پروانی

معنی کلمه پروانی در لغت نامه دهخدا

پروانی. [ پ َرْ ] ( اِ ) نام فنی از کُشتی و آن گرد حریف گشته پایش ناگهان برداشتن و از جا ربودن است. ( از بهار عجم و چهارشربت به نقل غیاث اللغات ).

معنی کلمه پروانی در فرهنگ عمید

در کشتی، فنی از کشتی که کشتی گیر گرد حریف بچرخد و ناگهان پای وی را بگیرد و او را از جا بکند.

جملاتی از کاربرد کلمه پروانی

افراد معروف این حزب پیش از انشعابات عبدالعلی مزاری، کریم خلیلی، سید علی بهشتی، محمد محقق، محمد اکبری، قربان علی عرفانی، صادقی نیلی، سید عبدالحمید سجادی، میرحسین صادقی پروانی و سید محمد امین سجادی بودند.
بلندبالا یا عزیز جان از ترانه‌های فولکلور خراسانی است که تاکنون توسط خوانندگان زیادی از ایران و افغانستان تحت عناوین مختلف خوانده شده‌است، از جمله سیما بینا، اسماعیل ستارزاده، سَتین، آریا امجد، فردین فریاد، تواب جاوید، شرافت پروانی و …
ساختمان ارگ شاهی جبل السراج که در سال ۱۹۰۵ کار آن آغاز گردید در سال ۱۹۰۷میلادی در زمان حکومت حبیب‌الله سراج پایان یافت که بنام سراج‌الامصار یاد می‌شد. طوری‌که ابوسعید راسخ نوشته‌است: به اساس نقل قول محمد ایوب خان فرزند سرورخان پروانی قاضی خانی، که در زمان اعمار این قصر مسئوولیت امور مالی‌و نظارت کار آن را داشت، زمین این کاخ حین مراجعت امیر عبدالرحمن‌خان از بخارا در سال ١٨٨۰ میلادی به درخواست وی از سوی رفیق‌و یار همرزمش سرورخان پروانی به وی بخشیده شده بود. همچنان؛ یک برجی در بازار این شهرستان بنام سرورخان معروف است.