پولکا
معنی کلمه پولکا در فرهنگ عمید

پولکا

معنی کلمه پولکا در فرهنگ عمید

۱. نوعی رقص لهستانی پرتحرک.
۲. (موسیقی ) آهنگی که برای این نوع رقص نواخته می شود.

معنی کلمه پولکا در فرهنگ فارسی

( اسم )۱- رقصی که از بوهم فرانسه و ممالک غربی رفته . ۲- آهنگی موسیقی که با آن پولکا رقصند و آن دو ضربی است.

معنی کلمه پولکا در دانشنامه عمومی

پولکا ( به انگلیسی: Polka ) رقصی نسبتاً پرجنب وجوش با ضرب ۲/۴ است که به صورت دونفره انجام می شود. خاستگاه آن بوهم است. پولکا در حدود سال ۱۸۴۳ در فرانسه معرفی شد و در سالن های رقص و بر روی صحنه بسیار محبوب گشت. پس از آن در سرتاسر اروپا، اسکاندیناوی، ایالات متحدهٔ آمریکا و آمریکای لاتین رواج یافت.
به فرم موسیقی ای که برای این رقص ساخته می شود نیز «پولکا» می گویند. از آهنگسازانی که به تصنیف آثاری در فرم پولکا پرداخته اند می توان به بدریخ اسمتانا اشاره کرد.

معنی کلمه پولکا در دانشنامه آزاد فارسی

پولْکا (polka)
رقص بوهِمی در میزان دوضربیِ سریع (۴/۲). این فرم در قرن ۱۹ پدید آمد و درسراسر اروپا رایج شد. قدم اصلی آن یک پرش است که پس از سه قدمِ کوتاه می آید. پولکا را مهاجران آلمانی در امریکا اشاعه دادند و یکی از سبک های موسیقی کانتری تگزاس شد. آهنگ سازان اروپایی مانند، بدرژیچ اسمتانا در عروس فروخته شده (۱۸۶۶) و رقص های بوهمی (۱۸۷۸)، آنتونین دوورژاک و دیگران، از آن استفاده کردند.

جملاتی از کاربرد کلمه پولکا

در اکتبر ۲۰۱۳، پولکا با ناشر بریتانیایی خود، جیل تیپینگ، برند مخصوص خود را به نام انقلاب سلامتی پولکا به جهان معرفی کرد. این شرکت روی کارگاه ها و سمینارهای سلامتی در سراسر بریتانیا کار می کند.
جسی پولکا (متولد ۲۶سپتامبر ۱۹۸۲) متخصص فیتنس و مجری تلویزیون است که تخصص ویژه ای در کاهش وزن زیاد دارد. در پاییز سال ۲۰۱۴، او بعنوان یک مربی جدید به فصل ۱۶ برنامه بزرگترین بازنده پیوست.
ایوان پولکا در فرهنگ عامه به یکی از مشهورترین آهنگ‌های فنلاندی در جهان تبدیل شده‌است. این آهنگ پس از جنگ جهانی دوم بسیار محبوب بود، ولی غروب محبوبیت نیز به همراه داشت. تقریباً در دهه ۷۰ و ۸۰ با توجه به ظهور موسیقی‌های پاپ و راک و زیرمجموعه‌های آن‌ها ایوان پولکا فراموش شد. این آهنگ در سال ۱۹۹۵ به زیبایی و با فولکور سنتی فنلاندی توسط گروه لویتوما اجرا و منتشر و به سرعت با استقبال جهانی روبرو شد. کنکئیسکایات از جمله گروه‌های فنلاندی بود که در در مسابقه آواز یوروویژن ۲۰۱۰ به عنوان نماینده این کشور حضور داشت و پیش از این ایوان پولکا را اجرا کرده بود.
مخروط شامل چند پولک می باشد که به طور منظم یک محور قرار دارند و پولکا برگهای تغییر شکل یافته هستند در واقع هر یک از پولک های مخلوط که حاوی یک دانه است در حکم میوه می باشد
در ۷ژوئیه ۲۰۰۷، پولکا تصمیم گرفت به کالیفرنیا نقل مکان کند. او نهایتاً در ۲سپتامبر ۲۰۰۷ به لانگ بیچ کالیفرنیا رفت و از آن زمان در زمینه سلامتی فعالیت می کند.
پولکا با سیتارا هویت، بازیگر کانادایی، ازدواج کرده است. آن ها یک پسر به نام رووان دارند که در سال ۲۰۱۰ به دنیا آمد. والدین پولکا طلاق گرفته اند. مادرش در کورپس کریستی و پدرش در دنتون زندگی می کند. او پسرعموی جیک پولکا است.