پرویز راجی

معنی کلمه پرویز راجی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] پرویز راجی، آخرین سفیر محمدرضا شاه در لندن و نمونه ای از ناتوانی سیاست خارجی و سقوط سطح دیپلمات های وزارت خارجه ایران در سال های پایانی رژیم گذشته بود. وجود چنین دیپلمات هایی در پایتخت، از جمله عوامل سقوط و نابودی رژیم به شمار می رفت.
پرویز (کامران) راجی در ۱۳۱۵ شمسی در تهران به دنیا آمد. پدرش عبدالحسین راجی، فراماسون کابینه منوچهر اقبال، مدتی وزیر بهداری بود. پرویز، تحصیلات متوسطه خود را در آمریکا به پایان رساند. در سال ۱۳۳۸ مدرک لیسانس اقتصاد را از دانشگاه کمبریج انگلیس دریافت کرد و در سال ۱۳۳۹ به استخدام وزارت نفت درآمد. وی در آنجا به لطف آشنایی و نشست و برخاستی که با امیرعباس هویدا پیدا کرد، تا جایگاه ریاست دفتر او در شرکت نفت ترقی کرد و آن گاه که هویدا مسند نخست وزیری یافت، راجی نیز به سمت ریاست دفتر نخست وزیری برگزیده شد. پس از آن، چون مورد توجه اشرف پهلوی قرار گرفت، به خدمت در باند او پرداخت و در این راه تا به آنجا پیش رفت که عملا به صورت زوج غیر رسمی اشرف در آمد و به همین دلیل، در سن کم (شاید ۳۲ یا ۳۵سالگی) شغل های حساسی داشت و در این روزهای پایانی، سفیر ایران در انگلیس بود و تا زمان دولت شاپور بختیار در همین سمت باقی ماند.
دییپلمات ایران در لندن
محمدرضا شاه در سال ۱۳۵۳، امیرتیمور را با پیشینه سفارت در هند و شوروی، به سمت سفارت ایران در انگلیس گماشت. سفارت امیرتیمور با آغاز یک دوره بحرانی در روابط ایران و انگلیس هم زمان شد. مطبوعات و رادیوی دولتی انگلیس از اواخر سال ۱۳۵۳ که شاه، سامانه تک حزبی را در ایران اعلام کرد، حمله ها و انتقادهایی را علیه ایران، آغاز کرده بودند.در این هنگام، حضور یک سفیر آگاه و کارآمد در لندن می توانست از شمار این حمله ها علیه ایران بکاهد، ولی امیرتیمور مردی خوشگذران و قمارباز بود و بیشتر وقت خود را در کازینوها سپری می کرد. شب زنده داری های سفیر ایران و باخت های کلان او در قمارخانه های لندن، کم کم در روزنامه ها و رسانه های لندن پیچید و بازخورد این رسوایی در تهران، وزارت خارجه را به اندیشه اعزام سفیر دیگری به لندن انداخت. خلعتبری، وزیر خارجه ایران و مامور بررسی، پیشنهاد چند کاردار ورزیده را برای تصدی مقام سفارت در لندن داد، ولی هنوز مطالعات وی به پایان نرسیده بود که شاه، پرویز راجی را به عنوان سفیر مورد نظر برگزید.خلعتبری از این گزینش شاه، شگفت زده شد، زیرا راجی، جوان و بی تجربه بود که پس از مدت کوتاهی خدمت در شرکت نفت، به وزارت خارجه منتقل شد و بالاترین سمت دولتی او ریاست دفتر نخست وزیری بود. خلعتبری به گمان اینکه راجی از سوی هویدا به شاه سفارش شده بود، در این باره اظهارنظری نکرد و اصولا کسی نبود که در برابر حرف شاه سخنی بگوید.
دلیل انتصاب راجی به سفارت
شاه، هنگام انتصاب راجی به این سمت از رابطه وی با اشرف آگاه بود، ولی ظاهرا از نگاه او این مسئله مهم نبوده است. تنها نقطه مثبت زندگی راجی که نظر شاه را جلب کرد و دلیل انتصاب وی هم شد، پیشینه تحصیل وی در دانشگاه کمبریج و چیرگی وی به زبان انگلیسی بود. جوانی راجی هم نقطه مثبتی بود و شاه، چنین می پنداشت که بهتر از گذشتگان می تواند با مطبوعات بی بی سی رابطه داشته باشد و از تبلیغات بی بی سی و مطبوعات انگلیس علیه رژیم و شخص شاه جلوگیری کند.
ورود به لندن و آغاز مأموریت
...

جملاتی از کاربرد کلمه پرویز راجی

مارک داد، رئیس بخش شرقی بی‌بی‌سی در ۱۱ مهر ۱۳۵۷ در پاسخ به اعتراض‌های پرویز راجی سفیر ایران در انگلستان، گفت: «شما چطور از بی‌بی‌سی انتظار دارید در مورد واقعیتی به نام خمینی که اینک به صورت یک عامل عمده در موازنه سیاسی ایران خودنمایی می‌کند، بی‌تفاوت بماند؟ نامه‌های متعدد ایرانیان بی‌بی‌سی را به عدم توجه نسبت به حرکت عظیم مردم در ایران متهم کرده‌اند»
مارک داد، رئیس بخش شرقی بی‌بی‌سی در ۱۱ مهر ۱۳۵۷ در پاسخ به اعتراض‌های پرویز راجی سفیر ایران در انگلستان، گفت: «شما چطور از بی‌بی‌سی انتظار دارید در مورد واقعیتی به نام خمینی که اینک به صورت یک عامل عمده در موازنه سیاسی ایران خودنمایی می‌کند، بی‌تفاوت بماند؟ و ضمن آن هم البته باید به این حقیقت اشاره کنم که چون برنامه فارسی بی‌بی‌سی هرگز سخنان انقلابی خمینی را پخش نکرده، به همین دلیل نیز مواجه با نامه‌های متعددی از سوی ایرانیان بوده که بی‌بی‌سی را به عدم توجه نسبت به حرکت عظیم مردم در ایران متهم کرده‌اند و می‌گویند: چطور بی‌بی‌سی که خود را منادی دموکراسی و آزادی می‌داند، در مورد خواسته‌های مردم ایران این‌طور بی‌اعتنا مانده‌است؟»
شریف‌امامی و وزیر خارجه او امیرخسرو افشار در ملاقات با آنتونی پارسونز از تأثیر سوء برنامه‌های بی‌بی‌سی در روحیه مردم ایران نگران بودند. به گفته پارسونز، برای رهبران کشورهای جهان سوم که وسایل ارتباط جمعی، به خصوص دستگاه‌هایی را که با بودجه دولت اداره می‌شوند، در اختیار و کنترل خود دارند باور کردن این موضوع دشوار است که دستگاهی که با کمک دولت اداره می‌شود، فارغ از کنترل دولت باشد. به افشار توصیه کردم که حل این مشکل را به پرویز راجی سفیر ایران در انگلستان واگذار کنند»