مداخله

مداخله

معنی کلمه مداخله در لغت نامه دهخدا

مداخله. [ م ُ خ َ /خ ِ ل َ / ل ِ ] ( از ع ، اِمص ) مداخلت. دخالت در امور دیگران. دست اندازی و مباشرت. ( ناظم الاطباء ). مبادرت و درآمدن در کاری. || دخالت در امور دیگران.دست اندازی به حقوق و امور دیگران. || ( اصطلاح فلسفه ) دو امری که اجزای آن دو در یکدیگر داخل شوند به تمام ، به طوری که هر دو شاغل یک مکان گردند وآن را محال دانسته اند. تداخل. ( فرهنگ علوم عقلی ).

معنی کلمه مداخله در فرهنگ معین

(مُ خِ لِ ) [ ع . مداخلة ] (مص ل . ) دخالت کردن ، داخل شدن در کاری .

معنی کلمه مداخله در فرهنگ عمید

داخل شدن در امری یا در کار کسی به قصد ایجاد اخلال در آن.

معنی کلمه مداخله در فرهنگ فارسی

داخل شدن درامری یادرکارکسی
( مصدر ) ۱- در امری داخل شدن دخالت کردن در کاری . ۲ - دو امری که اجزای آن دو در یکدیگر داخل شوند بتمام بطوری که هر دو شاغل یک مکان گردند و آنرا محال دانستهاند تداخل جمع : مداخلات .

معنی کلمه مداخله در فرهنگستان زبان و ادب

{intervention} [علوم سلامت، علوم سیاسی و روابط بین الملل] [علوم سلامت] فعالیتی عمدی و برنامه ریزی شده و هدفمند در یک سامانه یا فرایند که به از بین بردن پدیده ای نامطلوب یا پیشگیری از آن می انجامد [علوم سیاسی و روابط بین الملل] دخالت یک دولت در امور داخلی یا خارجی د...

معنی کلمه مداخله در دانشنامه عمومی

مداخله ( به فرانسوی: L'intervention ) یا ۱۵ دقیقه جنگ ( به انگلیسی: 15 Minutes of War ) نام فیلمی است به کارگردانی فرد گریووا محصول مشترک فرانسه و بلژیک. این فیلم که در سال ۲۰۱۹ به بازار فرستاده شد بر مبنای واقعیت ساخته شده است. آلبان لنوار، اولگا کوریلنکو، سباستین لالان، داوید مورژیا، میکائل ابیبول و ژوزین بالاسکو در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.
در زبان فارسی مداخله به معنی ورود به عملیات اجرایی موضوع می باشد.
در فوریهٔ ۱۹۷۶ میلادی در جیبوتی که هنوز مستعمرهٔ فرانسه است، تعدادی شورشی اتوبوس مدرسه ای پر از کودکان را می ربایند و در حالی که کوشش می کنند از مرز گذشته و با گروگان ها به سومالی بروند، اتوبوس در میان مرز دو کشور متوقف می شود. فرانسه تعدادی از نیروهای ژه ای ژه ان را به محل گیر کردن اتوبوس می فرستد. پس از سی ساعت که کودکان در دست گروگان ها گرفتار آمده اند، ژه ای ژه ان تصمیم به انجام عملیات می گیرد.

جملاتی از کاربرد کلمه مداخله

باشگاه فوتبال شاختار دونتسک (اوکراینی: Футбольний клуб «Шахта́р» Донецьк) مشهور به معدنچی‌ها یک باشگاه فوتبال حرفه‌ای در اوکراین است که در شهر دونتسک قرار دارد. در سال ۲۰۱۴ میلادی و در پی مداخله نظامی روسیه در اوکراین، باشگاه مجبور شد که به لووف نقل مکان کند و از اوایل سال ۲۰۱۷ نیز در خارکیف بازی می‌کند، در حالی که دفتر مرکزی و زمین‌های تمرین این باشگاه در کی‌یف قرار دارد.
در پاسخ به این درخواست، قانون جدیدی در سال ۱۳۲۱ تهیه شد تا انتخابات به‌طور مستقیم انجام شود و اسم اتاق نیز به نام اتاق بازرگانی تغییر کند. این امر تا حدی از مداخله دولت در انتخاب اعضای اتاق بازرگانی جلوگیری می‌کرد.
ترجمه ماشینی روالی است که در آن یک برنامه کامپیوتری، بدون مداخله انسان، یک متن را تحلیل و ترجمه می‌کند. گرچه در واقعیت، ترجمه ماشینی به انسان نیاز دارد و انسان به عنوان یک ویرایشگر در ترجمه دخیل است. ترجمه ماشینی توسط ابزارهایی مانند ترجمه‌گر گوگل و بابیلون در فضای اینترنت در دسترس عموم قرار دارد. این ابزارها، ترجمه‌ای خام تولید کرده و در بهترین شرایط، معنی کلی متن را می‌رسانند.
مؤسسه مالی بین‌المللی در تاریخ ۲۵ مه ۱۹۵۵ به‌عنوان شعبه بانک جهانی بین‌المللی تأسیس گردید. وظیفه اساسی این مؤسسه، بسط و گسترش فعالیت‌های اقتصادی در بخش خصوص کشورهای در حال توسعه است. مؤسسه یادشده برای پیشبرد این منظور، به مؤسسات بخش خصوصی کشورهای در حال توسعه، بدون گرفتن ضمانت از دولت‌ها برای بازپرداخت وام، جهت مدرنیزه کردن، بسط و گسترش فعّالیّت‌های صنعتی و افزایش بازدهی فعالیت‌های مذکور، وام اعطا می‌نماید. این مؤسسه اغلب اقدام به سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی کرده و از سود ناشی از سرمایه‌گذاری‌های مذکور کسب درآمد می‌نماید. برای اینکه مؤسسه نتواند در امور داخلی بنگاه‌های اقتصادی مداخله کند، در انجام فعالیّت‌های بنگاه از حق رأی برخوردار نیست.
به دنبال اختلافات بین گوکونی و معمر قذافی و عدم رضایت بین‌المللی از مداخله لیبی، نیروهای لیبیایی پایتخت و چاد را در سال ۱۹۸۱ ترک کردند. این امر درها را به روی حبری گشود که سپس به انجامنا لشكركشی كرد و با مقاومت كمی در سال ۱۹۸۲ شهر را اشغال كرده و خود را به عنوان رئیس جمهور جدید منصوب كرد. وی سرانجام با روشی مشابه در سال ۱۹۹۰ توسط ژنرال سابق خود، ادریس دبی، از قدرت کنار زده شد و ادریس دبی تا سال ۲۰۱۶ رئیس دولت چاد بود.
پرزیدنت کارتر از تهاجم غافلگیر شد، زیرا اجماع جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۷۹ - تا ۲۹ سپتامبر ۱۹۷۹ تکرار شد - این بود که «مسکو به‌طور قاطع مداخله نمی‌کند، حتی اگر به نظر می‌رسد که دولت خلق در مورد آن است. سقوط." در واقع، یادداشت‌های روزانه کارتر از نوامبر ۱۹۷۹ تا تهاجم شوروی در اواخر دسامبر، تنها حاوی دو اشاره کوتاه به افغانستان است و در عوض درگیر بحران گروگان‌گیری در ایران است. در غرب، حمله شوروی به افغانستان تهدیدی برای امنیت جهانی و منابع نفتی خلیج فارس تلقی می‌شد.
تعداد ۱٬۱۲۹٬۹۰۰ تن پرسنل فعال و ۹۶۰ هزار نیروی ذخیره، ارتش هند را مبدل به بزرگترین ارتش داوطلب ثابت جهان نموده‌است. وظیفهٔ اصلی این نیرو دفاع از امنیت ملی هند از دست‌اندازی بیگانگان و پاسداری از صلح در درون مرزهای این کشور است. همچنین در هنگام بلایای طبیعی و آشوب‌های داخلی این این نیرو اقدام به امدادرسانی و مداخله می‌نماید. رئیس جمهورهند فرمانده کل قوای این کشور می‌باشد. ارتش هند به صورت داوطلبانه نیروگیری می‌کند، اگرچه خدمت وظیفه عمومی در قانون اساسی هند پیش‌بینی‌شده‌است، ولی جنبهٔ تحمیلی ندارد.
سپسیس در سیر بیماری کلانژیت یک یافته غالب می‌باشد بنابراین ارزیابی تشخیصی و مداخله سریع در این بیماری ضروری است.
در روزهای آغازین اکتبر، سازمان ملل جلسه‌ای در مورد ملی کردن کانال سوئز تشکیل داد و حق مصر در کنترل کانال را به رسمیت شناخت اما مصر را موظف دانست که مانع تردد کشتی‌های خارجی در کانال نشود. طبق هیکل، پس از این قرارداد «ناصر ارزیابی کرد که مداخله نظامی احتمالش کاهش یافته و به ۱۰ درصد رسیده‌است». اما با وجود آن، پس از مدت کمی، فرانسه و بریتانیا و اسرائیل با هم برای چیرگی بر این کانال، اشغال قسمت‌هایی از مصر و برکناری عبد الناصر، توافق سری منعقد کردند.
تئودور روزولت (رئیس‌جمهوری ۱۹۰۱–۱۹۰۹) اولین قهرمان واقعی انجمن گرایی آمریکایی بود که مداخله او در اعتصاب کارگران معدن متحد در سال ۱۹۰۲ نشان می‌دهد. برای اولین بار نمایندگانی از دولت، کارگری و مدیریت به صورت دسته جمعی ملاقات کردند و توانستند منازعه را حل کنند. زمانی که مدیریت همکاری نداشت، روزولت تهدید کرد که ارتش را به نمایندگی از کارگران استخدام می‌کند تا به یک راه حل برسد.