هیل
معنی کلمه هیل در لغت نامه دهخدا

هیل

معنی کلمه هیل در لغت نامه دهخدا

هیل. [ هََ ] ( ع مص ) فروریختن بر چیزی خاک و ریگ را. ( منتهی الارب ). || فروریختن آرد در انبان بی وزن و کیل. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). فروریختن.( دهار ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( ترجمان القرآن ) ( مصادراللغه ). || روان کردن. || ( اِ )مال بسیار. ( دهار ) ( اقرب الموارد ). مال بسیار یا ریگ یا باد. ( اقرب الموارد ). || آنچه فروریزد از ریگ و خاک و آرد و جز آن. و جاء بالهیل و الهیلمان ؛ مال بسیار آورد یا آورد ریگ و باد را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( اقرب الموارد ). || قاقله ٔیمنی است یا فارسی ، هندی الاجی است. ( منتهی الارب ).
هیل. ( اِ ) معروف است و به عربی قاقله صغار میگویند. ( برهان ). دوایی است که به هندی الایچی سفید نامند. ظاهراً این معرب هیل است که به یای مجهول باشد و به عربی قاقله ٔصغار را گویند. ( غیاث اللغات ). هل. هیل بوا. خیربوا. ( یادداشت مؤلف ) ( ذخیره خوارزمشاهی ) :
فلفل و میخک و بزباز و کبابه ی ْ چینی
جوز بویا بود و هیل و قرنفل در کار.بسحاق اطعمه.

معنی کلمه هیل در فرهنگ عمید

= هل۱

معنی کلمه هیل در فرهنگ فارسی

معروفست و بعربی قافله صغار میگویند دوایی است که بهندی الایچی سفید نامند ظاهرا این معرب هیل است که بیای مجهول باشد و بعربی قافله صغار را گویند هل

معنی کلمه هیل در دانشنامه عمومی

هیل ( به ترکی آذربایجانی: Hil، به زبان لزگی: Гьил ) یک منطقه مسکونی در جمهوری آذربایجان است که در شهرستان قوسار واقع شده است. هیل ۵۰۲۳ نفر جمعیت دارد و بیشتر مردمان آن از لزگی ها هستند. هیل پرجمعیت ترین منطقه پس از قوسار در این شهرستان است.
هیل (آلمان). هیل ( به آلمانی: Hille ) یک شهرک و شهر در آلمان است که در میندن - لوبکه واقع شده است. هیل ۱۶٬۳۴۳ نفر جمعیت دارد.
هیل (بلژیوم). هیل ( به لاتین: Hille ) یک منطقهٔ مسکونی در بلژیک است که در ونژان واقع شده است. هیل ۹۳۳ نفر جمعیت دارد.
هیل (دهانه). هیل یک دهانه برخوردی در ماه است.
معنی کلمه هیل در فرهنگ عمید
معنی کلمه هیل در فرهنگ فارسی
معنی کلمه هیل در دانشنامه عمومی
معنی کلمه هیل در دانشنامه اسلامی
جملاتی از کاربرد کلمه هیل

معنی کلمه هیل در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی مَّهِیلاًَ: فروپاشیده شده - پراکنده(کلمه مهیل از مصدر هیل است ، و مهیل شدن کوهها در عبارت "کَانَتِ ﭐلْجِبَالُ کَثِیباً مَّهِیلاًَ "به معنای آن است که وقتی ریشهاش تکان بخورد از بالا فرو بریزد و به صورت تودهای شن روان گردند )
تکرار در قرآن: ۱(بار)
هیل به معنی خاک ریختن است «هالَ عَلَیهِ التُّرابُ: صَبَّهُ» طبرسی فرموده: «هِلْتُ الرَّمْلَ و أهیله» آنگاه گویند که پائین خاک را حرکت بدهی و بالایش بریزد. کثیب به معنی تلّ بزرگ خاک است. یعنی: روزی زمین و کوهها به لرزه درآید و کوهها همچون تل خاک متحرک شوند در حدیث آمده: «کیلوا و لا تهیلوا» پیمانه کنید و نریزید این لفظ فقط یکبار در قرآن مجید آمده است.

جملاتی از کاربرد کلمه هیل

با او دلم چو قدش بی بند راست شد بی او تنم چو زلفش بی هال و هیل گشت؟
الاباما هیل ۹۰۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
در سکانس‌های پس از تیتراژ، نیک فیوری سیگنالی به شخصی ارسال می‌کند و همراه با ماریا هیل محو می‌شود. آن سیگنال برای کاپیتان مارول ارسال شده‌است.
اولین لوی بزرگترین دختر موردن لوی، در لندن به دنیا آمد و در مدرسه کمپدن هیل و در کالج کوئینز لندن تحصیل کرد. او هنر را در مدرسه هنرهای زیبای هیترلی خواند. او با هری آبلسون ازدواج کرد و نام او به اولین آبلسون تغییر کرد. اولین و هری بیشترین زندگی مشترک خود را در لندن سپری کردند. اولین در موضوعات مناظر، طبیعت بی جان و معماری در آموزشگاه هنری هیترلی مطالعه کرد. اولین آبلسون از دهه ۱۹۲۰ تا زمان مرگش در سال ۱۹۶۷ غرفه‌دار منظم نقاشی‌های منظره، موضوعات طبیعت بی‌جان به علاوه موضوعات معماری و صحنه‌های خیابان‌های شهری، اغلب در لندن بود.
ایان هیل در سال ۱۹۷۰ به همراه یکی از دوستان‌اش به نام کی. کی. داونینگ جوداس پریست را بنیان گذاردند که هر دوی‌شان تا به امروز در آن عضو هستند. به زودی و با پیوستن جان اِلیس(گیتاریست)، اَل اتکینز(خواننده) و آلن مور(درامر) گروه ترکیب مناسبی یافت و آن‌ها اولین کنسرت‌شان را در سال ۱۹۷۱ برگزار کردند.
آرای‌اف من‌وید هیل بخشی از سامانه جاسوسی اشلون است.
فریزر از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ عضو گروه موسیقی مسیحی استرالیایی پرستش هیل سونگ شد. او در سال ۲۰۱۶ دوباره به گروه ملحق شد زیرا ترانه‌سرا و خواننده اصلی آهنگ برنده گرمی " چه نام زیبایی " بود، که با نام متاهلش بروک لیگرتوود شناخته می‌شد.
ایلین در بهار ۱۹۳۵ با اریک بلر آشنا شد. در آن زمان بلر در ۷۷ پارلمان هیل در همپستید زندگی می‌کرد و اتاقی در آپارتمان طبقه اول روزالیند هنشل اوبرمایر، خواهرزاده رهبر ارکستر و آهنگساز سر جورج هنشل و دوست مابل فیرز داشت.
باد اسپنسر و تِرِنس هیل با سبک کمدی مخصوص خودشان خنده را به دل مردم ایران وجهان هدیه دادند. خبر
نهادت پرده و دادت بسی هیل که تا نا‌اهل پیدا آید از اهل
پلیس بعداً کت مک هیل ، کیف دستی ، عکس های خانوادگی و یک دفترچه با وداع زیر را در دکوراسیون مشاهده کرد ، که برخی از آنها به بیرون منتقل شده است: "من نمی خواهم کسی در داخل یا خارج از خانواده من بخشی از من را ببیند. وصیت میکنم جسدم سوزانده شود. خواهشم از شما و خانواده ام این است که برای من یک مراسم تشییع جنازه یا یادبود برگزار نکنید. نامزد من از من خواست كه در ماه ژوئن با او ازدواج كنم. من فکر نمی کنم که بتوانم همسر خوبی برای کسی باشم. او خیلی بهتر از من است. به پدرم بگویید که من بسیار شبیه مادرم بودم.
بروکن هیل در نزدیکی مرز ایالت استرالیای جنوبی و در تقاطع بزرگ‌راه بریر و بزرگ‌راه سیلور سیتی در حدوده بریر واقع شده است. ارتفاع شهر از سطح دریا ۳۱۵ متر می‌باشد و با میزان بارش ۲۳۵ میلی‌متر، دارای اقلیم گرم کویری است. نزدیک‌ترین شهر به آن مرکز ایالت استرالیای جنوبی، آدلاید است که از سمت جنوب شرقی ۵۰۰ کیلومتر با آن فاصله دارد.