کاتاراکت

معنی کلمه کاتاراکت در فرهنگ عمید

= آب مروارید

معنی کلمه کاتاراکت در فرهنگ فارسی

آب مروارید، آب سفید، آب آوردن چشم

جملاتی از کاربرد کلمه کاتاراکت

در شرق کوهستان مایومبه، دره نیاری قرار دارد که یک فرورفتگی ۲۰۰ کیلومتری است و از لحاظ تاریخی به عنوان یک گذرگاه مهم بین فلات‌های داخلی و ساحل عمل کرده‌است. به سمت شمال، دره به تدریج به سمت کوهستان چایلو بالا می‌رود که در مرز گابن به ارتفاعات بین ۴۹۰ تا ۱۶۰۰ متر می‌رسد. در جنوب، فرورفتگی ارتفاع می‌گیرد و تبدیل به فلات کاتاراکت می‌شود.
کوهورت شاهرود که اکنون ۱۴ ساله شده‌است، مطالعه چشم تهران، مطالعه چشم سالمندان تهران، مطالعه نرخ جراحی کاتاراکت و عیوب انکساری، مطالعه مشکلات بینایی در روستاهای ایران و ارزشیابی برنامه غربالگری بینایی در کودکان ایران نیز از جمله پروژه‌های ملی وی است.
سید حسن هاشمی، فروردین ۱۳۳۸ در فریمان (استان خراسان رضوی) زاده شد. تحصیلات ابتدایی را در همان شهر و دوره متوسطه را در دبیرستان دانش بزرگ‌نیا مشهد به پایان رساند. در کنکور سراسری سال ۵۶ – ۵۵ در رشته پزشکی دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شد؛ سال ۱۳۶۸ با رتبه برتر موفق به دریافت دانشنامه چشم‌پزشکی شد و سال ۱۳۷۰ مدرک فلوشیپ قرنیه و سگمان قدامی را از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران دریافت کرد. او دوره‌های متعدد تحصیلات تکمیلی را (در زمینه روش‌های نوین جراحی قرنیه، کاتاراکت و اصلاح عیوب انکساری) در آمریکا و اروپا گذرانده‌است. وی هم‌اکنون در بیمارستان خصوصی چشم‌پزشکی نور مشغول است و رکورد بیشترین تعداد عمل جراحی لیزیک را دارد.