همولیز

همولیز

معنی کلمه همولیز در فرهنگ عمید

جدا شدن هموگلوبین از گلبول سرخ.

معنی کلمه همولیز در فرهنگ فارسی

(اسم )چون گلبولهای قرمز خون را در محلول آب نمکی که غلظت مولکولی آن از غلظت املاح پرتوپلاسم گلبولها کمتر باشد بریزیم ( و بعبارت دیکر اگر گلبولهای قرمز را در یک محلول هیپوتونیک قرار دهیم ) ابتدا گلبولها آب را جذب کرده و آماس میکنند ( کیفیت تورژسانس ) و عاقبت میترکند و هموگلوبین آنها آزاد میشود و محلول را برنگ قرمز درمی آورد . این کیفیت را همولیز یا لاکاژ گویند. توضیح غلظت مولکولی آب نمکی که برابرباغلظت املاح پرتوپلاسم گلبولها باشد ۹ در هزار است و چنین محلولی رااصطلاحا ایزوتونیک نیز گویند و بنابراین برای ایجاد کیفکیت همولیز باید محلولهای آب نمکی انتخاب شوند که غلظت آنها کمتراز ۹ در هزار باشد و معمولا در آزمایشگاه محلولهای بین ۵ تا ۳ در هزار بکار میبرند. محلولهای آب نمک کمتر از ۹ در هزار را اصطلاحا هیپوتونیک گویند .

معنی کلمه همولیز در دانشنامه عمومی

همولیز (پزشکی). همولیز یا خون کافت به تجزیه یا انهدام گلبول های قرمز به گونه ای که هموگلوبین در محیطی که سلول ها در آن غوطه ورند آزاد شود گویند.
از جمله علل همولیز داروها، خودایمنی، انتقال خون نادرست، ترومای مکانیکی و زهر مار است.
بیماری های زیادی می توانند موجب تخریب گلبول های قرمز شوند. مهم ترین این بیماری ها شامل موارد زیر است.
• تالاسمی
• کم خونی داسی شکل
• کم خونی پرنیشیوز
• التهاب طحال
• کمبود آنزیم G6PD ( گلوکز ۶ - فسفات دهیدروژناز )
• عفونت های سیستمیک
• بیماری فاویسم
موارد بالا مهم ترین بیماری های ایجاد کننده همولیز هستند. علاوه بر این بیماری ها، ممکن است برخی داروها و مواد شیمیایی نظیر برخی آنتی بیوتیک ها یا ترکیبات حاوی فرمالدهید نیز موجب همولیز خون شوند.

معنی کلمه همولیز در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:کم خونی همولیتیک

جملاتی از کاربرد کلمه همولیز

برخی مواقع بیماران نقص فعالیت آنزیمی را در تست‌های رایج آزمایشگاهی در زمان همولیز نشان نمی‌دهند چون در گلبول‌های قرمز جوان میزان این آنزیم بالاست و ممکن است در موقع حمله حاد که گلبول‌های قرمز جوان وارد جریان خون می‌شوند، فعالیت آنزیمی طبیعی گزارش شود. در این گونه بیماران آزمایش پس از سپری شدن یک نیمه گلبول‌های قرمز (۲ تا ۳ ماه بعد) تکرار می‌شود.
لیستریا بر روی محیط آگار حاوی ۵ درصد خون گوسفند رشد کرده و هاله کوچک همولیز تولید می‌کند. اسکولین را هیدرولیز می‌کند و با مصرف هیدرات‌های کربن مختلف تولید اسید (بدون گاز) می‌نماید.
قرار گیرد یا غیرقابل طبقه‌بندی باشد. همولیز بر روی آگار خوندار، بتاهمولیتیک یا گاماهمولیتیک (بدون همولیز) است.
در موارد همولیز شدید و هموگلوبین بسیار پایین که خطر نارسایی قلبی را بالا می‌برد یا حیات بیمار در مخاطره باشد، تزریق خون انجام می‌شود.
ـ تخریب عروق کلیوی و همولیز شدید داخل عروقی، آنوکسی آنمیک و نفروز هموگلوبینوریک
ـ تولید همولیزین توسط میکروارگانیزم سبب همولیز وسیع داخل عروقی گردیده و باعث هموگلوبینوری می‌شود.
کلنی‌های باسیلوس آنتراسیس مدور هستند و در معرض نور دارای نماد «خرده شیشه» می‌باشند. باسیلوس آنتراسیس فاقد همولیز است اما باسیلوس سرئوس و باسیلوس‌های ساپروفیت معمولاً همولیز ایجاد می‌کنند. ژلاتین را ذوب کرده و پس از رشد در ژلاتین منظره ای شبیه به سرو وارونه ایجاد می‌نمایند.
مقدار زیادی از بیلی روبین در همولیز تشکیل می شود که موجب افزایش اوربیلینوژن در روده می شود. در بیماری کبد (مانند هپاتیت)، چرخه اوروبیلینوژن داخل ادراری نیز مانع افزایش سطح اوربیلینوژن می شود. اوربیلینوژن به اوربیلین رنگدانه زرد واضح در ادرار تبدیل می شود.