گل راعی
معنی کلمه گل راعی در فرهنگستان زبان و ادب

گل راعی

معنی کلمه گل راعی در فرهنگستان زبان و ادب

{Hypericum} [زیست شناسی- علوم گیاهی] سرده ای از گل راعیان از علفی کوتاه تا درختچه ای بلند با گل های غالباً زرد که حدود 400 گونه دارد و تقریباً در همۀ نواحی به جز نواحی قطبی و گرمسیری پست یافت می شوند

معنی کلمه گل راعی در دانشنامه عمومی

گل راعی، هوفاریقون، گل شهناز، علف چای ( نام علمی: Hypericum perforatum ) , گیاهی علفی، گلدار و پایا از تیره گل راعیان است که معمولاً به صورت خودرو در میان کشتزارهای گندم و ذرت یافت می شود. گل راعی و سایر گیاهان خانوادهٔ گل راعیان دارای ماده ای به نام هیپریسین هستند. گل راعی بومی اوراسیا است و به طور گسترده در مناطق معتدل اروپا ( اوکراین و روسیه ) ، آسیا ( ترکیه، هند و چین ) و شمال آفریقا ( خاورمیانه ) می روید و همچنین به مناطقی از جمله ایالات متحده آمریکا، آمریکای جنوبی و استرالیا نیز به صورت گونه ای مهاجم معرفی و پراکنده شده است. گل راعی در مناطق مختلفی از ایران از جمله دامنه کوه های البرز، چالوس، مازندران و نقاط غرب ایران می روید.
در حالی که خوردن گل راعی توسط دام ها مضر و خطرناک است و در صورت مصرف توسط انسان نیز ممکن است با داروهای مصرف شده ایجاد تداخل دارویی کند اما این گیاه برای سده ها در طب سنتی مورد استفاده است و امروزه در کشورهای زیادی در حال کشت صنعتی و تجاری است.
گل راعی تقریباً تا یک متر بلندی دارد و به همراه شاخه های جفتی و متقابل رشد می کند. برگهای آن متقابل و بی پایه ( چسبیده ) است، تا دو سانتی متر بلندی دارد و دارای نقاط غده ای و نیمه شفّاف متعدّدی است که در برابر نور پدیدار می شوند. گُلهای زرد تا سفید رنگ، دارای پنج گلبرگ، با پرچمهای بیرون زده است و به صورت مجتمع در بالای ساقهها به چشم می خورند.
این گیاهان، حاوی تعداد زیادی از رنگدانه فلورسانس dianthrone ( ترکیب های دارای دو انترون، به شکل ساختارهای سوزنی و به رنگ سفید تا زرد روشن ) مربوط به طیف قرمز با فعّالیت زیستی هستند. این نیز گزارش شده که بیوسنتز هایپریسین، با ریخت زایی و چیدمان غدد روغنی قرمز تیرهٔ موجود بر روی برگ های گیاه، مرتبط است.
این گیاه در ایران، با نام های علف چای، گُل راعی یا هزارچشم خوانده شده است و در زبان انگلیسی، St. John’s wort ( به معنی: مخمّر یوحنای مقدّس ) نام دارد؛ دلیل این نام گزینی، به گُلدهی و برداشت سنّتی آن در زادروز یحیای نبی ( ۲۴ ژوئن ) برمی گردد ؛ همچنین می تواند یادآور شوالیه های St. John ( به معنی: شوالیه های یوحنای مقدّس ) باشد که در طول جنگ های صلیبی، از آن برای درمان زخم استفاده می کردند. لازم است ذکر شود که همهٔ گونه های خانوادهٔ گل راعیان با نام St. John’s wort شناخته می شوند.
گل راعی (سرده). گل راعی یا گل هزار چشم یا گل چایی ( نام علمی: Hypericum ) نام یک سرده از تیره گل راعیان است.
معنی کلمه گل راعی در دانشنامه عمومی
معنی کلمه گل راعی در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه گل راعی در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:هوفاریقون

معنی کلمه گل راعی در ویکی واژه

سرده‌ای از گل‌راعیان از علفی کوتاه تا درختچه‌ای بلند با گل‌های غالباً زرد که حدود ۴00 گونه دارد و تقریباً در همۀ نواحی به‌جز نواحی قطبی و گرمسیری پست یافت می‌شوند.

جملاتی از کاربرد کلمه گل راعی

خواهند بود، اما، همان‌طور که در مورد تک‌لپه‌ها اتفاق افتاد، آنهایی که دست‌سانی را نشان می‌دهند، فقط تقارن چرخه‌ای به ترتیب تعداد گلبرگ‌ها خواهند داشت. برای نمونه، تک گلبرگ‌های گل‌ها در جنس گل راعی هیچ محوری ندارند که تحت انعکاس‌ها ثابت باشند، بنابراین تقارن آنها توسط