یاسنت لویی رابینو

معنی کلمه یاسنت لویی رابینو در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] «یاسنت لویی رابینو»، در ۲۷ ژوئیه ۱۸۷۷ م، در لیون متولد شد. وی در سال ۱۳۲۴ ش (۱۹۰۶ م)، به مدیریت نمایندگی بانک شاهی در رشت منصوب گردید.
او تا سال ۱۳۳۰ ش (۱۹۱۲ م)، در گیلان بود و به مدت ۱۶ سال به بررسی و تحقیق در فرهنگ گیلان و مازندران پرداخت. او کتاب « ولایت دارالمرز گیلان » و مقالاتی در مورد گیلان و مازندران نوشت و جزوه ای در مورد نشریات فارسی زبان به نام صورت جراید ایران به فارسی منتشر کرد. رابینو در ۲۱ سپتامبر ۱۹۵۰ م، در پاریس وفات یافت.
عناوین مرتبط
مازندران و استرآباد (کتاب) .
منبع
نرم افزار جغرافیای جهان اسلام، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.

جملاتی از کاربرد کلمه یاسنت لویی رابینو

ملک کیومرث هشت پسر و دو دختر داشت: ملک اویس، ملک کاووس، ملک اشرف، ملک کیخسرو، ملک بهمن، ملک ایرج، ملک مظفر و ملک اسکندر پسران او بودند و در این میان اویس، اشرف و کیخسرو پیش از کیومرث درگذشتند. از دو دختر کیومرث نیز، یکی همسر مرتضی مرعشی شد که فرزندی نیاورد و دیگری ابتدا همسر جهانگیر (نبیرهٔ ملک طوس) شد، ولی با دستور قتل جهانگیر توسط کیومرث، این دختر به عقد محمد مرعشی درآمد و دو پسر به نام‌های سید کمال‌الدین و قوام‌الدین حاصل این ازدواج بودند. یاسنت لویی رابینو فهرست فرزندان ملک کیومرث را به این صورت ارائه کرده‌است:
دژ چالوس توسط اسپهبدان طبرستان برای جلوگیری از تعرضات دیلمیان به چالوس در منطقه نمکاب‌رود بنا شد. این دژ تا عصر علویان طبرستان پابرجا ماند و پس از تسلط علویان طبرستان بر دیلمان و شرق گیلان در زمان ناصر للحق اطروش علوی دژ چالوس تخریب شد. یاسنت لویی رابینو نیز از مکانی با نام نورودسر در نزدیکی نمکاب‌رود یاد می‌کند، که امروزه نورسر خوانده می‌شود.
ابراهیم خان در پناه امیران فومن قرار گرفت اما محمد امین خان در پناه امیران لاهیجان پایگاهش را در خشکبیجار قرار داد. همچنین بنا به نوشته یاسنت لویی رابینو در کتاب «ولایات دارالمرز گیلان» در بیش از ۱۰۰ سال پیش خشکبیجار دارای ۱۶۰۰ باب خانه و همچنین بازارهای هفتگی بود که در روزهای دوشنبه و پنج شنبه تشکیل می‌شد.