پیاده روی
معنی کلمه پیاده روی در لغت نامه دهخدا

پیاده روی

معنی کلمه پیاده روی در لغت نامه دهخدا

پیاده روی. [ دَ / دِ رَ ] ( حامص مرکب ) عمل پیاده رونده. رفتن غیر سواره.طی طریق با پای بی مرکب. راه پیمودن بی بر نشستی.

معنی کلمه پیاده روی در فرهنگ عمید

۱. راه رفتن پیاده.
۲. گردش پیاده.

معنی کلمه پیاده روی در فرهنگ فارسی

عمل پیاده رو( نده ) طی طریق با پای خود رفتن بدون مرکب .

معنی کلمه پیاده روی در فرهنگستان زبان و ادب

{walk} [گردشگری و جهانگردی] نوعی گردشگری که در آن گردشگران برای تفریح به قدم زدن می پردازند

معنی کلمه پیاده روی در دانشنامه عمومی

پیاده روی، راه رفتن، قدم زدن یا گام برداشتن، یکی از بخش های اصلی از نقل و انتقال حرکت در میان جانوران، موجودات زنده و انسان ها است و عموماً راه رفتن یکی از بخش های اصلی موجودات زنده به شمار می آید.
راه رفتن بر پایه سرعت تا حد زیادی می تواند با توجه به عواملی مانند قد، وزن، سن، سطح زمین، فرهنگ و تناسب اندام متفاوت باشد. سرعت راه رفتن انسان به طور متوسط حدود ۵٫۰ کیلومتر در ساعت یا حدود ۳٫۱ مایل در ساعت است.
گرچه پیاده روی فعالیتی آسان برای عضلات و یک تمرین عالی کاردیو است، مشخصا کالری کمتری نسبت به دویدن یا شنا کردن می سوزاند؛ مثلاً یک فرد ۷۰ کیلویی، با پیاده روی با سرعت ۵ کیلومتر بر ساعت به مدت ۹۰ دقیقه می تواند ۵۰۰ کالری بسوزاند. حالا اگر همان فرد، تنها ۴۵ دقیقه و با سرعت ۸ کیلومتر بر ساعت بدود، یا ۴۰ دقیقه شنای قورباغه انجام دهد، به همان میزان کالری خواهد سوزاند. پس شنا، که ورزشی آسان و ایدئال برای مفاصلتان است، جایگزین کالری سوز خوبی برای پیاده روی است. راهنمای فعالیت فیزیکی ۲۰۰۸ آمریکا، توصیه می کند تا هر هفته به مدت ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه تمرینات کاردیویی مانند پیاده روی انجام دهید تا از فواید سلامتی آن بهره مند شوید.
قلب یک انسان بالغ معمولی، در هر سال حدوداً ۴۴ میلیون بار می تپد و در هر روز، قلب شما ۱۵۴۴۴ لیتر خون را به سرتاسر بدنتان می فرستد. قلب، یک ماهیچه است و برای قویتر کردن آن لازم است تا آن را ورزش دهید ( همان طور که هر ماهیچهٔ دیگر بدنتان را ورزش می دهید )
اما بد نیست بدانید که بدن هر فرد، حتی یک دوندهٔ بسیار کارآزموده، در برخی موقعیت های معین، بی هوازی کار می کند. برای نمونه، در یک بازی فوتبال در مواقعی که به ناگهان در تعقیب توپ با تمام قوا حرکتی انفجاری انجام می دهید بدن به طور بی هوازی انرژی تولید می کند. با این وجود، هرچه شما از نظر بدنی آماده تر شوید، بدن دیرتر به مرحلهٔ تولید بی هوازی می رسد؛ به این حد اصطلاحاً «آستانهٔ بی هوازی» گفته می شود. «آستانهٔ بی هوازی» به نقطه ای گفته می شود که بدن وارد مرحلهٔ تولید انرژی به روش بی هوازی می شود.
دلیلی که باید آستانهٔ بی هوازی خود را بالا ببرید این است که اگر انرژی تان را عمدتاً از منابع بی هوازی تأمین کنید، نمی توانید هیچ فعالیتی را برای مدتی طولانی ادامه دهید. ذخیرهٔ انرژی بی هوازی ( بستگی به اینکه از نظر بدنی چه اندازه آماده باشید ) تنها می تواند بین ۵ تا ۶۴ ثانیه دوام آورد.
پیاده روی (فیلم ۱۹۶۸). «پیاده روی» ( انگلیسی: Walking ( film ) ) یک فیلم است که در سال ۱۹۶۸ منتشر شد.
معنی کلمه پیاده روی در فرهنگ عمید

جملاتی از کاربرد کلمه پیاده روی

تروو دارای فضاهای فرهنگی متنوعی مانند سینما , موزه , مدرسه موسیقی و کتابخانه و نیز اماکن و کلوب های ورزشی و تفریحی نظیر پارک آبی و مسیرهای پیاده روی و کوهپیمایی میباشد.
شواهدی وجود دارد که افرادی که در چنین جاهایی زندگی می‌کننداضافه وزن بیشتری در مقابل با افرادی که در مناطق که مردم دوچرخه وسواری و پیاده روی می کنند هستند. همچنین گزارش شده‌است که رفت و آمد موتوری اضافه‌ای که چنین جوامعی تولید می‌کنند معمولاً سرانهٔ کلی سوانح را افزایش می‌دهد. طرح‌هایی که ادعای حل تضاد میان بن بست و شبکه به هم پیوستهٔ سنتی مانند "شبکه ذوب شده" را می‌کنند، پیشنهاد و با سطوح متفاوتی از موفقیت ساخته شده‌اند. مسائل ویژه‌ای در رابطه با مشکلات امنیت فردی و نظم عمومی در بعضی از نقشه‌های خانه‌سازی که از اتصالات نوع "کوچه پشتی" استفاده می‌کنند، پدید آمده‌است.
2-بهتر است که از افراد بومی کمک بگیرید و از بهترین مسیرها برای پیاده روی به سوی جاذبه ها اطلاعات کسب کنید.
اولین باغ وحش سافاری کشور در پارک طبیعت در این منطقه احداث شده است.به این دلیل که این منطقه از نظر جغرافیایی به واسطه رشته کوه البرز و رودخانه کرج محصور گشته، از این رو این منطقه حصار نام گرفته، بنیانگذار جمهوری اسلامی روح الله خمینی به مدت ۶ماه در خیابان اول حصار سکونت داشته و از منطقه دره وسیه(دشته) که از دیرباز محل پیاده روی طبیعت دوستان بوده به عنوان محلی برای قدم زدن و تفکر استفاده میکرده.
در کنار ابشارهای متنوع دیگر که در بازفت وجود دارد چندین ابشار در توِه‌رِک بالا (دم تنگ) وجود دارد و از زیبایی خیره کننده ای برخوردار است انچه این ابشارها را زیبا میکند این است که ابشار اول را تقریبا به راحتی و پس از چندصد متر پیاده روی مشاهده میکنید اما ابشارهای بعدی را باید کوه پیمایی کنید تا به زیبایی ان خیره شوید .در فصل بهار و تابستان بسیاری از دارو های کوهی را میتوانید در مسیر جمع اوری کنید و این موضوع خود یک جذابیت خاص دارد ... در مسیر این ابشارها حوضچه های بسیاری هست که علاقه مندان به شنا میتوانند استفاده کنند.
این نژاد مستعد بیماری روماتیسم است و با اینکه علاقه زیادی به تحرک دارد نباید در هوای سرد و بارانی برای پیاده روی برده شود.
هم در سفر اباحت نفل بر راحله یا پیاده روی در سفر خود کرده، بی استقبال قبله، تا بدانی که بر آن درگاه حجاب نیست، و بند نیست، و منع نیست، و دستوری مناجات بر دوام هست، چنان که خواهی. از روی اشارت میگوید: بنده من! اگر قرب میخواهی اینک در گشاده، و بار داده، و منعی نه! و اگر بعد میخواهی بر سبیل رخصت اینک ترا رخصت، و خشمی نه! اینست غایت کردم، و کمال لطف، حفظ سنّت وفا، و تحقیق معنی و لا.
شهر بورجومی از زمان شوروی سابق، به دلیل آب های معدنی شورش معروف بوده است. بورجومی شهر تفریحی کوچکی است که در دره بسیار سبز کنار رود متکواری ساخته شده است. چنانچه به دنبال مقصدی جذاب و پر از آرامش و دنج و پیاده روی های طولانی در هوای بسیار پاک هستید، تور گرجستان و اقامت در شهر بسیار جذاب بورجومی، یکی از بهترین انتخاب ها برای شما خواهد بود.
وجود کلکهای متعدد (بناهای سنگچین که نقش پایه برای سیاه چادرها را ایفا میکردند) از جمله دیدنیهای این منطقه است. هنوز تعدادی از این کلکها در محلی موسوم به چال گیرچ وجود دارد. مسیرهای پیاده روی و کوهپیمایی مختلفی در روستا وجود دارد.
این پارک وسیع و سرسبز با چشم انداز فوق العاده ای که دارد، محل مناسبی برای پیاده روی و گذران اوقات فراغت است.
پیاده راه مجاور باغ سیب که در امتداد بلوار دانش قرار دارد فضایی مفرح و جذاب برای پیاده روی و دوچرخه سواری می‌باشد.این مسیر بسیار مورد توجه و استفاده ساکنین منطقه برای ورزش و پیاده روی است.