چمباتمه

چمباتمه

معنی کلمه چمباتمه در لغت نامه دهخدا

چمباتمه. [ چ ُ م َ / م ِ ] ( ترکی ، اِ ) در تداول تهرانیان ، به معنی نوعی و شکلی از نشستن است روی دو پا. و بیشتر با فعل زدن و نشستن ترکیب شود. چندک. چمبک. و رجوع به چمباتمه زدن و چمباتمه نشستن شود.

معنی کلمه چمباتمه در فرهنگ معین

(چُ مِ ) [ تر. ] (اِ. ) نوعی از نشستن که کف پا را بر زمین بگذارند و زانوها را در بغل بگیرند. چندک و چمبک نیز گویند.

معنی کلمه چمباتمه در فرهنگ عمید

شکل و حالتی از نشستن که دو کف پا را بر زمین بگذارند و زانوها را در بغل بگیرند، چک، چمبک، چندک.

معنی کلمه چمباتمه در فرهنگ فارسی

شکل وحالتی ازنشستن که دوکف پارابرزمین بگذارند
( اسم ) نوعی از نشستن چندک چمبک .
در تداول تهرانیان به معنی نوعی و شکلی از نشستن است چمبک .

معنی کلمه چمباتمه در دانشنامه عمومی

چُمباتمه یا چُنبَک زدن نوعی نشستن است که در آن کف پا را بر زمین می گذارند و زانوها را در بغل می گیرند. چمباتمه واژه ای از اصل ترکی است و فارسی آن چنبک/چمبک/چندک زدن است.
بنا به فرهنگ دهخدا چندک یا چمبک شیوه ای از نشستن است که در آن کف هر دو پا بر زمین گذاشته می شود. چمباتمه زدن یا زانو در بغل گرفتن، به ویژه اگر با گذاشتن سر بر روی زانوها باشد یکی از وضعیت های نشسته در زبان بدن ( تن گفتار ) است که بیانگر غم و اندوه است.
در پرورش اندام حرکت مشابهی استفاده می شود که به آن اسکات می گویند.

معنی کلمه چمباتمه در ویکی واژه

نوعی از نشستن که کف پا را بر زمین بگذارند و زانوها را در بغل بگیرند. چندک و چمبک نیز گویند.

جملاتی از کاربرد کلمه چمباتمه

تپه شمالی دو طبقهٔ متمایز دارد که طبقهٔ اول آن به پنج طبقهٔ فرعی دیگر تقسیم می‌شود. در دو طبقهٔ اول و دوم مردگان را با محلولی از گل اخرا می پوشانیدند و سپس داخل روستا، زیر منازل دفن می‌کردند (با حالتی چمباتمه زده)؛ گاهی هم اشیاء زینتی کوچک همراه جسد قرار می‌دادند. در طبقات سوم و چهارم، مردگان را با همان حالت طبقه اول و دوم دفن می‌کردند با این تفاوت که در این دوره اشیاء زیادتری در قبرهایشان قرار می‌دادند؛ بطوری‌که این اشیاء در طبقهٔ چهارم از طبقهٔ سوم بیشتر است.
توالت ایرانی گونه‌ای توالت است که با فرم چمباتمه زدن به‌کار گرفته می‌شود. به علت سادگی شستن مخرج‌ها، بیشتر مسلمانان از این نوع توالت استفاده می‌کنند. گونه‌های گوناگون از این نوع توالت وجود دارد، اما همگی آن‌ها دارای سوراخی به درون زمین هستند. بیش‌ترین فرق میان این توالت‌ها در بلندی و چگونگی نشستن بر روی آن‌هاست. برخلاف توالت‌های ایرانی در توالت‌های فرنگی فرم به‌کار گرفته می‌شود.
جالب است بدانیم دکتر بورکیت ( جراح معروف انگلیسی ) که لنفوم بورکیت به افتخار او نامگذاری شده، اصرار داشت که وضعیت نشستن چمباتمه هنگام دفع در مقایسه با نشستن بر سر توالت فرنگی، باعث کاهش فراوانی بیماری دیورتیکولی می‌شود .
همچنین بر خلاف تصور عموم، استفاده از توالت فرنگی در زمان بارداری برتری ندارد. در زنان حامله، حالت چمباتمه نسبت به حالت نشسته بهتر است، و از فشار به رحم پیشگیری می‌کند؛ همچنین چمباتمه روزانه فرد را برای زایمان طبیعی‌تر آماده می‌کند. چمباتمه زدن به تقویت ماهیچه‌های شکم و ران کمک می‌کند.
در این بخش اول شخص - که ساکن خانه‌ای در بیرون خندق در شهر ری است - به شرح یکی از این دردهای خوره‌وار می‌پردازد که برای خودش اتفاق افتاده. وی که حرفهٔ نقاشی روی قلمدان را اختیار کرده‌است به طرز مرموزی همیشه نقشی یکسان بر روی قلمدان می‌کشد که عبارت است از دختری در لباس سیاه که شاخه‌ای گل نیلوفر آبی به پیرمردی که به حالت جوکیان هند چمباتمه زده و زیر درخت سروی نشسته‌است هدیه می‌دهد. میان دختر و پیرمرد جوی آبی وجود دارد.
از بین تمام خدایان تنها تو زئوس تاریکترین خدایان را به خاطر سرنوشت ننگین نجات دادی، زمانی که دیگر المپی‌ها هرا، پوزئیدون و آتنا تصمیم گرفته بودند او را به زنجیر بکشند، تو، الهه، رفتی و او را از این بی آبرویی نجات دادی. تو فوراً غول صد دست را به المپ فراخواندی، کسی که خدایان او راهکاتونکایر می‌نامند، اما هکاتونکایر شبیه انسان، قویتر از پدرش است. او با چنان قدرتی کنار زئوس چمباتمه زد که خدایان مبارک از ترس دزدکی نگاه کرده و زئوس را رها کردند.
اسکلت کامل یک انسان نیز از زیر خاک بیرون آمد، که متعلق به دوران شاهنشاهی ساسانیان است (۲۲۶–۶۵۱ میلادی). اسکلت متعلق به یک مرد بزرگ‌سال بوده، که در حالت چمباتمه پیدا شده‌است.
این گونه رقص از صحنه موسیقی پرش نیواورلئان در اواخر دهه ۱۹۸۰، بیرون آمد. اجراکننده‌ها که عمدتاً اما نه منحصراً توسط زنان اجرا می‌شوند، با موسیقی محبوب به شیوه‌ای تحریک‌آمیز جنسی می‌رقصند که شامل پرتاب کردن یا فشار دادن باسن به عقب یا تکان دادن باسن، اغلب در حالت چمباتمه زدن است. تورکینگ بخشی از مجموعه بزرگتر حرکات مشخصه منحصر به فرد سبک هیپ هاپ نیواورلئان است که به عنوان «جهش» شناخته می‌شود. حرکات شامل «اختلاط»، «ورزش کردن»، «خم شدن»، «فشار شانه»، «کف زدن»، «کف زدن کون»، «پاپین»، و «چوب وحشی» - همه به عنوان تکان دادن یا پرش کون شناخته می‌شوند. تورکینگ تنها یک حرکت رقص در جهش است.