نوبنیاد

معنی کلمه نوبنیاد در لغت نامه دهخدا

نوبنیاد. [ ن َ / نُو ب ُن ْ ] ( ص مرکب ) نوبنیان. تازه ساز. که آن را تازه پی افکنده و ساخته اند یا تأسیس کرده اند: عمارتی نوبنیاد، مدرسه ای نوبنیاد، اداره ای نوبنیاد، انجمنی نوبنیاد.

معنی کلمه نوبنیاد در فرهنگ عمید

آنچه تازه ساخته شده باشد.

معنی کلمه نوبنیاد در فرهنگ فارسی

آنچه که تازه ساخته شده نو بنیان جدیدالاحداث تازه بنیاد.

جملاتی از کاربرد کلمه نوبنیاد

حسن نوبنیاد شیرین را ظهور اندر ظهور وز برای کوه کن جستن سراغ اندر سراغ
ایستگاه متروی حسین‌آباد، یکی از ایستگاه‌های خط ۳ متروی تهران است که در تقاطع خیابان مغان و بزرگراه شهید صیاد شیرازی قرار دارد و بین دو ایستگاه هروی و نوبنیاد واقع شده‌است.
بخش فرح‌دشت نام یکی از بخش‌های شهرستان کاشمر است که با مصوبهٔ هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران در استان خراسان رضوی و در تاریخ آذر ۱۳۹۸ ایجاد شد. این بخش نوبنیاد در سرشماری سال ۱۳۹۵، ۱۲٬۹۵۴ نفر جمعیت داشته‌است.
نوایمانان مسیحی و کلیساهای نوبنیاد در ابتدای گسترش مسیحیت، به خاطر نبودن راهنمایی‌های ایمانی لازم و وجود مخالفان بسیار، دچار مشکلات عمده‌ای می‌شدند. از آن جمله است: مسائل مربوط به مراسم نیایش و چگونگی برگزاری آن، پیدا شدن پیشوایان دروغین، آزار و اذیت و شکنجه و تهدید و حتی قتل ایمانداران توسط رومیان یا بت‌پرستان و سایر فرقه‌های مذهبی و… هدف از نگارش این نامه‌ها هدایت این نوایمانان، یادآوری و تبیین مفاهیم کتاب‌مقدس و مطلع شدن از رویدادهای مناطق مختلف بود.
تیم تاج برای برگزاری دو بازی دوستانه به مناسبت سالروز استقلال بحرین، و به دعوت تیم النثور به این کشور مسافرت کرد.منبع برنامه این بود که تاج تهران در این سفر با تیمهای النثور بحرین و تیم ملی این کشور بازی کند. این برای اولین بار بود که یک تیم از ایران برای برگزاری بازی فوتبال به کشور بحرین سفر میکرد. هر دو بازی در ورزشگاه نوبنیاد شهرک عیسی انجام شد. طبق نوشته روزنامه‌ها استقبال خوبی از حضور تاج در این کشور به عمل آمده و حتی بازار سیاه برای بلیط بازیها نیز صورت گرفته بود.منبع
پژوهش بیشتر در این زمینه نشان می‌دهد که اصطلاح شاهی‌سیونی و شاهی‌سیون -که سابقهٔ آن به‌روزگاری پیش از تولد و سلطنت شاه‌عباس و تشکیل آن دو دسته قشون می‌رسد- در دوران صفویان مفهومی غیر از سپاهیان ویژه شاه عباس دارد و از آن معنای دوستاری شاه و فداکاری و جانبازی در راه آن «مرشد کامل» برمی‌آید. یکی از پژوهشگران آگاه تاریخ صفویان دراین زمینه چنین می‌نگارد: چیزی که تمام طایفه‌ها گوناگون قزلباش را در زمان شاه اسماعیل صفوی به یک‌دیگر پیوسته و به‌صورت نیروی واحدی درآورده بود، شاهی‌سیونی یا دوستداری شاه و فداکاری و جان‌فشانی در راه مقاصد مقدس آن مرشد کامل، یعنی جهاد با کفار و ترویج مذهب شیعه اثنی عشری و تقویت و تحکیم سلطنت نوبنیاد صفوی بود…
ایستگاه متروی نوبنیاد یکی از ایستگاه‌ها خط ۳ مترو تهران است که در میدان نوبنیاد در شمال شرق تهران می‌باشد.
امروزه استانی (الولایتی) در شمال افغانستان به نام تَخار نام‌گذاری شده است که بخش‌هایی از سرزمین تخارستان تاریخی را در بر می‌گیرد. ولایت نوبنیاد تخار که مرکز آن شهر تالقان است، ۱۷ ناحیه (ولسوالی) دارد و شهرهای تالقان، چاه‌آب، یَنگی‌قلعه، اشکمش و فرخار مهم‌ترین شهرهای آن به‌شمار می‌آید.
در سال ۳۲۴ پیش از میلاد اسکندر کوشید در طی جشن‌های بهاری در جهت ایجاد دوستی بین ایرانیان و مقدونی‌ها که قوام امپراتوری نوبنیاد وی، جز براساس آن استوار نمی‌یافت، طرحی تازه بریزد. از این رو در ضیافت باشکوهی که برپا کرد، اسکندر به همراه هشتاد تن از افسران و سرداران خویش با زنان پارسی ازدواج کردند. خود او با استاتیرا (دختر داریوش سوم) ازدواج کرد و نزدیکترین دوست و سردارش هفستیون با دختر کوچکتر داریوش دری‌په‌تیس وصلت کرد. سایر سرداران و افسرانش هم دخترانی با خانوادهٔ هخامنشی یا سایر خانواده‌های بزرگ پارسی تزویج کردند. بعلاوه اسکندر، مقدونی‌های لشکرش را نیز تشویق کرد که زنان ایرانی بگیرند و می‌گویند نزدیک به ده هزار تن از لشکریان او نیز زنان ایرانی گرفتند.
حاصل اینست ای برادر چون فلک در جهان کهنه نوبنیاد باش
بخش مرکزی شهرستان کوهسرخ یکی از بخش‌های شهرستان کوهسرخ در استان خراسان رضوی است که در تاریخ ۱۳ آذر ۱۳۹۸ توسط هیئت دولت ایجاد گردیده‌است. این بخش نوبنیاد در سرشماری سال ۱۳۹۵، ۱۷٬۰۴۴ نفر جمعیت داشته‌است.
بخش بررود با نام‌های تاریخی بردارود و بژدارو یکی از بخش‌های شهرستان کوهسرخ در استان خراسان رضوی است که در تاریخ ۱۳ آذر ۱۳۹۸ توسط هیئت دولت ایجاد گردیده‌است. این بخش نوبنیاد در سرشماری سال ۱۳۹۵، ۷٬۹۷۰ نفر جمعیت داشته‌است.