پالئوزوئیک

معنی کلمه پالئوزوئیک در فرهنگ عمید

دوران اول زمین شناسی شامل پنج دورۀ کامبرین، سیلورین، دونین، کربونیفر، و پرمین که ۳۶۰ میلیون سال طول کشیده است و آثار حیاتی آن بیشتر شامل بی مهرگان و ماهی ها و دوزیستان بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه پالئوزوئیک

کوه سوزو یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر پاکدار استان کرمان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، مس است. سنگ میزبان این اندیس دیوریت، تونالیت، گابرو است و دیرینگی آن به دوران پالئوزوئیک می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های پیریت، هماتیت، لیمونیت، کوارتز یافت می‌شوند.
کوه سقو یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر پاکدار استان کرمان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، مس است.سنگ میزبان این اندیس آمفیبولیت شیست ، مرمر است و دیرینگی آن به دوران پالئوزوئیک می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های بروکانیت یافت می‌شوند.
دره رستم یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر کلاته استان سمنان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، آهن است.سنگ میزبان این اندیس آهک و دولومیت است و دیرینگی آن به دوران پالئوزوئیک ومزوزوئیک می‌رسد.
نمک؟ (منصور اسماعیلی) یک اندیس غیرفلزی است که در استان فارس قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، نمک است.سنگ میزبان این اندیس گنبد نمکی است و دیرینگی آن به دوران پالئوزوئیک می‌رسد.
خاک صنعتی توت یک اندیس غیرفلزی است که در حوالی شهر اردکان استان یزد قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، خاک صنعتی است.سنگ میزبان این اندیس سنگهای متامورف است و دیرینگی آن به دوران پالئوزوئیک می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های اسمیت زونیت یافت می‌شوند.
شمال شرق زهمکان یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر پاکدار استان کرمان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، مس است.سنگ میزبان این اندیس آمفیبولیت میکا شیست ، مرمر است و دیرینگی آن به دوران پالئوزوئیک می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های کوارتز ، لیمونیت ،مالاکیت کوولیت یافت می‌شوند.
کاشر کوه یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر پاکدار استان کرمان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، مس است.سنگ میزبان این اندیس آمفیبولیت میکا شیست ، مرمر است و دیرینگی آن به دوران پالئوزوئیک می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های کوارتز ، کوولیت ،مالاکیت یافت می‌شوند.
کوه چشمه قرمز یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر قطروئیه استان فارس قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، آهن است.سنگ میزبان این اندیس مرمر و شیست سبز است و دیرینگی آن به دوران پالئوزوئیک پائین می‌رسد.
وستیرود یک اندیس فلزی است که در استان گیلان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، تیتان است.سنگ میزبان این اندیس سنگهای نفوذی و آهکهای کرتاسه است و دیرینگی آن به دوران پرکامبرین تا پالئوزوئیک می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های مانند روتیل و ایلمینیت یافت می‌شوند.
کربنات کلسیم مکسان یک اندیس غیرفلزی است که در حوالی شهر مکسان استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، کلسیت است.سنگ میزبان این اندیس سنگ آهک است و دیرینگی آن به دوران پالئوزوئیک می‌رسد.