پیوره

معنی کلمه پیوره در لغت نامه دهخدا

پیوره. [ ی ُ رِ ] ( فرانسوی ،اِ ) ترشح ریم و چرک از بن دندان و لثه.
پیوره. [ رَ ] ( اِخ ) قصبه ای مرکز قضا در آمریکای جنوبی ، در ایالت لیورتاو از پرو، در 450 هزارگزی شمال غربی تروکزیلو کنار نهری به همین نام. ( قاموس الاعلام ترکی ).

معنی کلمه پیوره در فرهنگ معین

(پِ رِ ) [ فر. ] (اِ. ) بیماری لثه و دندان که بر اثر آن لثه ها عفونی و متورم شده ، باعث خرابی ریشة دندان می شود.

معنی کلمه پیوره در فرهنگ عمید

از بیماری های دهان و دندان که در آن لثه ها عفونت می کند و دندان ها خراب و ریشۀ آن ها سست می شود.

معنی کلمه پیوره در فرهنگ فارسی

یکی ازامرا دندان که درلثه هاتولیدچرک میکندو، ودندانهافاسدوخراب وریشه آنهاسست میشود
( اسم ) بیمار نسوج اطراف طوق و ریش. دندان که بیشتر با تحلیل لان. دندان و لثه و خروج چرک از پای دندان همراه است و در بعضی حالت جریان چرک وجود ندارد. این حالت آنرا پیور. خشک نامند. در اکثر موارد این مرض بااحتقان شدید لثه و خارش و سوزش همراه است و بندهای دندان نیز انسجام و استحکام خود را از دست میدهد بطوریکه دندان در داخل لانه اش شل میشود و تکان میخورد. در حالاتی که لثه محتقن باشد در موقع شستن دندانها از لثه خون جاری میگردد. پیدایش این مرض بواسط. چندین علت است : یکی عدم تعادل هورمونهای داخلی سوم نتیج. بعضی امراض عفونی عمومی از قبیل سیفیلیس و سل و حصبه چهارم حمل. موضعی برخی میکربها( از قبیل استرپتوکوک و استافیلوکوک و کلی باسیل و غیره ) بنسوج اطراف دندان و مخاط دهان پنجم عدم تطابق صحیح دندانها و طرز تغذیه و عادت بیک طرف جویدن غذا و نشستن مرتب دندانهااز عوامل مهم ایجاد این مرض است و همچنین جنس و نژاد و سن در ایجاد آن موثر است .
قصبه مرکز قضا در آمریکای جنوبی

معنی کلمه پیوره در ویکی واژه

بیماری لثه و دندان که بر اثر آن لثه‌ها عفونی و متورم شده، باعث خرابی ریشة دندان می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه پیوره

رژیم غذایی ثروتمندان سرشار از قند بود که باعث بیماری پیوره می‌شد. هرچند پیکرهایی که روی دیوارهای مقبره‌ها به تصویر کشیده ورزیده‌اند، اما در مومیایی‌های بسیاری از افراد متمول، اضافه وزن و اثرات پرخوری دیده می‌شود. امید به زندگی در بزرگسالی برای مردان حدود ۳۵ سال و برای زنان ۳۰ سال بود، اما رسیدن به بزرگسالی دشوار بود زیرا حدود یک سوم جمعیت در دوران نوزادی می‌مردند.
شایع‌ترین بیماری لثه، التهاب لثه است که در اثر تجمع پلاک (پژک) باکتریایی ایجاد می‌شود و علائمی مانند قرمزی، تورم و خونریزی لثه دارد. اگر التهاب لثه درمان نشود، به بیماری پیوره (پیرادندان‌آماس) تبدیل می‌شود که می‌تواند باعث تخریب استخوان فک و از دست دادن دندان‌ها شود. تغییر حالت لثه به شکل غیرطبیعی می‌تواند نشانه بیماری دیگری باشد مثلاً اسفنجی شدن لثه نشانه اسکوربوت است.
محیط دهان و لثه‌ها، به دلیل وجود باقی‌مانده‌های غذا و بزاق، محل مناسبی برای رشد میکروارگانیسم‌های مختلف است. برخی از این میکروارگانیسم‌ها می‌توانند به سلامت دهان و دندان آسیب برسانند. اگر بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت نشود، می‌تواند باعث بیماری‌های لثه مثل التهاب لثه یا پیوره شود که از دلایل اصلی از دست رفتن دندان‌ها هستند. همچنین، مطالعات نشان داده‌اند که مصرف استروئیدهای آنابولیک می‌تواند باعث بزرگ شدن لثه‌ها شود و در برخی موارد نیاز به جراحی لثه داشته باشد.