره بود. جمعیت یوسف وندها در آن سال ها بالغ بر ۲هزار خانوار بود که قریب نیمی از آنان به مناطق دیگری نظیر کرمانشاه و نهاوند و دینور مهاجرت کردند و باقی ماندگان نیز در اراضی سردسیری یکجانشین شدند. اینان برای گرمسیر به خوزستان و برای سردسیر به استان همدان می روند.

جملاتی از کاربرد کلمه یوسف وند

این روستا در دهستان یوسف وند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴ نفر (۴خانوار) بوده‌است.
این روستا در دهستان یوسف وند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۸ نفر (۴۳خانوار) بوده‌است.
این روستا در دهستان یوسف وند قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۴ نفر (۲۹ خانوار) بوده‌است.
این روستا در دهستان یوسف وند قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۸ نفر (۲۱ خانوار) بوده‌است.
این روستا در دهستان یوسف وند قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۱ نفر (۱۳ خانوار) بوده‌است.
این روستا در دهستان یوسف وند قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۴ نفر (۲۰ خانوار) بوده‌است.
این روستا در دهستان یوسف وند قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۰ نفر (۲۳ خانوار) بوده‌است.
این روستا در دهستان یوسف وند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۰ نفر (۳۱خانوار) بوده‌است.
این روستا در دهستان یوسف وند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۵ نفر (۴۱خانوار) بوده‌است. جمعیت این روستا در سرشماری عمومی نفوس مسکن ایران در سال 1395 اعلام نشده است.