کفگیرک

معنی کلمه کفگیرک در لغت نامه دهخدا

کفگیرک. [ ک َ رَ ] ( اِ مصغر ) کفگیر خرد. ( یادداشت مؤلف ). کفگیر کوچک. ( فرهنگ فارسی معین ). || بیلچه. قسمی استام. ( یادداشت مؤلف ). || دمل دردناک است زیر جلدی که دارای حجمی نسبة بزرگ است ( به اندازه تخم کبوتر یا تخم مرغ ) و همه مشخصات دمل رادارد. موقعی که این دمل به خارج سرباز می کند از چندنقطه پوست به بیرون راه می یابد ( وجه تسمیه ). ( فرهنگ فارسی معین ). دملی بزرگ با دهانه های بسیار. دبیله. ریش هزارچشمه. شیرینجه. غربیلک ( از یادداشتهای مؤلف ). || زخم بدخیم جلدی. سیاه زخم. ( فرهنگ فارسی معین ). || قسمتی از سماور که قوری بر بالای آن جا گیرد. تنکه ای از آهن یا حلبی و جز آن سوراخ سوراخ که بالای سماور و زیر قوری نهند تا حرارت کمتر به قوری رسد و چای بجوش نیاید. ( یادداشت مؤلف )

معنی کلمه کفگیرک در فرهنگ معین

(کَ رَ ) (اِمصغ . ) نوعی بیماری پوستی شبیه به کُورک .

معنی کلمه کفگیرک در فرهنگ عمید

ورم و آماس سرخ رنگی که از کورک های ریز در قسمتی از پوست بدن غالباً در شانه و پشت گردن پیدا می شود و تولید زخم و چرک می کند، گنده تاول.

معنی کلمه کفگیرک در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - کفگیر کوچک . ۲ - دمل درد ناک زیر جلدی که دارای حجمی نسبه بزرگ است ( بانداز. یک تخم کبوتر تا یک تخم مرغ ) و هم. مشخصات دمل را دارد . موقعی که این دمل به خارج سرباز میکند از چند نقط. پوست به بیرون راه می یابد ( وجه تسمیه ) . ۳ - زخم بدخیم جلد ی سیاه زخم .

معنی کلمه کفگیرک در فرهنگستان زبان و ادب

{carbuncle} [پزشکی] عفونتی به صورت اجتماع تعداد زیادی کورک با گذرگاه های متعدد مرتبط با هم

معنی کلمه کفگیرک در دانشنامه عمومی

کَفگیرَک ( به انگلیسی: Carbuncle ) از بیماری های پوستی و نوعی آبسه است.
زمانی که استافیلوکوکوس ( باکتری ) ، فولیکول مو را در سطح عمقی تری دچار عفونت کند، باعث ایجاد نوعی بیماری پوستی به نام کورک می شود که اگر این عفونت ها بیشتر و بزرگ تر باشند به آن کفگیرک می گویند. کفگیرک بر روی پوست معمولاً یک یا چند زخم چرک زا ایجاد می کند و باکتری آن واگیردار است و ممکن است به دیگر نقاط بدن شخص یا دیگران سرایت کند.

جملاتی از کاربرد کلمه کفگیرک

در طب سنتی ، ریزوم شقاقل ایرانی دارای اثر قابض و ضد نقرس و ضد روماتیسم است و له شدهٔ آن برای رفع خون‌مردگی و درمان بیماری پوستی کفگیرک و جوش غرور جوانی کاربرد دارد.