یانسون

معنی کلمه یانسون در لغت نامه دهخدا

یانسون. [ ن ِ ] ( معرب ، اِ ) شکل عامیانه انیسون ، گیاهی معطر که دانه آن در مشروبات و شیرینها به کارمی رود: و ینبغی ان ینشروا علی وجهه الابازیر الطیبة مثل الکمون الابیض و الکمون الاسود و السمسم و الیانسون و نحو ذلک. ( معالم القربة فی احکام الحسبة ص 91 ).

جملاتی از کاربرد کلمه یانسون

او کتاب‌های نویسندگانی چون جی. آر. آر. تالکین، سیلویا پلات، دیوید گراسمن و تووه یانسون را به زبان ایتالیایی ترجمه کرده‌است.
پیِه‌تیلَه تحصیلات خود را در بین سال‌های ۱۹۳۳ و ۱۹۳۶ در مدرسه طراحی تورکو آغاز کرد. ادامه آموزش او بین سال‌های ۱۹۳۶ و ۱۹۴۰ در دانشکده هنرهای زیبا، هلسینکی کالج دانشگاهی هنر، صنایع دستی و طراحی در استکهلم بین ۱۹۴۵ و ۱۹۴۹ و آکادمی هنر فرنان لژه در پاریس بین سال‌های ۱۹۴۹ و ۱۹۵۳ انجام شد. در طول تحصیل، او برای اولین بار با هنرمندی به نام تووه یانسون آشنا شد که بعدها شریک زندگی او گردید.
این تالار دارای یک ارکستر بزرگ به نام «ارکستر سلطنتی کنسرت‌خباؤ» است که برخی از رهبران دنیا با آن کنسرت داده‌اند. رهبر کنونیِ این ارکستر ماریس یانسون است که از سال ۲۰۰۴ رهبری ارکستر را در دست دارد.
تووه یانسون در ۹ اوت ۱۹۱۴ در خانواده‌ای هنردوست به دنیا آمد. پدرش مجسمه‌ساز و مادرش طراح بود. در دوران نوجوانی تعدادی از طرح‌هایش در مجله‌های کودکان چاپ شد. ۱۵ ساله بود که برای یادگیری نقاشی به استکهلم و پس از آن به هلسینکی و پاریس رفت. در سال ۱۹۴۳ نخستین نمایشگاه کارهایش را برگزار کرد. پس از آن به عنوان تصویرگر کتاب‌های کودکان و طراح جلد کتاب مشغول به کار شد. در همان زمان بود که برای امضای طرح‌هایش نقش موجودی دم‌دار با بینی دراز و گوش‌های بزرگ را می‌کشید که در واقع طرح اولیهٔ شخصیت مومین‌ترول بود.