چراغ حصاری

معنی کلمه چراغ حصاری در لغت نامه دهخدا

چراغ حصاری. [ چ ِ ح ِ ] ( اِخ ) دهی است جزء دهستان سجاسرورد، بخش قیدار شهرستان زنجان که در 17هزارگزی شمال باختری قیدار و یک هزارگزی راه مالرو عمومی واقع شده. کوهستانی و سردسیر است و 190 تن سکنه دارد. آبش از چشمه ، محصولش غلات ، بنشن ، انگور و قلمستان ، شغل اهالی زراعت و بافتن قالیچه ، گلیم و جاجیم و راهش مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ). مؤلف مرآت البلدان نویسد: «قریه ای است از قرای قدیم النسق سهرورد، از محال زنجان که محصولش غله دیمی و جزئی یونجه کاری است. این آبادی کم زمین است و چشمه آب ضعیفی دارد و بواسطه کمی مرتع اغنام و احشام در اینجا نگه نمیدارند». ( از مرآت البلدان ج 4 ص 218 ).

معنی کلمه چراغ حصاری در فرهنگ فارسی

دهی است از دهستان سجا سرود بخش قیدار شهرستان زنجان .

جملاتی از کاربرد کلمه چراغ حصاری

تپه تک آغاجی مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان خدابنده، بخش سجاسرود، روستای چراغ حصاری واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۴۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه عابد گولی مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان خدابنده، بخش سجا سرود، روستای چراغ حصاری واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۵۰۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.