چراغ برق

معنی کلمه چراغ برق در لغت نامه دهخدا

چراغ برق. [ چ َ / چ ِ غ ِ ب َ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) چراغ الکتریکی. چراغی که بنور برق روشن شود. چراغی که نیروی الکتریسیته منبع و مولدروشنائی آنست. رجوع به الکتریسیته و الکتریک شود.
چراغ برق. [ چ ِ ب َ ] ( اِخ ) نام خیابانی از خیابانهای قدیم و مرکزی تهران که از میدان سپه ( توپخانه ) بطرف سرچشمه و سه راه امین حضور امتداد یابد. این خیابان نخست به «خیابان چراغ گاز» معروف بوده و اینک به «خیابان امیرکبیر» نام گذاری شده است.

معنی کلمه چراغ برق در فرهنگ عمید

چراغی که به وسیلۀ نیروی الکتریسیته روشن می شود، چراغ الکتریک.

معنی کلمه چراغ برق در فرهنگ فارسی

نام خیابانی از خیابانهای قدیم و مرکزی تهران که از میدان سپه بطرف سرچشمه و سه راه امین حضور امتداد یابد ٠ این خیابان نخست به (( خیابان چراغ گاز ) ) معروف بوده و اینک (( خیابان امیر کبیر ) ) نام گذاری شده است .

معنی کلمه چراغ برق در دانشنامه آزاد فارسی

چراغ برق (lamp, electric)
وسیله ای برای تبدیل انرژی الکتریکی به نور. در لامپ رشته ای۱، مثل حباب روشنایی، عبور جریان برق سیم طویل، نازک، و پُرمقاومتی را که به شکل پیچه در حباب شیشه ای کم فشاری قرار داده شده است، گرم می کند. برای تولید نور خوب در لامپ رشته ای، این سیم باید براثر گرما به رنگ سفید درآید. به این منظور از فلز دیرگدازی مثل تنگستن۲ استفاده می کنند. با توجه به این که بیشتر انرژی الکتریکی در لامپ رشته ای به صورت گرما درمی آید، بازده این نوع چراغ بسیار کم است. در لامپ مهتابی، براثر تخلیۀ الکتریکی یا جرقه در لوله ای که از گاز پرشده است، نور تولید می شود. سطح داخلی لوله را در این لامپ ها با ماده ای فلوئورسان۳ اندود می کنند. این ماده نورفرابنفش تولید شده در فرآیند تخلیه را به نور مرئی۴ تبدیل می کند. اگرچه شروع تخلیه به ولتاژ زیادی نیاز دارد، ولی بازده این نوع لامپ ها بسیار بیشتر است.
filament lamptungstenfluorescentvisible light

جملاتی از کاربرد کلمه چراغ برق

چمن برابر سودی سر و سیراب چراغ برق گشتی شاخ عناب
پس از عملیات مرصاد (فروغ جاویدان)، محمد سلیمی در دادگاه‌هایی صحرایی، حکم اعدام اعضای اسیر شدهٔ سازمان مجاهدین خلق ایران را صادر می‌کرد و سپس آن‌ها را از درختان، تیرهای چراغ برق و اسکلت‌های فلزی ساختمان‌های نیمه‌تمام آویزان می‌کردند.
بس چراغ برق می‌گردد بشب پرتوفکن هست یکسان در نظر لیل و نهار زنده رود
موج اشکم ابر را آلوده دامن می‌کند شعلة آهم چراغ برق روشن می‌کند
برق تفنگ برشده جای چراغ برق نار سعیر در شده جای زلال ناب
سیستم کاهنده به‌طور کلی خیلی گران‌قیمت تر از سیستم روشن – خاموش است. این سیستم این امکان را دارد که انرژی بیشتری ذخیره کند، چرا که این سیستم با توجه به رفع نیاز فضا، خروجی چراغ برق را کاهش دهد. با این حال، سیستم کاهنده ممکن است انرژی کمی بیشتر برای عملیات اساسی خود نیاز داشته باشند. اگر یک سیستم کاهنده به خوبی مدرج شده باشد، استفاده کنندگان از فضا متوجه تغییر در روشنایی به علت استفاده برداشت از نور روز نمی‌شوند، در حالی که آن‌ها به احتمال زیاد متوجه این تغییرات بوسیلهٔ سیستم روشن – خاموش یا سوییچینگ خواهند شد.
در سال ۱۳۰۱ خورشیدی آرامگاه برای نخستین بار مجهز به چراغ برق شد. با تصویب مجلس، موتور برق کاخ سلطنتی که به‌تازگی با موتور دیگری جایگزین شده بود به این آرامگاه واگذار شد.
ره نزول کند گم ز تیرگی باران از آن فروزد هردم چراغ برق هوا
در دادگاه‌هایی صحرایی، حکم اعدام اسیران سازمان مجاهدین خلق ایران صادر می‌شد و سپس آن‌ها را از درختان، تیرهای چراغ برق و اسکلت‌های فلزی ساختمان‌های نیمه‌تمام، آویزان می‌کردند.