یوحنای حواری

معنی کلمه یوحنای حواری در دانشنامه آزاد فارسی

یوحنّای حَواری (قرن ۱م)(St John)
رسولعهد جدید. تألیف انجیل چهارم، رسائل یوحنا (هنگامی که اسقفاِفِسوسبود) و کتاب مکاشفۀ یوحنا(زمانی که دوران تبعید را در جزیرۀ یونانی پطمس/پاتموسسپری می کرد) به او نسبت داده می شود. نماد او یک عقاب و یادروزش ۲۷ دسامبر است. تفاوت های انجیل چهارم با انجیل های نظیرروایت های متشابه متّیو مرقسو لوقااز زندگی عیسی (ع) موضوع مباحثه ای بین متکلمان بوده است. یوحنا را آن حواری می دانند که بدون ذکر نامش گفته می شود «عیسی او را محبت می نمود». یوحنا پسر زَبَدیدر یهودیهبه دنیا آمد و با برادرش یعقوبدر جلیلماهیگیری پیشه کرد. عیسی در پای صلیب مادرش را به یوحنا سپرد، که در تصویرها اغلب با جامۀ قرمز و موی مجعد نشان داده می شود. یکی از نمادهای او جامی است که مار کوچکی در آن چنبره زده..

معنی کلمه یوحنای حواری در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] یوحنا بن زبدی یا یوحنای رسول از حواریون مسیحیت سنتی، او را نویسنده انجیل یوحنا می دانند. در انجیل، یوحنای حواری محبوب مسیح، با نام یوحنا پسر زبدی خوانده شده است و از دوازده رسولِ برگزیدهٔ عیسی بود.
آن گونه که از انجیل ها بر می آید، او پسر زبدی و سالومه و برادر کوچک تر یعقوب حواری بوده است. حرفه ی او ماهیگیری بوده و به نظر نمی رسد که شخص فقیری بوده باشد، زیرا طبق نقل انجیل مرقس، پدر وی دارای کارگرانی بوده است. به اعتقاد برخی، مقایسه میان متی ۲۶: ۵۶ و مرقس ۱۵: ۴۰ با یوحنا ۱۹: ۲۵ می تواند این احتمال را تقویت کند که مادر یوحنا و یعقوب، خواهر حضرت مریم بوده است و بنابراین باید گفت احتمالا یوحنا و یعقوب، پسرخاله های حضرت مسیح بوده اند. بر پایه گزارش کتاب اعمال رسولان، یوحنا فاقد تحصیلات و فردی عامی و بی سواد بوده است.
پیوستن یوحنا به حضرت مسیح
او احتمالا یکی از شاگردان "یحیی تعمیددهنده" بوده اما هنگامی که یحیی، حضرت عیسی را به او معرفی کرد، بلافاصله به عیسی پیوست. سپس مدتی به پیشه سابق خود یعنی ماهیگیری بازگشت اما در دومین ملاقاتش با حضرت عیسی، از سوی آن حضرت دعوت گردید تا همراه ایشان باشد. او نیز این دعوت را پذیرفت و کار خویش را رها کرده، به شاگردان آن حضرت ملحق گردید. اعتقاد بر این است که یوحنا احتمالا جوان ترین حواری حضرت عیسی بوده است. آن گونه که از انجیل ها بر می آید، گویا حضرت مسیح، علاقه خاصی به او داشته و شاید به همین دلیل است که آن حضرت، در آخرین لحظات، مادر خویش را به او می سپارد.
یوحنا پس از صعود حضرت مسیح
یوحنا پس از حضرت مسیح، دارای نقشی برجسته در کلیسا بود و به همراه پطرس و پولس، یکی از سه شخصیت بسیار مهم کلیسای اولیه بوده است. او سال های بسیار در اورشلیم سکونت داشت و یکی از ارکان عمده کلیسای اورشلیم محسوب می گردید. وی پس از وفات پولس به افسس رفته و در آنجا مشغول فعالیت گردید اما (احتمالا در سال ۹۵ میلادی) توسط دومتیانوس امپراتور، به جزیره پطمس (Patmos) تبعید گردید. پس از مرگ دومتیانوس، یوحنا از این جزیره بازگشته، مجددا در افسس سکنت گزید و روزگار را در آن سامان، به سر گذراند.
تاریخ وفات و مدفن یوحنا
...

جملاتی از کاربرد کلمه یوحنای حواری

بیت صیدا (به عبری: בית צידה) شهری در شرق رود اردن که در عهد جدید بدان اشاره شده‌است. این شهر باستانی مکانی بوده است که بر اساس اناجیل چهارگانه معجزاتی را عیسی در آن انجام داده است. در تقسیمات جغرافیای منطقه، این شهر با اینکه نزدیک الجلیل است اما جزی از این شهر نبوده‌است. همچنین بر پایه منابع ذکر شده این شهر محل سکنی سه تن از حواریون عیسی به نام‌های فیلیپ، پطرس و اندریاس بوده است. همچنین گمان می‌رود که یعقوب پسر زِبِدی و یوحنای حواری نیز در این شهر می‌زیسته‌اند.