کیمیایی

معنی کلمه کیمیایی در فرهنگ عمید

= کیمیاوی

معنی کلمه کیمیایی در فرهنگ فارسی

کیمیاوی، منسوب ومربوطبه کیمیا، عالم به کیمیا، بعربی کیماوی یاکیموی میگویند
( صفت ) ۱ - منسوب به کیمیا مربوط به کیمیا . ۲ - کیمیاگر : ز عکس رخم خاک هر کوچه زر شد ترا کیسه خالی و من کیمیایی . ( نادم گیلانی )

جملاتی از کاربرد کلمه کیمیایی

ندیدم چون رضایش کیمیایی نه چون خشمش دمنده اژدهایی
ز فقر هر که غنی شد ز غیر مستغنی است چه احتیاج به غیر است کیمیایی را
فرحی کار در سینما را از اوایل دهه ۱۳۴۰ آغاز کرد و تا بیش از یک دهه بعد در تعدادی از فیلم‌های مطرح سینمای ایران شامل «رگبار» بهرام بیضایی، «نفرین» ناصر تقوایی، «تنگسیر» امیر نادری، «شازده احتجاب» بهمن فرمان آرا و «گوزن‌ها» مسعود کیمیایی به عنوان دستیار فیلمبردار همکاری داشت. وی روز شنبه اول فروردین ۱۳۸۸ بر اثر سکته مغزی درگذشت پیکرش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
مس ملکت زر از آن گشت که وقف کف اوست کیمیایی که ز فتح و ظفر آمیخته‌اند
بیگانه بیا نام اولین فیلم مسعود کیمیایی است که در سال ۱۳۴۷ اکران عمومی شد.
ما مسیم و این نفس‌های به درد بر امید کیمیایی می‌زنیم
پرهیز مکن ز کیمیایی که از او یک جرعه خوری هزار علت ببرد
تقدیر از مسعود کیمیایی با حضور سیروس الوند به مناسبت بیست و دومین سالگرد اکران فیلم «سرب»
نزدیک به یک دهه بعد مسعود کیمیایی با فیلم تجارت او را به سینما و به ایران برگرداند. جلال پیشوائیان پس از بازگشت به ایران، از نیمه دهه ۱۳۷۰ بازیگری را بار دیگر در نقش‌های منفی ادامه داد. همکاری جلال پیشوائیان با مسعود کیمیایی در سه فیلم دیگر ضیافت، حکم، و جرم ادامه یافت. واپسین حضور سینمایی او در سال ۱۳۹۰ بود.
سخن در کیمیای جسم و جانست که گر خود کیمیایی هست آنست
چاه را چون قصر قیصر کرده‌ای کیمیایی کیمیایی کیمیا
مشتاب مرو که کیمیایی تا مس بچرد ز کیمیا سیر
بلوس مندس[پانویس ۶] (سدهٔ ۴ پیش از میلاد)[پانویس ۷] می‌گوید که چگونه از اوستن مغ دانش فرا گرفت. او ماجرای کشف متون حکیمانهٔ باستانی را اینگونه بازگو می‌کند (مکانی که منجر به کشف لوح زمرد کیمیایی شد):
محمدرضا فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۴ با ساختن فیلم‌های کوتاه برای کودکان، نویسندگی و تهیه‌کنندگی برنامه‌های کودک در تلویزیون آغاز کرد. نخستین تجربه سینمایی و فعالیت حرفه‌ای وی با دستیاری کارگردانی فیلم خط قرمز ساخته مسعود کیمیایی آغاز شد. محمدرضا تجربه نخستین کارگردانی‌اش را با فیلم نقطه ضعف به دست آورد.
خداداد به‌صورت اتفاقی بازیگری را دنبال کرد. فیلم‌ساز مسعود کیمیایی او را در داروخانه می‌بیند و به او پیشنهاد بازی در اعتراض (۱۳۷۸) را می‌دهد. او برای نقش‌آفرینی در این فیلم در میان عموم شناخته شد. او در سال ۱۳۸۱ نقش اصلی دختری هندی به‌نام سیتا را در مجموعهٔ تلویزیونی مسافری از هند ایفا کرد. این مجموعه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد و باعث شد تا خداداد به بازیگری برجسته در ایران تبدیل شود.
از میان فیلمنامه‌های سینمایی و تلویزیونی که توسط وی نگارش شده می‌توان به فیلمنامه شریک زندگی (همراه همسرش ربابه هاشمیان) و روز دیدار (به همراه همسرش) و سرب ساخته مسعود کیمیایی اشاره کرد.
خسرو شکیبایی (۷ فروردین ۱۳۲۳ – ۲۸ تیر ۱۳۸۷) بازیگر اهل ایران بود. او تحصیلاتش را در رشتهٔ بازیگری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به پایان برد. تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷، او فقط در عرصهٔ تئاتر و دوبله فعالیت داشت و فعالیت حرفه‌ای در سینما را با بازی در فیلم خط قرمز (۱۳۶۱) ساختهٔ مسعود کیمیایی آغاز کرد. او بابت بازی در نقش حمید هامون در فیلم هامون (۱۳۶۸) برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر شد.
تجارت فیلمی ایرانی به کارگردانی و نویسندگی مسعود کیمیایی که در سال ۱۳۷۳ اکران شده است. بیشتر این فیلم در خارج از ایران (آلمان) فیلمبرداری شده است.در این فیلم شما به تقش آفرینی بازیگرانی همچون فرامرز قریبیان ، پولاد کیمیایی ، آرش یغمایی و... می پردازید.
بی کیمیایی مستی تبدیل غم محالست یا می حلال فرما یا غم حرام گردان
از مس وجود خود دمی بیرون آی تا راه بری به کیمیایی که مپرس