متبادر

معنی کلمه متبادر در لغت نامه دهخدا

متبادر. [ م ُ ت َ دِ ] ( ع ص ) آن که پیشی گیرد و بشتابد. ( آنندراج ). پیشی گیرنده. ( غیاث ) ( از منتهی الارب ). پیشی گیرنده و شتابنده. ( ناظم الاطباء ). || زودرسنده و زودکننده و به سرعت شتابنده بسوی ذهن. ( آنندراج ). به سرعت شتابنده به سوی ذهن. ( غیاث ). مأخوذ از تازی ، هر چیزی که سبقت گیرد و بشتابد و زودتر به نظر آید و بیشتر ظاهر شود. ( ناظم الاطباء ). آنچه به ذهن خطور کند.
- متبادر به ذهن ؛ هر آنچه اول به یاد آید. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه متبادر در فرهنگ معین

(مُ تَ دِ ) [ ع . ] (اِفا. ) پیشی گیرنده ، چیزی که ناگهان به خاطر آید.

معنی کلمه متبادر در فرهنگ عمید

پیشی گیرنده.
* متبادر به ذهن: واردشده به ذهن، چیزی که ناگهان به خاطر می آید.

معنی کلمه متبادر در فرهنگ فارسی

پیشی گیرنده، واردشده بذهن
( اسم ) ۱ - آنکه پیشی گیرد و بشتابد جمع : متبادرین . ۲ - آنچه بذهن خطور کند .

جملاتی از کاربرد کلمه متبادر

سهم این عنکبوت از گیاهخواری بسته به شرایط محیطی کاملاً متفاوت است. در مکزیک بیش از ۵۰٪ درختان واچی‌لیا کولینسی محل اقامت و تغذیه عنکبوت باکیرا کیپلینگی است که تقریباً و به صورت انحصاری، از همین رژیم گیاهی خاص تغذیه می‌کند. در کاستاریکا این عنکبوت در کمتر از ۵٪ گیاهان آکاسیا ساکن است. مشاهدهٔ زادآوری ماده‌های بالغ این ایده را در ذهن محققان متبادر نموده که باکیرا کیپلینگی گونه‌ای است با خو و خصلت گروه‌گرایی.
کلمه بعثت هر چند برای همه پیامبران به کار می‌رود، اما برای پیامبر اسلام جایگاه خاص‌تری دارد به‌ طوری که اکثریت از این کلمه به برانگیخته شدن ایشان به پیامبری متبادر می‌شوند.
عبارت «تعبیر عیان چو شد تو را خواب» معنایی دوگانه را به ذهن متبادر می‌کند. معنای نزدیک آن، از آنجا که شاعر قبل از بیان این عبارت، به داستان یوسف اشاره کرده‌است، «معنی کردن رویا» است. اما هم «خواب» و هم «تعبیر» در ادبیات فارسی معنای دیگری نیز دارند؛ خواب در معنای «خیال» و تعبیر در معنی «تحقق یافتن». بنابراین می‌توان این عبارت را «تحقق یافتن آرزوها و خیالات شاعر» هم معنا کرد.
بانو لباسی قرمز به‌تن دارد و در اتاقی است با ستون‌هایی به سبک رمانسک. قاب ماشین ریسندگی و کفپوش‌ها بیننده را به اتاق راهنمایی می‌کند جایی که سرخ، زرد و آبی درون اتاق، انعکاس رنگ‌های زنده بیرون است. ماکوی دستگاه ریسندگی، قایق را به ذهن متبادر می‌کند که پیش‌بینی مرگ بانوی شالوت در قایق است.