کاپیتالیست

معنی کلمه کاپیتالیست در لغت نامه دهخدا

کاپیتالیست. ( فرانسوی ، ص ، اِ ) سرمایه دار. دارای مایه و سرمایه.

معنی کلمه کاپیتالیست در فرهنگ عمید

۱. سرمایه دار.
۲. (جامعه شناسی ) طرف دار کاپیتالیسم.

معنی کلمه کاپیتالیست در فرهنگ فارسی

سرمایه دار، کارفرما، طرفدارکاپیتالیسم
( صفت اسم ) ۱ - سرمایه دار . ۲ - آنکه طرفدار کاپیتالیسم است .
سرمایه دار

جملاتی از کاربرد کلمه کاپیتالیست

در نتیجهٔ جنگ کره (۵۳–۱۹۵۰) دو کرهٔ مجزا بر جا ماند که از زمان جنگ سرد تا امروز پابرجاست. کره شمالی یک دولت کمونیستی‌ست - هرچند آخرین موارد به کار بردن کلمهٔ کمونیسم از قانون اساسی این کشور در سال ۲۰۰۹ حذف شد- که اغلب آن را استالینیست و انزواگرا توصیف می‌کنند. اقتصاد کره شمالی در ابتدا از رشد قابل توجهی برخوردار بود اما در دههٔ ۹۰ (بر خلاف همسایهٔ کمونیست خود جمهوری چین) سقوط کرد. کره جنوبی پس از چند دهه حکومت استبدادی اکنون به یک دولت دموکراتیک لیبرال و کاپیتالیست تبدیل شده‌است.
شکست فرانسه در جنگ فرانکو-پروسیان توسط برخی به گردن یهودیان انداخته شد. یهودیان متهم شدند که منافع میهنی را با دیدگاه‌های جمهوری‌خواه، کاپیتالیست و ضد کاتولیک خود ویران کرده‌اند.
در نتیجهٔ جنگ کره (۱۹۵۳–۱۹۵۰) دو کرهٔ مجزا بر جا ماند که از زمان جنگ سرد تا امروز پابرجاست. کرهٔ شمالی یک دولت کمونیستی‌ست، هرچند آخرین موارد به کار بردن واژهٔ کمونیسم از قانون اساسی این کشور در سال ۲۰۰۹ حذف شد، که اغلب آن را استالینیست و انزواگرا توصیف می‌کنند. اقتصاد کرهٔ شمالی در ابتدا از رشد قابل توجهی برخوردار بود، اما در دههٔ ۹۰ (بر خلاف همسایهٔ کمونیست خود جمهوری خلق چین) سقوط کرد. کرهٔ جنوبی پس از چند دهه حکومت استبدادی اکنون به یک دولت دموکراتیک لیبرال و کاپیتالیست تبدیل شده‌است.