پتانسیل الکترود

معنی کلمه پتانسیل الکترود در فرهنگستان زبان و ادب

{electrode potential} [خوردگی، شیمی] اختلاف پتانسیل بین الکترود و برق کاف در نیم پیل که معمولاً برمبنای پتانسیل یک الکترود مرجع اندازه گیری می شود متـ . ولتاژ الکترود electrode voltage

معنی کلمه پتانسیل الکترود در ویکی واژه

اختلاف پتانسیل بین الکترود و برق‌کاف در نیم‌پیل که معمولاً برمبنای پتانسیل یک الکترود مرجع اندازه‌گیری می‌شود

جملاتی از کاربرد کلمه پتانسیل الکترود

تیتراسیون پتانسیل سنجی به تیتراسیون‌هایی که با دستگاه پتانسیومتر انجام می‌گیرد گفته می‌شود. در تیتراسیون‌های پتانسیومتری تغییرات پتانسیل الکترود شناساگر نسبت به الکترود مرجع، به ازای افزایش حجم‌های معینی از تیتر کننده، سنجیده می‌شود. الکترود مرجع در تمام تیتراسیون‌ها معمولاً یکی از الکترودهای مرجع آزمایشگاهی مانند الکترود کالومل اشباع یا نقره – نقره کلرید اشباع است. اما نوع الکترود شناساگر بستگی به نوع تیتراسیون دارد. برای مثال در تیتراسیون‌های اسید – باز معمولاً از الکترود شیشه، در تیتراسیون‌های اکسایش – کاهش از الکترود پلاتین، در تیتراسیون‌های کمپلکسومتری از الکترود جیوه و در تیتراسیون‌های رسوبی از الکترود نقره استفاده می‌شود.
پتانسیل سنجی مستقیم که در آن سنجش به کمک اندازه‌گیری پتانسیل الکترود انجام می‌گیرد. معمولاً پتانسیل سنجی مستقیم با استفاده از الکترود یون گزین به عنوان الکترود شناساگر انجام می‌شود و آن را می‌توان برای گونه‌هایی به کار برد که یک الکترود شناساگر برای آنها در دسترس می‌باشد.