گاز طبیعی مایع

معنی کلمه گاز طبیعی مایع در فرهنگستان زبان و ادب

{liquefied natural gas, LNG} [شیمی] نوعی گاز طبیعی شامل متان که با توجه به دمای بحرانی 73 درجۀ سلسیوس می توان آن را در دمای پایین سرد کرد و به حالت مایع درآورد متـ . گاز مایع

معنی کلمه گاز طبیعی مایع در ویکی واژه

نوعی گاز طبیعی شامل متان که با توجه به دمای بحرانی 7۳ درجۀ سلسیوس می‏توان آن را در دمای پایین سرد کرد و به حالت مایع درآورد

جملاتی از کاربرد کلمه گاز طبیعی مایع

در دراز مدت، ممکن است بلوشیا گوبا به مراکز ترابری مهمی در منطقه تبدیل شود. در حال حاضر پروژه‌ای برای ساخت یک بندر بزرگ نفتی، جهت انتقال به نفتکش‌ها یا دیگر وسایل نقلیه و همچنین طرح‌هایی برای ساخت تأسیسات تولید گاز طبیعی مایع از میدان‌های گازی شبه جزیره یامال در دست اجرا است.
در حالت مایع سبک‌تر از آب (چگالی نسبت به آب ۵۸ صدم) و در حالت گاز سنگین‌تر از هوا (تقریباً ۲) می‌باشد. نقطه تبخیر آن تقریباً ۰/۵- درجه سانتیگراد بوده و ارزش حرارتی هیدروکربن بوتان برابر با ۲۸۵۰۰ کیلو کالری بازای هر مترمکعب آن می‌باشد. از اختلاط ۵۰ تا ۹۰ درصد این گاز با گاز پروپان، گاز طبیعی مایع به دست می‌آید.
از لحاظ تاریخی، موارد متعددی وجود دارد که در آن افراد تجهیزات را در دمای سرد تعبیه می‌کنند که منجر به خرابی غیرمنتظره و در عین حال فاجعه‌بار می‌شود. در کلیولند در سال 1944، یک مخزن فولادی استوانه‌ای حاوی گاز طبیعی مایع به دلیل شکل‌پذیری کم آن در دمای عملیاتی پاره شد. نمونه معروف دیگر شکستگی غیرمنتظره 160 کشتی لیبرتی جنگ جهانی دوم در طول ماه های زمستان بود. شکاف در وسط کشتی ها ایجاد شد و در میان کشتی ها پخش شد و کشتی ها را به معنای واقعی کلمه از وسط نصف کرد.
یک سوم گاز طبیعی مایع جهان و تقریباً ۲۵ درصد کل مصرف جهانی نفت از این تنگه عبور می‌کند. تنگه هرمز از این جهت به یک مکان استراتژیک بسیار مهم برای تجارت بین‌المللی تبدیل شده‌است.