یمن جنوبی

معنی کلمه یمن جنوبی در لغت نامه دهخدا

یمن جنوبی. [ ی َ م َ ن ِ ج َ / ج ُ ] ( اِخ ) جمهوری یمن جنوبی در سال 1967 م. براثر قیام و پیکار وطن خواهان از زیر سلطه 129ساله استعماربه در آمد و استقلال یافت. در همان سال سازمان ملل متحد آن را به عنوان یکصدوبیست وچهارمین عضو و جامعه کشورهای عربی به عنوان چهاردهمین عضو پذیرفتند. قرارداداتحاد کشورهای جنوبی عربی در سال 1959 م. و پیوستن عدن بدان در سال 1963 م. و همت و ازجان گذشتگی های جمهوری خواهان در حصول استقلال و استقرار جمهوری در این سرزمین نقش به سزایی داشت. یمن جنوبی از نظر جغرافیایی شامل سرزمینی است که در گذشته به نام جنوب شبه جزیره عربستان شناخته می شد و از نیمه قرن 19 تحت نفوذ دولت انگلستان بود و آن شامل ناحیه عدن و نواحی شرقی و غربی است که ناحیه غربی شامل امارات و شیخ نشین ها، و ناحیه شرقی شامل حاکم نشین حضرموت و جز آن است. مساحت آن بالغ بر 355هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن در حدود 1/5 میلیون تن است. پایتخت یمن جنوبی شهر الشعب و مهم ترین شهر آن عدن و حومه آن است. با استقرارجمهوری در سال 1967 م. ابتدا قاهره و پس از آن کشورهای دیگر یکی پس از دیگری آن را به رسمیت شناختند.

جملاتی از کاربرد کلمه یمن جنوبی

از ۴ تا ۷ ژانویه ۱۹۷۹/ ۱۴ تا ۱۷ دی ۱۳۵۷ کنفرانس گوادلوپ میان رؤسای دولت ۴ قدرت اصلی بلوک غرب (آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان غربی) در جزیره گوادلوپ برگزار شد. در این کنفرانس که به ابتکار ژیسکاردستن برگزار شد پیرامون مهم‌ترین مسائل جهانی (جنگ در کامبوج، خشونت در آفریقای جنوبی، حضور شوروی در خلیج فارس، کودتای افغانستان، وضعیت یمن جنوبی و انقلاب ایران) بحث کردند.
لحج (به عربی: محافظة لحج ) نام استانی در کشور یمن در شبه جزیره عربستان و در محدودهٔ یمن جنوبی است.
پیرو جنگ‌های داخلی یمن، در سال ۱۳۴۵ بریتانیا پایگاه نظامی‌اش را از عدن به بحرین آورد و قدرتش را در بحرین افزود. در پی آن جمهوری دموکراتیک خلق یمن (یمن جنوبی) که کشوری سوسیالیست افراطی بود تشکیل شد. یمن جنوبی حامی جنبش‌های انقلابی چپگرای منطقه شد و با ایران و کشورهای میانه‌رو عرب مقابله و مخالفت کرد. بدین ترتیب با آمدن نیروهای انگلیس به بحرین آنجا پایگاه مهم انگلستان در شرق سوئز و خلیج فارس مطرح شد.
کشورهای کمونیستی کره‌شمالی، مغولستان، ویتنام، لائوس، کامبوج، افغانستان و یمن جنوبی و همچنین برمه، سوریه و برونئی همه به دلایل سیاسی این بازی‌ها را تحریم کردند. با این وجود جمهوری کمونیست خلق چین که قرار بود میزبان دوره بعدی بازی‌ها در پکن باشد، در این دوره به رقابت پرداخت و در نهایت در صدر جدول مدال‌ها به کار خود پایان داد. دو سال بعد، همه این کشورها، به جز کره‌شمالی در المپیک تابستانی ۱۹۸۸ شرکت کردند و برونئی هم فقط یکی از مقام‌های مسئول خودش را به المپیک اعزام کرد.
« شهریار » عدندن آیری ، مرواری یئتیم قالاندا یمن جنوبی دن ده ، باخاسان عدن دوشوبدی
حکومت سلاسی در سال ۱۹۷۴ و هنگامی که یک نظامی‌گری هوادار – شوروی مارکسیست – لنینیست حزب بنام دررگ او را سرنگون و حکومت تک حزبی کمونیستی را به وجود آورد، به پایان رسید. نظام تازه تشکیل شده نیز شاهد چندین کودتای خونین، شورش، قحطیهای گسترده و مشکل پناهندگیهای وسیع بود. در سال ۱۹۷۷ سومالی به اتیوپی حمله نمود که باعث بروز جنگ اوگادن گردید؛ ولی اتیوپی به‌سرعت آن‌ها را با سیل تجهیزات نظامی اتحاد شوروی شکست داده و در سال بعد نیز با حضور نظامیان کوبا و همکاری نظامی با آلمان شرقی و یمن جنوبی اتحادی مستحکم را به وجود آورد.
سوریه و لیبی و تا حدی الجزایر و یمن جنوبی از انقلاب ایران خشنود بودند
القشعه پایتخت سابق شیخ‌نشین منحل‌شده العلوی در یمن جنوبی بود. این شهر کوچک در مرز یمن شمالی قرار داشت و در سال ۱۹۶۷ منحل شد.