یحیوی

معنی کلمه یحیوی در لغت نامه دهخدا

یحیوی. [ ی َح ْ ی َ وی ی ] ( ص نسبی ) منسوب است به یحیویه که نام کسی است. ( از لباب الانساب ). || منسوب است به یحیی.
یحیوی. [ ی َح ْ ی َ وی ی ] ( اِخ ) احمدبن حسن بن محمدبن یحیی بن یحیویه عدل یحیوی نیشابوری مکنی به ابوالحسین ، از راویان بود و از سری بن خزیمة و جز او روایت کرد و به سال 344 هَ. ق. درگذشت. ( از لباب الانساب ).

معنی کلمه یحیوی در فرهنگ فارسی

منسوب است به یحیویه که نام کسی است منسوب است به یحیی

جملاتی از کاربرد کلمه یحیوی

سید جواد یحیوی (زاده ۳ تیر ۱۳۵۳) مجری و بازیگر اهل ایران است.
از شاعران ترک زبان که در رثای حسین بن علی سروده‌ها دارند می‌توان بیضای اردبیلی و عباسقلی یحیوی و رحیم منزوی اردبیلی و عاصم کفاش را نام برد.
سید جواد یحیوی یکی از مجریان با سابقه صدا و سیما و برنامه‌های «طعم آفتاب»، «رد پا» و … شبکه تهران بود که بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۸۸) ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الفعالیت تلویزیون شد. وی از میر حسین موسوی حمایت کرد و مجری بعضی از مراسم‌های این نامزد انتخاباتی بود و هر از چندگاهی سخنانی علیه دولت نهم و محمود احمدی‌نژاد می‌گفت؛ از جمله آنکه اظهار داشت «مردم ایران هوشیارتر از آن هستند که از یک سوراخ دوبار گزیده شوند» یا «آقای موسوی در صورت پیروزی تلاش دارند تا اگر نفت را بر سر سفره مردم نمی‌برند، لااقل نان را ببرند». وی اکنون در کار بازیگری و تئاتر مشغول است.
سید جواد یحیوی مجری برنامه‌های تلویزیونی حدود پنج سال است که از عالم اجرا دور و در صدا و سیما ممنوع التصویر است، وی در این مدت در عرصه تئاتر به فعالیت خود ادامه داده و با بازی در سریال «قلب یخی ۲» بار دیگر به عالم تصویر بازگشته است.