چراغ زنبوری

چراغ زنبوری

معنی کلمه چراغ زنبوری در لغت نامه دهخدا

چراغ زنبوری. [ چ َ / چ ِ غ ِ زَم ْ ] ( ترکیب وصفی ، اِ مرکب ) چراغ توری. چراغ تلمبه ای. چراغ نفتی تلمبه داری که بوسیله تلمبه زدن و فشرده ساختن هوا نفت بطرف لوله بالا آید و بر روی شعله آن سرپوش توری از الیاف نسوز باشد که شعله را سفیدتر و نورانی تر پخش کند. نوعی چراغ نفتی دارای تلمبه و توری مخصوص که با پایه و بدون پایه و با لامپ و بدون لامپ آن مورد استعمال است. یک قسم چراغ تلمبه دار و توری دار که روشن و پرنور است و بیشتر در جای وسیع و بدون سقف روشن کنند و از باد خاموش نشود. قسمی چراغ بادی. رجوع به چراغ بادی و چراغ توری شود.

معنی کلمه چراغ زنبوری در فرهنگ فارسی

چراغ توری ٠چراغ تلمبه ای ٠چراغ نفتی تلمبه داری که بوسیل. تلمبه زدن و فشرده ساختن هوا نفت بطرف لوله بالا آید و بر روی شعل. آن سرپوش توری از الیاف نسوز باشد که شعله را سفیدتر و نورانی تر پخش کند .

معنی کلمه چراغ زنبوری در دانشنامه عمومی

چراغ زنبوری توسط ماکس گرتز در سال ۱۹۱۶ اختراع شد. برای روشن شدن چراغ، توری با بخار الکل گرم می شود. سپس توسط تلمبهٔ دستی، نفت درون مخزن سربسته فشرده می شود. حرارت تولید شده توسط توری، نفت ترکیب شده با هوا را تبخیر کرده، این ترکیب، درون توری مشتعل می شود. نام پتروماکس ( به انگلیسی: Petromax ) مشتق شده از پترو به معنی نفت و ماکس نام کوچک این مخترع است. معمولاً در کناره مخزن درجه فشارسنج که نمایشگر فشار درون مخزن است تعبیه شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه چراغ زنبوری

«دسته‌گردانی و سینه‌زنی و نوحه‌خوانی که در زمان صفویه رایج شده و توسعه پیدا کرده بود، در عصر قاجاریه با توسعه و تجمل بیشتر در پایتخت رواج داشت… دسته‌گردانی در عصر قاجار، به‌ویژه در زمان ناصر الدین شاه با آداب و تشریفات و تجمل بسیار برگزار می‌شد. دسته‌های روز با نقاره و موزیک جدید و علم و بیرق و کتل، و دسته‌های شب با طبق‌های چراغ زنبوری و حجله و مشعل به راه می‌افتاد و در فواصل دستهٔ سینه‌زن‌ها با آهنگ موزون سینه می‌زدند. نوحه‌خوانی و سینه‌زنی حتی در اندرونی شاهان قاجار، بین زنان اندرون نیز متداول بود…»