وپس

معنی کلمه وپس در لغت نامه دهخدا

وپس. [ وَ پ َ ] ( اِ ) مانند و مثل و مشابه. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه وپس در فرهنگ فارسی

مانند و مثل و مشابه

جملاتی از کاربرد کلمه وپس

هر روز بامداد نهم رخ به درگهت یک دل پر از امید وپس آنگه شبانه هیچ
چهره چو زرنیخ داراشک چو شنگرف وپس نقش گذاری نمای بر فلک لاجورد
تجاوز جنسی، تجاوز گروهی، تجاوز به وسیله مارماهی، مار یا اشیاء سخت و تجاوز وپس از آن قتل، شوک الکتریکی ("ساعت تلفن بل") که با اتصال سیم به دستگاه تناسلی یا سایر قسمتهای حساس بدن مانند زبان انجام می‌شود، شکنجه با آب، شکنجه حالت هواپیما به این صورت که در آن بازوهای زندانی به پشت بسته می‌شده، و طناب روی قلابی روی سقف بسته شده و زندانی به شکل آویزان درآمده و پس از آن با شلنگ و شلاق لاستیکی مورد ضرب و شتم قرار می‌گرفت. استفاده از سگ‌های پلیس برای زخمی کردن زندانیان نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت.
«رودخانه اندبیل چایی ازسرشاخه‌های رودخانه هروآباد است که از کوه‌های سراخانی، خانقاه داغی و باغرو سرچشمه می‌گیرد وپس از مشروب کردن اراضی روستای اندبیل به رودخانه هروآباد می‌پیوندد. کرانه‌های این رودخانه در فصل تابستان محل مناسبی جهت گذران اوقات فراغت است و مردم و خانوارهای گردشگر در سواحل مناسب این رودخانه چادر برپا می‌کنند و به استراحت می‌پردازند.».
محمد شروع ناموفقی در آن فصل داشت وپس از مدتی به صورت قرضی به باشگاه ماشین‌سازی تبریز پیوست.
تپش خلق پیش وپس نه زعشق است نی هوس شررکاغذ است و بس تو هم اندک نظرگشا
پزشک و پرستار بیمارستان با دیدن جسد بی جان امیرجواد که علائم حیاتی نداشته حاضر به همکاری با مأمورین نمی‌شوند. مأمورین پس از آن اقدام به جمع‌آوری‌دوربین های‌بیمارستان‌می‌کنند و به زور ورود امیرجواد را به بیمارستان ثبت می‌کنند وپس از آن جسد او را از بیمارستان خارج کرده‌اند. همان‌طور که در خبر رسانی‌ها منتشر شد، جسد امیر را در ابتدا به خانواده تحویل نداده بودند و پس از آن‌محل دفن او به‌صورت ناگهانی در روز تشییع جنازه تغییر کردو به محلی که تمامی کشته شدگان اعتراضات اخیر در مشهد را وادار به دفن‌در آن‌محل (بهشت رضا) می‌کنند، منتقل شد.
آنک از صد دست بودش جامه در تن این زمان دستها بر پیش وپس دارد زخجلت چون چنار
ز ساز قافله ما که ما و من جرس استش بجز غبار عدم نیست آنچه پیش وپس استش
میتاز چندی‌پیش وپس تا آنکه‌گردی بی‌نفس چون‌اره باید ریختن‌درکشمکش دندانه‌ات
به هرجای پیش وپس اندر سپاه گرازان دو شاه اندران رزمگاه
عجین گشت با آب وپس شد خمیر شد ازمشت از بسکه بالا وزیر
خویدی بشد سبز وپس خوشه کرد خزان ناگهان آمد وگشت زرد
تیم شهرخودرو در مرداد ماه ۱۴۰۱ به تیم امید وحدت مشهد واگذار شد. وپس از آن به دلیل نتایج بسیار ضعیف و نبود امکانات مالی این تیم برای همیشه منحل شد.
چه تخمهای برومندرابباغ جهان زمانه کشته وپس نارسیده بدروده