گاز کامل

معنی کلمه گاز کامل در فرهنگستان زبان و ادب

{perfect gas, ideal gas} [فیزیک] گاز حقیقی بسیار رقیقی که نیروهای بین مولکولی آن بسیار کم است

معنی کلمه گاز کامل در دانشنامه آزاد فارسی

گاز کامل (perfect gas)
گازی که از لحاظ رفتار فیزیکی، بین فشار و حجم و دمای آن رابطه ای متین و آرمانی، مطابق با قانون عمومی گازها، برقرار است. این قانون تعمیمی از قانون بویل و قانون شارل برای موارد خاص است و این قوانین را برای کمیت به خصوصی از گاز چنین بیان می کند: حاصل ضرب حجم (v) و فشار (p) متناسب است با دما (t). این قانون به شکل معادلۀ pv = kt بیان می شود که در آن، k ضریبی ثابت است. چنین رابطه ای معادلۀ حالت ماده نامیده می شود و برای توصیف رفتار کلی آن کفایت می کند. گاز کامل انگاره ای نظری است، از همین رو گاه آن را گاز ایده آل نیز می نامند. مولکول های چنین گازی، در صورت وجود، باید کاملاً الاستیک و نیروهای جادبۀ بین مولکول های آن صفر یا نزدیک به صفر باشد.

معنی کلمه گاز کامل در ویکی واژه

گاز حقیقی بسیار رقیقی که نیروهای بین مولکولی آن بسیار کم است.

جملاتی از کاربرد کلمه گاز کامل

اگر محتوای یک گاز ایده‌آل ناگهانی منبسط شود، دمای آن بلافاصله بعد از انبساط دچار تغییرات نمی‌شود، به این دلیل که کلاً توزیع سرعت‌های مولکولی گاز که با دمای گاز رابطه مستقیم دارد حفظ می‌شود، فقط حجم گاز در فضای بازتری گسترده می‌شود. حال اگر همین گاز به آهستگی منبسط شود طوری‌که قانون گاز کامل هنوز در هر مقطع زمانی برای گاز معتبر بماند، گاز در حال انبساط با انجام کار بر روی سطوح محدودکننده سامانه یا دیواره‌ها انرژی از دست داده که برابر با کار انجام شده توسط گاز است، یعنی حاصلضرب مقدار سطوح دیوارها در جابجایی خطی دیواره‌ها در فشار داخلی گاز که معادل است با فشار لحظه‌ای گاز در افزایش حجم.
مرحلهٔ خروج از پیچ در ایپکس آغاز می‌شود. در آن نقطه، خودرو شتاب‌گیری را آغاز می‌کند. غالباً خروج از پیچ به عنوان مهم‌ترین جنبهٔ یک پیچ برای کمینه کردن زمان دور در نظر گرفته می‌شود؛ در نتیجه بیشترین تمرکز راننده بر بهینه کردن عملکرد در خروج از پیچ است. هدف راننده در خروجی، بیشینه کردن شتاب خودرو در راستای مسیر مستقیم بعدی است. خودروهای با قدرت شتاب‌گیری کمتر در پیچ‌ها معمولاً با گرفتن گاز کامل از ایپکس و طی کردن یک مسیر دایروی‌تر به این هدف دست می‌یابند. در خودروهای با شتاب بیشتر، لغزش چرخ‌ها می‌تواند محدود کننده باشد و اجازه ندهد که راننده با تمام گاز همهٔ خروجی را طی کند.