پویایی

معنی کلمه پویایی در فرهنگ عمید

حالت و چگونگی پویا، پویا بودن، پویندگی: چند پویی به گرد عالم چند / چند کوبی طریق پویایی (عمعق: ۲۰۱ ).

معنی کلمه پویایی در فرهنگ فارسی

پویندگی، پویابودن

جملاتی از کاربرد کلمه پویایی

اختراع اینترنت به‌طور گسترده به عنوان یک کار مهم در تاریخ رایانش و شبکه مورد بررسی قرار گرفت، به‌ویژه نقش گسترش و پویایی اجتماعی و مشارکت غیر آمریکایی در توسعهٔ اولیهٔ شبکه برجسته شد. کتاب اختراع اینترنت به‌دلیل استفاده از منابع آرشیوی برای بیان تاریخ مورد تحسین قرار گرفت. اگرچه برخی از این کار انتقاد کرده‌اند و پیشینهٔ برنامه‌نویسی رایانهٔ اباته را به عنوان ایرادی که منجر به ارائهٔ یک روایت غیرفنی شده‌است ذکر کرده‌اند. او از آن زمان در مورد نیاز مورخان به آگاهی از دیدگاه‌هایی که در نوشتن درباره تاریخ اینترنت دارند نوشته است و مفاهیم تعریف اینترنت را بر حسب «فناوری، استفاده و تجربه محلی» بررسی کرده است.
نهادها و سیاست‌های بازار کار به قوانین، سازمان‌ها و ساختارهای مختلفی اطلاق می‌شود که بازار کار را تنظیم می‌کنند و هدفشان بهبود کارایی آن است. این مؤسسات نقش مهمی در شکل دادن به پویایی اشتغال، دستمزدها و حقوق کارگران دارند.نقش نهادها و سیاست های بازار کار در طول تاریخ اقتصاد کار بسیار مورد توجه قرار گرفته است. نهادهای بازار کار مسئولیت طیف وسیعی از سیاست‌ها، مقررات و سازمان‌هایی را بر عهده دارند که بر بازار کار تأثیر می‌گذارند، اگرچه تأثیر آنها بر اشتغال بسته به مؤسسات خاص و زمینه اقتصادی در کشورهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد.
بروکهایمر در ژوئیه ۲۰۰۳ توسط ورایتی به عنوان اولین تهیه‌کننده در تاریخ هالیوود مفتخر شد که دو فیلم پردرآمد یک آخر هفته را تولید کرد، از جمله فیلم پسران بد ۲ و دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه، اسپین‌آفی از پارک موضوعی دیزنی به همین نام. به گزارش ورایتی، «لمس بروکهایمر» در فیلم با «داستان‌گویی هیجان‌انگیز دائمی، با اکتان بالا و پویایی بصری متمایز» مشخص می‌شود.
این تضاد بین تجربه گرایی و ایده آلیسم به‌طور کلی مشخصه پویایی بحث بر سر نظریه ایده‌ها تا به امروز است. این انشقاق در تئوری هرگز به رضایت متفکران هر دو طرف اختلاف حل نشده‌است و امروزه در شکاف بین مکتب‌های فلسفی تحلیلی و قاره ای نمایان می‌شود. تضادهای مداوم بین فیزیک کلاسیک و مکانیک کوانتومی را می‌توان به عنوان یک قیاس تقریبی برای شکاف بین دو مکتب فکری ذکر کرد.
آغاز نظریهٔ گراف به سدهٔ هجدهم بر می‌گردد. لئونارد اویلر ریاضیدان بزرگ مفهوم گراف را برای حل مسئله پل‌های کونیگسبرگ ابداع کرد اما رشد و پویایی این نظریه عمدتاً مربوط به نیم سدهٔ اخیر و با رشد علم انفورماتیک بوده‌است.
همچنین به دلیل اینکه زبان انگلیسی در ملل مختلف پراکنده شده، همیشه انتقال زبانی از جوامع غیر آنگلوسفر، مانند انگلیسی زبانان در هند، سنگاپور یا فیلیپین نیز بلاغت مقابله‌ای زیادی را بر انگلیسی نو گذاشته‌اند. بدین ترتیب انگلیسی نو را زبان چند کانونی می‌دانند. زبان انگلیسی در کشورهای انگلیسی زبان آفریقایی، زبان عامیانه طلقی می‌شود. اسماعیل آذر از سره‌گرایان زبان؛ مدعی شد که زبان انگلیسی مرده‌ترین زبان‌هاست. وی دلیل این امر را تغییرهای بسیاری می‌داند که زبان انگلیسی متحمل شده‌است و برای خواننده امروز این زبان متون تاریخی آن قابل درک نیست. این درحالی است که در زبان‌شناسی پویا تغییرات زبان نشان از پویایی آن دارد و زبان مانند فرگشت تکامل دارد.
بدتر، بهتر است (سبک نیوجرسی نیز نامیده می‌شود) اصطلاحی است که ریچارد پی گابریل در مقاله ای به همین نام برای توصیف پویایی پذیرش نرم‌افزار تصور کرده‌است. این اشاره به این استدلال است که کیفیت نرم‌افزار لزوماً با افزایش کارایی افزایش نمی‌یابد: این نکته وجود دارد که از نظر عملی بودن و قابلیت استفاده، عملکرد کمتر («بدتر») گزینه ترجیحی («بهتر») است. نرم‌افزاری که محدود است اما استفاده از آن ساده است، ممکن است برای کاربر و بازار جذابیت بیشتری داشته باشد تا برعکس آن.
جریان اول خالق فلسفه است. جریان‌های دوم و سوم در بیشتر موارد مخالفان سرسخت فلسفه‌اند که مخالفت‌هایشان فلسفهٔ اسلامی را وادار به تحرّک و پویایی نموده‌است.
در ترکیب‌های مواج وان گوگ، «شور جنون آسای هنرمند که در سراسر منظره پخش شده‌است، هر گونه قاعده ترکیب بندی کهن را در هم می‌شکند و همه خط‌های مسیر را در توده گردان پویایی که نماد جذب کامل هنرمند در دل طبیعت است، در هم می‌پیچد. این همه تاویلی است از شکنجه‌های هستی انسان»
انسان‌شناسان و جامعه‌شناسان اغلب فرض می‌کنند انسان‌ها تمایلات اجتماعی طبیعی دارند و این رفتار اجتماعی ویژه انسان علل و پویایی غیرژنتیکی دارد. (یعنی مردم آنها را در محیط اجتماعی و از طریق تعامل اجتماعی یادمی‌گیرند) جوامع در محیط‌های اجتماعی پیچیده (یعنی با منابع طبیعی و محدودیت‌ها) و تطبیق خود با این محیط‌ها وجود دارند؛ بنابراین تغییر همه جوامع اجتناب ناپذیر است.