ینی چری

معنی کلمه ینی چری در لغت نامه دهخدا

ینی چری. [ ی ِ چ ِ ] ( ترکی ، اِ مرکب ) ینگی چریک. ینگی چری. سرباز نو غیرمنظم. سلطان محمودخان دوم در 1241 هَ. ق. مطابق ماده تاریخ «غزای اکبر» این قوم را برانداخت. سپاهی پیاده که در سده هشتم هجری ارخان پسر عثمان دومین سلطان سلسله عثمانیان از جوانان مسیحی که به گروگان گرفته شده بودند تشکیل داد. این سپاه که تعلیم نظامی سخت دیده بود به صورت یک لشکر و سپاه کامل مدت چند سده وسیله عمده فتوحات سلاطین عثمانی بود و عاقبت در سده سیزدهم پس از ارتکاب شورش سلطان محمد ( یا محمود ) ثانی حکم انحلال آن داد و بیشتر آنان در میدان قسطنطنیه به قتل رسیدند.( یادداشت مؤلف ). و رجوع به قاموس الاعلام ترکی شود.

معنی کلمه ینی چری در فرهنگ عمید

= ینگ چری

معنی کلمه ینی چری در فرهنگ فارسی

نام سپاه منتخبی در ارتش قدیم عثمانی ( از قرن ۱۴ میلادی به بعد ) که از جوانان مسیحی که به گروگان گرفته شده بود و تعالیم سخت نظامی و انضباتی دیده بودند تشکیل میشد . سپاه ینی چری بعدها چنان قدرتی بدست آورد که اغلب در عزل و نصب سلاطین عثمانی دخالت میکرد و در قرن هفدهم میلادی عضویت در این سپاه جنبه موروثی گرفت و گروگان گیری از مسیحیان پایان یافت . قدرت و شکوه و نظم سپاه ینی چری در ارتش عثمانی نمونه یک لشکر و سپاه کامل تاریخی بشمار میرفت . سلطان محمد دوم در ۱۸۲۶ آنها را قتل عام کرد و به قدرتشان پایان بخشید .
(اسم ) چریک جدید.

معنی کلمه ینی چری در دانشنامه آزاد فارسی

یِنی چِری (janissary)
یِنی چِری
به ترکی، قشون جدید. نگهبانان شخصی سلاطین عثمانی و سپاه دایمی ترکیۀ عثمانی از اواخر قرن ۱۴م تا ۱۸۲۶. ینی چری ها تا قرن ۱۶ مسیحیانی بودند که به زور به اسلام می گرویدند؛ بعدها اجازه یافتند که ازدواج کنند و پسران خود را به خدمت سپاه ینی چری درآورند. ینی چری ها در ۱۸۲۶، پس از مخالفت با تصمیم سلطان مبنی بر تشکیل قشون منظم و شورش علیه او، برافتادند. بقیۀ آنان نیز در شورش کشته یا پس از اسارت اعدام شدند.

جملاتی از کاربرد کلمه ینی چری

در مصر نیز سربازگیری به سبک ینی چری عثمانی‌ها بود در بین سربازان ممالیک گارد امپراتوری که ناپلئون بناپارت با خود از مصر آورده بود بیست نفری ارمنی بودند، از قبیل «رستم» و «شاهین» که سرهنگ بودند و ژان شوشی[پانویس ۱۳] و پی یر آبره سف[پانویس ۱۴] که آجودان شاهزاده اوژن بوهارنه شد.
شهرت جهانخانملویی‌ها در گذشته از آن است که در زمان صفویان در صف اول قزلباشان میجنگیدند چرا که بارها دست به شورش درون ارتش صفوی میزدند و خواستار احترام همگانی سربازان حتی پیش قراوول ارتش و شخص شاه اسماعیل بودند و معتقد بودند هر جهانخانملویی برابر با پنج سوار نظام است و حتی زبده‌ترین ارتش جهان یعنی ینی چری عثمانی نیز تاب مقاومت برابر جهانخانملویی‌ها را نداشتند .در عصر حاضر نیز این طایفه را به رسم افتخارات گذشته محترم میشمارند. اکثریت آنان امروزه ساکن اردبیل در شمال غربی ایران اند عده ای کثیر در تهران عده ای قلیل در تبریز، باکو، دیاربکر و اصفان‌اند. از خصوصیات افراد این طایفه جنگ طلبی، اتحاد، دینداری زبانزد خاص و عام می‌باشد.خ
از سویی دیگر چون کوسه صفر از پی تعقیب سپاه ایرانی به آن‌ها نرسیده بود بی‌نتیجه به مرکز جنگ بازگشت و با سپاه قلع و قمع شده عثمانی مواجه شد. قوای به فرماندهی الله‌وردی خان نیز پس از منصرف شدن کوسه صفر از پی تعقیب سپاه ایرانی به دنبال سپاه عثمانی روان شده بودند، در این حال سپاه عثمانی به حالت محاصره شده درآمد و تعداد زیادی از نیروهایش در جنگ کشته شدند. در خلال جنگ تفنگ‌چیان ینی چری نیز دچار سر در گمی و بی نظمی شده بودند. در حین محاصره، چیقال اوغلی سردار عثمانی موفق شد خط محاصره شکسته و از آن عبور کنند.