واگیر

معنی کلمه واگیر در لغت نامه دهخدا

واگیر. ( اِمص مرکب ) سرایت. ( ناظم الاطباء ). || چون دو حریف کشتی گیرند و یکی دیگری را بر زمین زند او گوید که من بی خبر بودم هان واگیر است یعنی دوباره کشتی باید گرفت. ( آنندراج ). نام فندی در کشتی گیری. ( ناظم الاطباء ) :
وقت واگیر تو شاید به فسون و نیرنگ
که ناستد به جهان سنگ دگر بر سر سنگ.میرنجات ( از آنندراج ).|| ورزشی است پهلوانان را که یک به یک دست بر دیوار نهاده به جانب همان دست بر سینه زور کنند تا سینه برآمده پهن شود. ( غیاث اللغات از چراغ هدایت ). نام ورزشی است که یک یک دست به دیوار زنند و بردارند. ( آنندراج ). || مسری. رجوع به واگیردار شود.

معنی کلمه واگیر در فرهنگ معین

(حامص )۱ - سرایت . ۲ - (دستة عزاداری ) تکرار جمع مصراع یابیت ترجیع را. ۳ - ورزشی اس ت پهلوانان را در گود زورخانه که یک به یک دست بر دیوار نهند و به جانب همان دست بر سینه زور کنند تا سینه برآمده پهن شود. ۴ - ورزشکار پس از آن که از سنگ گرفتن خسته شد و دیگر

معنی کلمه واگیر در فرهنگ عمید

ویژگی بیماری که از یکی به دیگری سرایت می کند.

معنی کلمه واگیر در فرهنگ فارسی

مرضی که ازیکی بدیگری سرایت کند
۱ - ( دست. عزاداری ) تکرار جمع مصراع یا بیت ترجیع را. ۲ - ( زورخانه ) ورزشی است پهلوانان را که یک بیت دست بر دیوار نهند و بجانب همان دست بر سنی زور کنند تا سینه بر آمده پهن شود. ۳ - ورزشکار پس از آنکه از سنگ گرفتن خسته شد و دیگری سنگ گرفت مجددا چند مرتبه سنگ میگیرد آنرا واگیر گویند: (( وقت واگیرتو شاید بفسون و نیرنگ که نهاستد بجهان سنگ دگر بر سرسنگ . ) ) (( گل کشتی . توبا . ۴ )۳۸۹ - (زورخانه کشتی ) آغازکردن کشتی مجددا . توضیح چون دو حریف کشتی گیرند و یکی دیگری را بر زمین زند او گوید که : (( من بی خبر بودم کشتی باید گرفت .۵ - سرایت ( مرض ).

جملاتی از کاربرد کلمه واگیر

تأسیس انستیتو پاستور ایران در یک قرن فعالیت، اثرات مثبت فراوانی بر بهداشت و سلامت عمومی در ایران داشته است. این مؤسسه با فعالیت‌های درخشان خود گام‌های بزرگی در جهت پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر برداشته و اعتبار و وجهه قابل توجهی را با این خدمات در سطح ملی و بین‌المللی کسب کرده است.
نامگذاری و طبقه‌بندی واسکولیت‌ها بیشتر برحسب نوع و محل رگ درگیر انجام می‌شود. این بیماریها نه واگیر هستند و نه می‌توان مانع از ایجاد آنها شد.
در اوصاف تو تکرار قوافی گر رود شاید که خنگ نطق واگیر دعنان از گرم جولانی
ما که اجری تراش آن گرهیم پند واگیر داهیان دهیم
خبرهای منتشر شده اولیه حاکی از آن است که این آلودگی به علت قصور پزشکی توسط بهیار این روستا به علت رعایت نکردن اصول بهداشتی و استفاده از سرنگ و سوزن آلوده به ایدز برای انجام برخی آزمایش‌های برای اهالی روستا شیوع یافته‌است ولی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، انتقال ویروس را از طریق سرنگ آلوده تکذیب و آن را در حد شایعه عنوان کرد ولی تأیید نمود که تعدادی از اهالی این روستا مبتلا به ایدز هستند.
اخیراً او در مورد قانون توسعه زیست‌لایه و واگیر بودن سودوموناس آئروژینوزا مطالعه می‌کند.
به منظور ترویج کالاهای عمومی جهانی، بانک جهانی سعی در کنترل بیماری‌های واگیر مانند مالاریا، تزریق واکسن به مناطق مختلف جهان و پیوستن به نیروهای جنگی دارد. در سال ۲۰۰۰ این بانک «جنگ با ایدز» را اعلام کرد و در سال ۲۰۱۱ این بانک به مشارکت در توقف سل پیوست.
آدرین پروست، پزشک و عضو آکادمی پزشکی فرانسه، حدود ۲۰ عنوان کتاب و رساله دربارهٔ همه‌گیری‌ها و مسیر گسترش و ردیابی آن‌ها نوشت که معروف‌ترین آن‌ها کتاب «مقاله دربارهٔ بهداشت بین‌المللی» است. این کتاب که موضوع آن بایدهای بهداشتی برای مهار بیماری‌های واگیر به‌ویژه در آسیاست، در سال ۱۸۷۳ منتشر شد.