کولک

معنی کلمه کولک در لغت نامه دهخدا

کولک. [ ل َ ] ( اِ ) کدویی بود که زنان پنبه را در او نهند. ( لغت فرس اسدی چ اقبال ص 302 ) . کدویی را گویند که زنان پنبه رشتن را در آن نهند. ( برهان ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). در لهجه کرمانی ، کولک ( غوزه پنبه ). ( حاشیه برهان چ معین ) :
زن برون کرد کولک از انگشت
کرد بر دوک و دوک ریسی پشت.لبیبی ( از لغت فرس اسدی ).|| جوزق. ( ملخص اللغات حسن خطیب کرمانی ، یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). در رفسنجان به معنی غوزه پنبه است. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه کولک در فرهنگ عمید

کدو یا سبد کوچکی که زنان روستایی در پای چرخ نخ ریسی می گذارند و گلوله های نخ را در آن می اندازند.

معنی کلمه کولک در فرهنگ فارسی

( اسم ) کدویی که زنان پنب. رشتنی را در آن نهند .

جملاتی از کاربرد کلمه کولک

این روستا در فاصلهٔ ۲۴ کیلومتری شمال شرق شیروان واقع است که از طرف شمال به کوه‌های پتله‌گاه و از جنوب به روستاهای گدوگانلو (زیرکوه) و چارقالدی و زمینهای روستای قدیمی ذاکرانلو و از شرق به دامنهٔ کوه کولک و از غرب به کوه‌های منتهی به برج ذوالفقار محدود می‌گردد.
تیم ملی لهستان هم که نیمکت بسیار قوی دارد، تمامی بازیکنان اصلی خود را به رقابت های لیگ ملت های والیبال آورده است.  ویتال هینن، مربی بلژیکی تیم ملی والیبال لهستان که باید لیست ۱۸ نفره خود را برای لیگ ملت ها آماده می کرد مجبور شد برخی از بازیکنان مطرح جهان را خط بزند. جاکوب پوپیو ، نوربرت هوبر، مارچین کومندا، آرتور شالپوک، بارتوش کولک و داوید کونارسکی از جمله بازیکنانی هستند که تیم ملی لهستان را در لیگ ملت ها همراهی نخواهند کرد.
کواد نخست پادشاه ساسانی (۴۸۸_۵۱۳ میلادی) در بردعه بارویی استوار ساخت و بدین جهت این شهر رفته رفته جای کولک (قبله) پایتخت سرزمین اران را گرفت. سال هفتم هجری (۶۲۸ میلادی) مردم این شهر ناچار شدند که در برابر خزران فرار را بر قرار ترجیح داده و جلای زادگاه کنند. اما پس از چندی دوباره به شهر برگشته‌اند. در زمان خلافت عثمان، تازیان این شهر را گرفتند و ویران شد و در زمان عبدالملک از نو آباد شد و در زمان بنی امیه و بنی عباس بردعه بیش‌تر مقر حکم‌رانان ارمنستان بود. حسن بن قحطبه حکمران بردعه از سوی خلیفه، منصور دوانیقی در آن جا باغی ساخت که مانند دیگر املاک ش تا سده سوم هجری قمری هنوز به نام او خوانده می‌شد.
تپه قلعه کولک ۱ مربوط به دوره اشکانیان - دوره ساسانیان است و در شهرستان هیرمند، بخش قرقری، دهستان قرقری، جاده خاکی روستای ملانور محمد به قلعه کولک، ۱/۹ کیلومتری جاده آسفالته واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۲۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تدی کولک (به عبری: טדי קולק) ‏ (زاده ۲۷ مه ۱۹۱۱ – درگذشته ۲ ژانویه ۲۰۰۷) شهردار اورشلیم از ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۳ و از مشاوران برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی در ایران بود.
زن برون کرد کولک از انگشت کرد بر دوک و دوک ریسی پشت
روستای بیواره در کناره رودخانه اوغاز قرار گرفته است و کوههای اطراف این روستا عبارت‌اند از: کوه قنبر، کوه کولک و زاو، در کوههای بیواره انواع گیاهان طبی مانند: آنوخ، سیب تالک، قارچ خوراکی، کنگر، مٍندک، کاسنی، چریش، ساری گل، شقایق و…می‌روید.
از کوههای سرسبز محلی علاوه بر «بروژ» کوه کولک و دره چاویه نیز درحوزه این روستا قرار دارد.