یاقوت مستعصمی

معنی کلمه یاقوت مستعصمی در لغت نامه دهخدا

یاقوت مستعصمی. [ ت ِ م ُ ت َ ص َ ] ( اِخ ) جمال الدین ابوالدر یاقوت مستعصمی بغدادی خطاط شهیر درگذشته به سال 698 هَ. ق. وی به خط بدیع خود مخصوصاً بسبب نسخ قرآنی که آنها را به دست خود نوشته شهرت یافته است. یکی از نسخ مزبور در کتابخانه مصری مضبوط است که در سال 690 هَ. ق. از نوشتن آن فراغت یافته است. یاقوت رابعضی حکم و منتخبات نیز هست که از آنهاست : 1- اسرار الحکماء: از نوع مطالب پند و تصوف است که به ضمیمه امثال العرب ضبی در اسلامبول به سال 1300 طبع شده است. 2- رساله آداب و حکم و اخبار و آثار فقه و اشعار منتخبه. در مجموعه ای به نام سه رساله در مطبعه الجوانب اسلامبول به سال 1298 در 77 صفحه چاپ شده است. 3- نبذة من اقوال الفضلاء، یاقوت آنها را در سال 681 هَ. ق. گرد آورده و آن در ضمن کتاب تنزیه الالباب فی حدائق الاَّداب تألیف مطران و داود در موصل به سال 1863 م. طبع شده است. ( از معجم المطبوعات ج 2 ص 1943 ).
مرحوم اقبال آشتیانی ذیل صنایع دوره مغول آرد: یکی از شعب عمده صنایع مستظرفه که مخصوصاً مقارن استیلای مغول در ممالک شرق اهمیت فوق العاده داشت حسن خط بوده و مستنصرو مستعصم و وزرای ایشان در جلب خوشنویسان و به کار واداشتن ایشان در خزانةالکتب های دارالخلافه مبالغ بسیار خرج میکردند و مشهورترین خطاطان این دوره دو نفرند: یکی صفی الدین عبدالمؤمن ارموی است و دیگری شاگرداو که در فن خط بمراتب از استاد خود معروفتر شده یعنی جمال الدین یاقوت مستعصمی ( متوفی سال 698 ) که هر دو سابقاً از خطاطان مخصوص مستعصم آخرین خلیفه عباسی بوده و بعد از برافتادن دولت عباسیان بخدمت خاندان جوینی پیوسته اند و یاقوت که استاد خط نسخ محسوب میشود ابتدا از غلامانی بوده که او را مستعصم خریده و به شاگردی صفی الدین عبدالمؤمن واداشته و او بزودی در ادب و حسن خط مهارت بسیار یافته و در این فن اخیر بر استاد خود نیز پیشی گرفته است. عطاملک جوینی او را بسیار محترم میداشت و پسران خود و برادرزاده خویش شرف الدین هارون را برای آموختن حسن خط پیش او به شاگردی واداشت. ( تاریخ مغول ص 561 ) :
خطت که بر خط یاقوت می نهم ترجیح
نوشته است بر آن لعل لب که «انت ملیح ».کمال خجندی.و رجوع به تذکرةالخطاطین ج 1 ص 6 و تاریخ گزیده ص 812 و حبیب السیر ج 2 ص 317 و تذکره دولتشاه ص 380 و 515 حاشیه و ابن خلکان ص 347 و از «سعدی تا جامی » ص 102 و قاموس الاعلام ترکی شود.

معنی کلمه یاقوت مستعصمی در فرهنگ فارسی

جمال الدین ابو المجد یاقوت بن عبدالله مستعصمی ملقب به قبله الکتاب غلام مستعصم خلیف. عباسی و کاتب مخصوص وی بود . وی اول کسی است که خط ثلث و نسخ را بدرج. کمال رسانیده و تا زمان وی کسی به قدرت قلم او در کتابت نیامده است . گویند در هر دو ماه مصحفی می نوشت و سیصد و شصت و چهارمین قر آن را به خط وی دیدهاند ولی به صحت این اقوال اطمینانی نیست . یاقوت عمر درازی کرد و صد سال زندگی نمود و بین سالهای ۶۹۶ و ۶۹۸ در بغداد در گذشته و در جوار قبر احمد حنبل دفن گردید.

معنی کلمه یاقوت مستعصمی در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] جمال الدین یاقوت (م 698 ه . ق) خطاط، ادیب، فاضل و شاعر ملقب به قبلة الکتاب، خطاط مشهور دربار عباسیان است که به سبب خط نیکو وبدیع خود به ویژه به جهت نسخه های قرآنی که نگاشته است شهرت یافته است.
وی از تربیت یافتگان المستعصم بالله آخرین خلیفهٔ عباسی بود، به همین دلیل خود را مستعصمی می نامید و به همین نام آثارش را رقم می زد. وی اقلام اسلامی را قاعده مند کرد. چنانچه نقل شده وی سیصد و شصت و چهار قرآن نوشته است.
یاقوت درمکتب خوشنویسی7 تن را تربیت کرد که در عالم این هنر تحت عنوان استادان سبعه یا استادان هفتگانه مشهور گشتند. از او به عنوان بزرگترین خوشنویس در عرصه هنر نگارش خط ثلث یاد می شود.
پس از ابن مقله و ابن بواب، یاقوت معروفترین خوشنویس است که با ظهور وی سایر خوشنویسان جلوه یی نکرده اند. جمال الدین ابوالمجد یاقوت بن عبدالله مستعصمی که بعدها بوی لقب قبله الکتاب دادند از نوادر و نوابغ قرن هفتم است.
وی مردی ادیب و عالم و فاضل و شاعر بوده است و یکی ازفضلا در حقش گوید:
«اول من نقل الخط الکوفی الی الطریقه العراقیه ابن مقله ثم جاء ابن بواب وزاد فی تعریب الخط و ابداعه ثم جاء یاقوت المستعصمی الخطاط و ختم فی الخط و اکمله و ادرج فی هذا البیت جمیع قوانینه».
یاقوت پایه ی خط را بجایی رسانید که قبل از وی کسی بآن نزدیک نشده بود. از اینرو او را مستعصمی گفته اند که وی غلامی بود از بردگان المستعصم بالله سی و هفتمین و آخرین خلیفه بنی عباس (640-656) که در دارالخلافه به تربیت وی پرداخته بود و بهمین وجه یاقوت خود را منتسب به «مستعصم» کرده پیوسته در رقمها خود را «مستعصمی» یاد کرده است.
خلیفه وقتی در وی آثار استعداد خوشنویسی و کمالات و فضایل و ملکات پسندیده دید به پرورش او همت گماشت. ابتدا نزد عبدالمؤمن صفی الدین ارموی (یا اصفهانی) و بعد نزد شیخ بن جیب، مشق خط کرده و بعضی معتقدند ابتدا در نزد زینب شهده و ولی عجمی تعلیم گرفته روا نیست زیرا که زینب بسال 574 و ولی بسال 618 در گذشتند و در آن تاریخ ها یاقوت متولد نشده و یا در صورت تولد در سنین کودکی بوده است. اینکه وی را طویل العمر دانسته و گویند 180 سال زیسته سهو است و این اشتباه از آنجا حاصل گردیده که آثاری با رقم «یاقوت» دیده اند که تاریخ آنها را با دوره ی زندگی یاقوت مستعصمی وفق داده و سن او را بالا برده اند در صورتیکه این قبیل آثار از دو یاقوت دیگر که مقدم بر یاقوت مستعصمی بوده اند می باشند و باین یاقوت نسبت داده اند و سن او را بهمین میزان سنجیده اند ولی اینکه بعضی سن او را 89 سال دانسته اند صحیح بنظر میرسد.

جملاتی از کاربرد کلمه یاقوت مستعصمی

یک سده پس از ابن مقله، ابن بواب برای خط نسخ قواعدی تازه ایجاد کرد و این خط را کامل نمود در سده هفتم جمال‌الدین یاقوت مستعصمی به این خط جان تازه‌ای بخشید و قرآن کریم را برای چندین بار کتابت نمود. او خط ثلث را به حدی از کمال رساند که شایستگی کتیبهنگاری را پیدا کرد. کاربرد خط کوفی در نگارش متن قرآن از سده پنجم هجری به بعد توسط خط نسخ اشغال شد و در کتیبه‌نگاری خط ثلث جایگزین کوفی شد.
خط ثلث با ساختاری ایستا و موقر، بیشتر در تزئین کتاب‌ها و کتیبه‌ها به‌کار رفته‌است. تکامل تدریجی ثلث به عنوان خطی تزئینی توسط ابن مقله، ابن‌بواب و یاقوت مستعصمی شکل گرفت. ابن‌بواب زیبایی و ظرافت را با خط ثلث همراه کرد. خط ثلث در ایران برای نوشتن عنوان سوره‌های قرآن کریم، پشت جلدنویسی، سرلوحه‌ها، و بخصوص در کتیبه‌ها و کاشی‌کاری‌ها به‌کار رفته‌است و هنوز نیز رایج است.
یک قرن بعد از ابن مقله، ابن بواب برای خط نسخ قواعدی تازه ایجاد کرد و این خط را کامل نمود در قرن هفتم جمال الدین یاقوت مستعصمی به این خط جان تازه‌ای بخشید و قرآن کریم را برای چندین بار کتابت نمود.