نکونام

معنی کلمه نکونام در لغت نامه دهخدا

نکونام. [ ن ِ ] ( ص مرکب ) خوش نام. که به نیکی و نکوکاری مشتهر و نامبردار است :
آن گرد نکونام که اندر دره ٔرام
با پیل همان کرد که با کرگ ز خواری.فرخی.انوشه کسی کو نکونام مرد
چو ایدر تنش ماند نیکی ببرد.اسدی.کسی کو نکونام میرد همی
ز مرگش تأسف خورد عالمی.اسدی.زنده جاوید ماند هرکه نکونام زیست
کز عقبش ذکر خیر زنده کند نام را.سعدی.چه دیدی در این کشور از خوب و زشت
بگو ای نکونام نیکوسرشت.سعدی.نکونام را جاه و تشریف و مال
بیفزود و بدگوی را گوشمال.سعدی.نمرد آن کسی کز جهان نام برد
که مرد نکونام هرگز نمرد.امیرخسرو. || آمرزیده. مرحوم. مغفور :
بوی در دو گیتی ز بد رستگار
نکونام باشی بر کردگار.فردوسی. || عفیف. پاکدامان :
کس را به مثل سوی شما راه ندادم
گفتم که برآیید نکونام و نکوکار.منوچهری.

معنی کلمه نکونام در فرهنگ عمید

خوش نام، نیک نام.

معنی کلمه نکونام در فرهنگ فارسی

( صفت ) آنکه نامش بخوبی مشهور است : خوش نام .

جملاتی از کاربرد کلمه نکونام

هر آن کاو به زادی برآورد نام نکونام گردد برِ خاص و عام
{تهیه کنندگان:علی نکونام - زهره شوقی - لیلا صفری - ابوالفضل عباسی فرد/دانشگاه آزاد یادگار امام}
در آغاز فصل فولاد، عملکرد خوبی نداشت. شکست های سنگین مقابل پرسپولیس و آلومینیوم و تساوی مقابل نفت مسجد سلیمان عبدالله ویسی و کادرش با وجود برد مقابل مس رفسنجان از سمت خود برکنار شدند و روز بعد جواد نکونام به تیم برگشت.
۲۲ دی: جواد نکونام از باشگاه استقلال جدا شد. پس از جدایی پژمان منتظری، نکونام نیز برای انتقال به تیم‌های عربی ابراز تمایل کرده بود. عدم حضور نکونام در تمرینات و ترک اردوی تیم قبل از بازی با استقلال خوزستان انتقاد قلعه‌نویی را در پی داشت. سرانجام باشگاه استقلال پس از حدود یک هفته بررسی رضایت‌نامهٔ نکونام را صادر کرد. جدا شدن تدریجی بازیکنان ملی‌پوش استقلال و انتقال آن‌ها به تیم‌های عربی که در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۴ حضور نداشتند، شایعات و گمانه‌زنی‌های فراوانی در پی داشت. برخی رسانه‌ها احتمال می‌دادند که این انتقال‌ها با برنامهٔ آماده‌سازی تیم ملی ایران در بهار ۱۳۹۳ مرتبط باشد.
باطن بد را بحسن ظاهر پوشند کرده نکونام زشت خویش به القاب
ایران در اولین بازی خود با دو گل جواد نکونام و تک گل آندرانیک تیموریان توانست اندونزی را با نتیجه ۳–۰ شکست دهد
چنین گفت او که سلطان نکونام بدست سر بریده می‌دهد جام
استقلال در هفته نهم لیگ برتر در شهر قزوین به مصاف شمس‌آذر رفت و با نتیجه دو بر دو در برابر حریف خود متوقف شد. در این بازی یامگا از روی نقطه پنالتی گلزنی کرد و رمضانی نیز روی اشتباه مدافع حریف گل دوم را به ثمر رساند.در بیستمین روز آبان استقلال میزبان تیم تراکتور بود که با یک بازی حساب شده و هوشمندانه با گلهای سلیمی و بلانکو حریف خود را با شکست دو بر صفر بدرقه نمود.در روز ۲۷ آبان در یک بازی دوستانه شاگردان نکونام موفق به شکست دادن تیم نفت مسجدسلیمان شدند. تک گل این بازی دوستانه توسط یامگا به ثمر رسید.
شهنشاه فرمود رهام را همان ارمیال نکونام را
برخیز و به نزد آن نکونام درآی در صحبت آن یار دلارام درآی
ای دل، اثر صبح، گه شام که دید یک عاشق صادق نکونام که دید
کس را به مثل سوی شما بار ندادم گفتم که برآیید نکونام و نکوکار
سپاهان ابتدا لیگ برتر را بسیار خوب شروع کرد و موفق به پیروزی در سه بازی ابتدایی شد و در ادامه صدر جدول را تا هفته هشتم حفط کرد، اما از هفته دهم دچار افت شدیدی شد و تا هفته اول نیم فصل ادامه داشت. پس از تعطیلات نیم فصل، سپاهان دوباره جان تازه ای گرفت و عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت اما پس از توقف مقابل استقلال تهران امیدهای قهرمانی این تیم کمرنگ شد و در ادامه برای نایب قهرمانی و کسب سهمیه جنگید. پیروزی مقابل پرسپولیس، سپاهان را امیدوار به کسب جایگاه دومی کرد اما پس از شکست مقابل فولاد و شاگردان جواد نکونام پرونده نایب قهرمانی لیگ برتر برای سپاهان نویدکیا بسته شد و پس از تساوی مقابل آلومینیوم لیگ برتر را با مقام سومی به پایان رساند.
سبک برداشت کُه را آن نکونام دل دانا چو محنتهای ای ام
بدین خوبی خرد گوید که کام دل مخواه از وی نکوروی و نکوکار و نکونام ست آه از وی
دین روشن ایام است ازو، دولت نکونام است ازو ملکت به اندام است ازو، ملت به سامان باد هم
در آذر ۱۳۹۲ برنامه ۹۰ به مناسبت پخش مراسم قرعه‌کشی جام جهانی برنامه ویژه داشت. در این برنامه که با حضور مهدی مهدوی‌کیا و جواد نکونام قرعه‌های بیرون آمده در جام جهانی مورد بررسی قرار گرفته بود، بیش از شش میلیون و ۴۰۰ هزار پیامک از سوی مردم دریافت شد تا رکوردی جالب توجه برای برنامه ۹۰ و عادل فردوسی‌پور به ثبت رسیده باشد.
این باشگاه در ۲۴ اکتبر ۱۹۲۰ تأسیس شد و نام اوساسونا توسط بنجامین آندویان مارتینز انتخاب شد. جواد نکونام یکی از بهترین بازیکنان وکاپیتان این باشگان بوده است هنگامی که فوتبال اسپانیا در سال ۱۹۲۸ حرفه ای شد، اوساسونا در دسته سوم قرار داشت و پس از فصل ۱۹۳۱–۱۹۳۲ با پیروزی در پلی آف مقابل ناسیونال مادرید به لالیگا۲ صعود کرد. آنها سه فصل بعد به لالیگا راه یافتند. در همان فصل آنها به نیمه نهایی کوپا دل ری رسیدند اما مغلوب سویا شدند. فصل بعد، اوساسونا دوباره به نیمه نهایی رسید، این بار با وجود پیروزی در بازی اول، در دو بازی به بارسلونا باخت.
امید سینگ پس از موفقیت در پارس جم جنوبی، مورد توجه جواد نکونام سرمربی وقت نساجی قائم شهر قرار گرفت و قرارداد خود را یکساله امضا کرد.
در تاریخ چهارم جعفر سلمانی با مدیران باشگاه برای تمدید قرارداد خود به توافق رسید و اولین بازیکنی خواهد بود که قراردادش را تمدید می‌کند. ابوالفضل جلالی نیز طی نشست با جواد نکونام در کمپ حجازی تصمیم گرفت که در جمع آبی‌پوشان ماندنی شود. همچنین هاشمی‌نسب و کیانوش رحمتی همراه با بازیکنان در جلسه با جواد نکونام حضور یافتند تا به حضور خود در استقلال رسمیت ببخشند. در تاریخ پنجم تیر ماه در حالی که عمر کمیته فنی باشگاه استقلال به دو هفته نرسیده بود با دستور هیئت مدیره باشگاه استقلال، این کمیته منحل شد. همچنین به علت عید قربان، اولین جلسه تمرینی تیم استقلال در فصل جدید، به روز پنجشنبه هشتم تیرماه موکول شد.