( مآل ) مآل. [ م َ ] ( ع مص ) اَول . بازگشتن. ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). آل الیه اولا و مآلاً؛ به سوی او بازگشت. ( از اقرب الموارد ). || کم شدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || ( اِ ) جای بازگشت. ( دهار ). مرجع. ( اقرب الموارد ). جای رجوع و جای بازگشت... این لفظ صیغه ٔاسم ظرف است از «اول » که بر وزن «قول » است به معنی برگردیدن. ( غیاث ) ( آنندراج ). جای رجوع و جای بازگشت و مقصد و مرکز و مآب. ( ناظم الاطباء ). بازگشتنگاه. بازآمدنگاه. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) : حضرت او تا بود اعیان ملت را مآل مجلس او تا بود ارکان دولت را مآب ملت پیغمبری هرگز نیابد انقطاع دولت شاهنشهی هرگز نبیند انقلاب.امیرمعزی. || نتیجه و انجام و عاقبت و سرانجام و سرگذشت. ( ناظم الاطباء ). به معنی انجام کار مستعمل است. ( غیاث ) ( آنندراج ). نتیجه. ( اقرب الموارد ). عاقبت امر. پایان کار. فرجام. مقابل حال. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) : چون سوی دانا به آمال مآل گر نباشد شاید از من خند خند.ناصرخسرو.به دقایق حیله گرد آن می گشتند که مجموعی سازند مشتمل بر مناظم حال و مآل. ( کلیله و دمنه ). اما تو اشارت مشفقان و قول ناصحان سبک داری و آنچه به مصلحت مآل و حال تو پیوندد بر آن ثبات نکنی. ( کلیله و دمنه ). و فایده حذق و کیاست آن است که عواقب کارها دیده آید و در مصالح حال و مآل غفلت برزیده نشود. ( کلیله و دمنه چ مینوی ص 378 ). ذکر بهاءالدوله و مآل کار او. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 387 ). شاه دید آن اسب رابا چشم حال وان عماد الملک با چشم مآل.مولوی.ره میخانه بنما تا بپرسم مآل خویش را از پیش بینی.حافظ.- احوال خیرمآل ؛ چگونگی و وقایعی که عاقبت و سرانجام آنها به خوبی و خوشی باشد و کیفیات خوش بختانه. ( ناظم الاطباء ). - افعال شقامآل ؛ کارهایی که نکبت و خواری آورند. ( ناظم الاطباء ). - بالمآل ؛ سرانجام. عاقبةالامر. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). - بی مآل ؛ بی نتیجه و بیهوده. ( ناظم الاطباء ). - خیرالمآل ؛ خوبی سرانجام. خوشی عاقبت : شکر یزدان را که روزی کرد از این خدمت مرا لذت خیرالمآل و راحت حسن المآب.امیرمعزی.- ظفرمآل ؛ که به پیروزی پایان یابد. که سرانجام آن با پیروزی توأم باشد : رایت ظفرمآل قرین دولت و اقبال به صوب ماوراءالنهر شتابد. ( حبیب السیر چ قدیم تهران ج 2 ص 179 ).
( مآل ) ۱. جای بازگشت. ۲. حاصل، نتیجه. ۳. عاقبت. ۱. = مالیدن ۲. مالنده (در ترکیب با کلمۀ دیگر ): خشت مال، نمد مال. ۳. مالیده (در ترکیب با کلمۀ دیگر ): پای مال. ۱. دارایی. ۲. آنچه در ملک شخص باشد. ۳. چهارپای بارکش مانند اسب، استر، الاغ و مانند آن. ۴. [مجاز] در خور توجه و دندان گیر. ۵. [قدیمی] مالیات، خراج. * مال جامد: زر و سیم، مال صامت.
معنی کلمه مال در فرهنگ فارسی
دارایی، آنچه درملک شخص باشد، اموال جمع، مرجع، بازگشت، جای بازگشت، عاقبت ( اسم ) ۱- آنچه در ملک کسی باشد آنچه که ارزش مبادله داشته باشد دارایی خواسته جمع : اموال : ... مانند حب جاه ومال و یا طلب نیکنامی . توضیح عبارتست از هر چیزی که انسان میتواند از آن استفاده کند و قابل تملک باشد . میان. مال و شئ باید فرق گذاشته شود و این فرق همان فرق بین عموم و خصوص است هر مالی شئ است ولی هر شیئی مال نیست مثلا آفتاب وهوا و دریا شی ئاند و مال نیستند زیرا هیچکس نمیتواند دعای مالکیت انخصاری آنهارا بنماید ولی غالبا در عمل بین مال و شئ فرق گذاشته نمیشود و این دو لغت یکی بجای دیگری استعمال میگردد. ۲- حاصل ضرب عددی در نفس خود چنانکه ۴ ۴ ۱۶ شانزده را مال گویند توان . توضیح مال و مجذور یکی است منتهی مال را در جبر و مقاله بکار میبرند و مجذور را در حساب . ۳- مرغزار بادرخت . ۴- چارپا مانند اسب و استر و جز آنها . یا مال . ۱- ملک متعلق به : مال من مال او : مضمون غیر مال سخنور نمی شود وز دست اینکه حسرت اسباب می برد . ( محسن تاثیر آنند . ) ۲- مربوط به : این قضیه که میخواهم نقل کنم مال دوسال قبل است ... یا مال بی صاحب . ۱- مالی که صاحب نداشته باشد . ۲- چیزی که آنرا ارزان فروشند یا درنگاهداری آن اهمال کنند . یا مال غایب . مالی که مالکش پیدا نباشد مجهول المالک . چنین مالی را در قدیم دولت ضبط میکرد تا صاحب پیدا شود : ملک دنیا را که هر کس پنج روزی صاحب است پادشاهان عاریت دارند مال غایب است . ( مخلص کاشی آنند . ) یامال کاسب . ۱- چیزی که بسیار ارزان شود مثلا میوه ( یعنی چندان ارزان شده که کسبه هم میتوانند بخرند ) : ای دل نماند خیر ز کالای عاشقی جز در متاع ابله کان مال کاسب است . ( محمد قلی سلیم آنند . ) ۲- جنسی که بسیار دوام کند مانند سقرلات مخمل و غیره ( نوشته اند شاه عباس مقرر داشته بود که قماشهای مذکور مخصوص کاسبان واهل حرفه باشد تازود محتاج به تبدیل لباس نشوند ) : برنمیدارد مداری بر در اهل ستم مخمل وصوف و سقرلاتی که مال کاسب است . ( مخلص کاشی آنند ) یا مال کاسد . مالی که کم فروخته شود و خریدار اندک داشته باشد . یا مال واجب . مال وزری معین که ادای آن برذم. کسی واجب باشد . یا مال وجهات . ۱- نقد و اسباب و اشیائ : برخاست هر که زودتر از آفتاب ازوست مال و جهات مملکت شبروان صبح . ( حسین خالص آنند . ) توضیح در مصطلحات الشعرائ شعری از حسین خان خالص شاهد آورده که صریحا از روی وزن شعر و اضح میشود که باید این کلمه را مال و جهات یعنی بضم لام و عطف جهات بر آن ( نه مال وجهات چنانکه آقای مینورسکی پیشنهاد کرده اند ) باید خواند . قرین. دیگر بر اینکه عنصر دوم این مرکب جهات است نه وجهات آنست که کلم. جهات درفرمان سلطان یعقوب آق قویونلو مکررا ( گویا سه مرتبه ) تنها ( یعنی بدون علاو. مال ) استعمال شده است بمعنیی قریب بمعنی مذکور یعنی عایدات و محصولات و نحوذلک . ولی حاصل آنکه مالو جهات ( مال و جهات ) بمعنی عایدی املاک است از نقد ( مال ) و محصولات و اجناس ( جهات ) یعنی مالوجهات بمعنی عایدی املاک و اراضی است وشاید علی الخصوص عایدی املاک و اراضی دولتی یا اعم از دولتی و غیر دولتی . مرد فربه سطبر
معنی کلمه مال در دانشنامه عمومی
مال (فیلم). مال یا مرکز خرید ( به انگلیسی: Mall ) و مرکز خرید: یک روز برای کشتن ( به انگلیسی: Mall: A Day to Kill ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۴ و به کارگردانی جو هان است. در این فیلم بازیگرانی همچون وینسنت دن آفریو، جینا گرشان، کامرون مانهن، جیمز فرش ویل، جان هنسلی، سیانائو اسمیت - مکفی، استیفن تیلور، رید اوینگ، پیتر استورماره، بنگا آکینابه و کیمبرلی کین ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه مال در دانشنامه آزاد فارسی
واژه عربی و صیغۀ ماضی از ماده «میل» به معنی «خواست ـ مایل شد». در فارسی مطلق دارایی و هر چیز مادی (مانند اتومبیل، زمین) یا معنوی (مانند حق مالکیت، حق التأدیب) که از نظر اقتصادی ارزش دادوستد و مبادله با پول یا کالا داشته باشد. جلد اول قانون مدنی ایران در باب اول به «بیان انواع اموال» پرداخته است اما خود مال در قانون تعریف نشده است. انواع اموال که در قانون مدنی مورد بحث قرار گرفته مشتمل است بر اموال منقول، غیرمنقول، اموال مثلی، اموال قیمی، اموال عمومی، اموال مجهول المالک و مباحات. اما حقوق دانان تقسیمات دیگری هم برای مال کرده اند. اموال مادی و غیرمادی. مال مادی، هر چیزی است که قابل لمس و رؤیت باشد و در خارج از ذهن وجود دارد مانند اتومبیل، زمین. مال معنوی، آن است که در عالم خارج وجود ندارد و در ذهن، اعتبار و تصور می شود، هر چند ممکن است موضوع آن در عالم خارج وجود داشته باشد مانند حق مالکیت صنعتی بر حق الاختراع یا دانش فنی، یا حق علائم تجاری، یا حق التألیف، یا حق سازنده آثار هنری و موسیقی و فیلم و نقاشی، یا برنامه های رایانه ای. عین و منفعت. اموال مادی ممکن است به صورت عین ملموس خارجی باشد مانند خانه و اتومبیل، یا به صورت منافع و ثمره حاصل از مال که به صورت تدریجی حاصل می شود، مانند قابلیت سکونت در خانه یا دایر کردن محل کسب و تجارت در مغازه که به اجاره واگذار شده باشد. در این مثال، خود خانه یا مغازه، مالی عینی است ولی قابلیت استفاده از آن که به اجاره واگذار می شود، منفعت نام دارد. منفعت، ممکن است عینی باشد مانند پوست و شیر دام یا میوه درخت، یا غیرملموس مانند منفعت حاصل از خانه و مغازه که در عالم خارج قابل مشاهده نیست اما از نظر حقوقی مالیّت دارد. ویژگی منافع آن است که با استفاده از آن، مستهلک می شود اما عین مال که منشأ تولید آن منفعت است، باقی می ماند. در بعضی اموال، تفکیک عین و منفعت ممکن نیست زیرا با استفاده از منافع، عین مال هم از بین می رود مانند اغذیه، و از این رو قابل اجاره دادن نیست. مال منقول و غیرمنقول. مال منقول آن است که بتوان آن را جابه جا کرد بدون این که به خود مال یا محل آن مال صدمه ای وارد شود مانند کتاب، اتومبیل، حیوانات، ماشین آلات صنعتی قبل از نصب در کارخانه (ماده ۱۹ قانون مدنی). دسته دیگر از اموال منقول، اموالی است که ذاتاً قابل جابه جایی نیست اما قانون آن ها را در حکم منقول دانسته است. به موجب ماده ۲۰ قانون مدنی «کلیه دیون از قبیل قرض و ثمن مبیع و مال الاجاره عین مستأجره از حیث صلاحیت محاکم در حکم منقول است، ولو این که مبیع یا عین مستأجره از اموال غیرمنقول باشد» هم چنین است حقوق معنوی از قبیل حق الاختراع یا حق التألیف یا حق اکتشاف که از لحاظ صلاحیت دادگاه، در حکم اموال منقول است. مال غیرمنقول، مالی است که ذاتاً غیرمنقول است و قابل جابه جاکردن نیست مانند زمین و ابنیه، و نقل آن از محلی به محل دیگر مستلزم خرابی یا نقص مال یا محل استقرار آن شود (ماده ۱۲ قانون مدنی). بعضی اموال با این که ذاتاً منقول می باشند، اما به حکم قانون در شمار اموال غیرمنقول هستند که آن ها را «غیرمنقول حکمی» گویند و سه نوع است: ۱. اموالی که به واسطه عمل انسان و نصب آن ها در زمین یا ساختمان، قابل جابه جاکردن نیست مگر با خرابی خود مال یا محل نصب آن، مانند مجسمه یا پرده نقاشی که روی دیوار نصب یا ترسیم شده، (مواد ۱۲ الی ۱۶ قانون مدنی)؛ ۲. اموالی که برای استفاده در کشاورزی لازم است و مالک آن ها را برای قطعه زمین کشاورزی اختصاص داده باشد مانند بذر و تراکتور و حیوانات، و اسباب و ادوات کشاورزی یا تلمبه و ماشین آلات که از حیث صلاحیت دادگاه در حکم غیرمنقول است (ماده ۱۷ قانون مدنی). ماشین آلات صنعتی و تولیدی پس از نصب در محل کارخانه، در حکم غیرمنقول است زیرا جابجایی آن ها معمولاً مستلزم خرابی است؛ ۳. حقوق عینی مربوط به اموال غیرمنقول، مانند حق سکونت یا حق ارتفاق نسبت به ملک مجاور. نقل و انتقال اموال غیرمنقول تابع تشریفات خاصی است و باید در دفترخانۀ اسناد رسمی ثبت شود. زن، از ماترک غیرمنقول شوهر فقط از قسمت ابنیه و اشجار ارث می برد. حق شفعه (← حق_شفعه) خاص غیرمنقول است. از نظر قانون تجارت معاملات غیرمنقول تجارت محسوب نمی شود. طبق قانون نحوه استملاک اتباع بیگانه مصوب ۱۶/۳/۱۳۱۰ خارجیان از تملک غیرمنقول ممنوع اند، مگر برای سکونت یا شغل یا صنعت آنان لازم باشد که در این صورت تابع تشریفات و شرایط خاصی است. مال مِثلی و مال قیمی. اموال مثلی آن است که نظیر و شبیه آن زیاد باشد و با ذکر نوع و مقدار بتوان آن را مشخص نمود، مانند اتومبیل، حبوبات یا البسه. اما قیمی (بر وزن پیری) نقطۀ مقابل مثلی است و آن مالی است که مشخصاً مورد نظر باشد و شبیه و نظیر نداشته باشد، مانند یک نسخۀ خطی دیوان حافظ که مثلاً توسط خوشنویس خاصی، نوشته شده باشد، و به هر حال اشباه و نظایر آن نوعاً زیاد نیست. ملاک اصلی در تشخیص این که مال مثلی است یا قیمی، نظر طرفین است. ماده ۹۵۰ قانون مدنی مال مثلی و قیمی را این گونه توصیف کرده است: «مثلی که در این قانون ذکر شده، عبارت از مالی است که نظایر آن نوعاً زیاد و شایع باشد مانند حبوبات، و قیمی مقابل آن است، مع ذلک تشخیص این معنی با عرف است». اموال عمومی و اموال خصوصی. تقسیم بندی اموال به عمومی و خصوصی، به اعتبار مالک آن است و نه نوع مال. اموال خصوصی اعم از منقول یا غیرمنقول، آن است که توسط اشخاص خصوصی قابل تملک و معامله است و اموال عمومی، اموالی است که مالک آن دولت یا سازمان ها و مؤسسات عمومی است و یا در اختیار دولت است. اموال عمومی، متعلق به عموم افراد جامعه است و شخص خاصی مالک آن نیست و برای مصلحت عامه مورد استفاده قرار می گیرد و درآمد حاصل از آن نیز به مصرف عموم مردم می رسد. اموال عمومی، به دو گروه عمده تقسیم می شوند: اموال عمومی که در تملک دولت است، مانند استحکامات، پادگان های نظامی، عمارت های دولتی و موزه ها و آثار تاریخی و امثال آن. این اموال برای استفاده و انتفاع عمومی است و قابل تملک خصوصی نیست. گروه دیگر اموالی است که در اختیار شهرداری ها و سایر مؤسسات عمومی است مانند طرق و خیابان ها، پل ها، قنوات (ماده ۲۵ قانون مدنی). اداره این دو گروه اموال عمومی تابع مقررات خاصی است و دولت یا شهرداری ها نمی توانند آن ها را از حوزۀ مالکیت عمومی خارج نمایند یا بفروشند، مگر مصالح عمومی اقتضا نماید که در این صورت وجوه حاصله از فروش یا تبدیل آن ها، جزو اموال عمومی است (ماده ۲۶ قانون مدنی). اموالی که شرکت ها یا مؤسسات تجاری یا اقتصادی دولتی در اختیار دارند و در عملیات تجاری به کار می برند، توسط اشخاص خصوصی قابل تملک نیست، مانند کارخانه ها یا ماشین آلات و حتی سهام متعلق به شرکت های بازرگانی دولتی و اموال بانک های دولتی. اموال مجهول المالک. اموالی است که سابقاً مالک خاص و معیّن داشته، اما به عللی از قبیل اِعراض مالک یا به جهت جنگ یا زلزله یا سیل، هویت مالک مجهول است و راهی برای یافتن مالک وجود ندارد. این اموال، با اذن حاکم (دادستان) به مصرف فقرا می رسد (ماده ۲۸ قانون مدنی). مطابق اصل ۴۵ قانون اساسی انفال و ثروت های عمومی از قبیل اراضی موات، معادن، دریاچه ها، رودخانه ها، کوه ها، دره ها، جنگل ها، نیزارها، بیشه های طبیعی، مراتعی که حریم نیست، ارث بدون وارث و اموال عمومی که از غاصبین مسترد شود در اختیار حکومت اسلامی است تا بر طبق مصالح عامه نسبت به آن ها عمل نماید و تفصیل و ترتیب استفاده از هر یک را قانون معیّن می کند. در فقه، ارث بدون وارث و اموال مجهول المالک در اختیار فقیه جامع الشرایط بوده و اداره و مصرف آن ها ازجمله امور حسبی است. مباحات. ماده ۲۷ قانون مدنی به تبعیت از فقه امامیه، مباحات را در شمار اموال آورده و آن را چنین تعریف کرده است: «اموالی که ملک اشخاص نمی باشد و افراد مردم می توانند آن ها را مطابق مقررات مندرجه در این قانون یا قوانین مخصوصۀ مربوط به هر یک از اقسام مختلف آن ها، تملک کرده و یا از آن ها استفاده کنند، مباحات نامیده می شوند، مثل اراضی موات یعنی زمین هایی که معطل افتاده و آبادی و کشت و زرع در آن ها نباشد». اموال مباح، ازجمله اموالی است که مالک خاص ندارد ولی هر کس بر آن ها وضع ید نموده و تصرف کند و آن ها را حیازت نماید مالک آن می شود (← حیازت_مباحات). قانون مدنی مباحات را به شش گروه تقسیم کرده است: اراضی موات، آب ها، معادن، اشیا و حیوانات گم شده (لقطه و ضاله)، دفاین، شکار (مواد ۱۴۶ تا ۱۸۲ قانون مدنی) و احکام هر کدام را جداگانه بیان کرده است. اموال مباح و سایر اموالی که مالک خاص ندارد، ازجمله ثروت های عمومی است که طبق اصل ۴۵ قانون اساسی در اختیار حکومت اسلامی است. مال مُشاع. مالی که بین چند نفر مشترک باشد و هر کدام از مالکین در تمام اجزا آن مال، سهم مالکانه داشته باشند. وضع مالکیت مال مشاع را «اشاعه» گویند. مالکیت مشاع ممکن است به طور قهری ایجاد شود مانند مالکیت ورثه نسبت به آن قسمت از ماترک متوفی که به ارث رسیده است. یا به صورت اختیاری باشد، مانند قرارداد شرکت بین دو یا چند نفر که مال موضوع مشارکت، مال مشاع است. مادام که مال مشاع تقسیم یا افراز (← افراز_(حقوق)) نشده، هر یک از مالکین مشاعی نسبت به سهم مالکیت خود، حق استفاده و تصرف آن را دارند. مال مَفروز. مفروز به معنای جداشده و مجزاشده است و منظور سهم هر مالک در مال مشاع، پس از افراز و تفکیک و تعیین حصۀ مالکین مشاعی است، مال مفروز بیشتر در غیرمنقول مصطلح است و آن هنگامی است که قطعه ای از یک زمین، یا طبقه ای از ساختمان، تفکیک و جدا شود و برای آن سند مالکیت جداگانه صادر گردد. قطعه زمین جداشده یا طبقه ساختمان که تفکیک شده را، مال مفروز گویند.
معنی کلمه مال در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] مال همان سرمایه و ثروت انسان است که در آموزه های دینی از احکام ویژه ای برخوردار است. مال، چیزی است که مورد توجّه انسان قرار گیرد، و انسان بخواهد مالک آن شود، گویا این کلمه از مصدر «میل» گرفته شده است، چون مال، چیزی است که دل آدمی به سوی آن متمایل می شود. فواید مال مال، مانند ماری است که هم دارای زهر کشنده و هم دارای پادزهر است، یعنی ممکن است انسان به وسیله آن مسموم شود وهم ممکن است دفع مسمومیّت نماید. بنابراین، همان طور که مال، ناهنجاری هایی را در ظاهر و باطن آدمی، ایجاد می کند، فایده هایی نیز دارد که زیانهای ناشی از آن را بر طرف می سازد.فواید مال به دو دسته تقسیم می شود: دنیوی و اخروی. ← فواید دنیوی مال مال باهمه خوبی ها و فوایدی که دارد، گاهی مشکل آفرین و فساد آور است. اگر انسان به بیماری «مال دوستی» و «دنیا طلبی» گرفتار شود، و ثروت اندوزی را هدف خود قرار دهد، از کمالات روحی و اخلاقی باز می ماند.انسان باید به مال، به عنوان ابزار زندگی نگاه کند و بداند که مال برای انسان خلق شده است نه انسان برای مال، در غیر این صورت، مفاسدی که در زیر می آوریم گریبان گیر وی خواهد شد: ← غفلت از یاد خدا ... [ویکی الکتاب] معنی مَّالِ: مال - دارایی معنی مَالِ ﭐلَّذِینَ کَفَرُواْ: کافران را چه شده ؟ (فَمَالِ ﭐلَّذِینَ کَفَرُواْ قِبَلَکَ مُهْطِعِینَ :پس کافران را چه شده که به تو چشم دوخته به سویت شتابانند؟) معنی مَالِ هَـٰذَا ﭐلْکِتَابِ: این چه کتابی است معنی مَالِیَهْ: مال من معنی رِّبَا: نمو و زیاد شدن مال معنی خُلَطَاءِ: شریکها ( چون مال خود را با هم مخلوط میکنند ) معنی عَائِلاًَ: تهی دستی که از مال دنیا چیزی ندارد معنی لَا یَرْبُواْ: زیاد نمی شود (از"ربا" به معنی نمو و زیاد شدن مال) معنی یَرْبُوَاْ: که زیاد شود (از"ربا" به معنی نمو و زیاد شدن مال) معنی یُخْسِرُونَ: بکاهند(خسران نقص در اصل مال است) معنی یُرْبِی: زیاد می کند - فزونی می دهد (از"ربا" به معنی نمو و زیاد شدن مال) معنی إِنفَاقِ: بخشیدن-بذل مال و صرف آن در رفع حوایج خویشتن و یا دیگران ریشه کلمه: مول (۸۶ بار) آنچه انسان مالک شود. در قاموس و اقرب گفته: «اَلْمالُ مامَلَکْتَهُ مِنْکُلِ شَیْءٍ» و نیز گفتهاند مال در نزد اهل بادیه چهارپایان است، «مال» مذکر و مونث هر دو آید گویند «هُوَمالٌ» و «هِیَ مالٌ». . مقابلهمال بابنون نشان میدهد که مراد از مال متاع دنیا است و آنگاه که گوییم: . نسبت حقیقی است که متاع دنیا دراصل مال خداست. . راغب گوید: مال را از آن مال گویند که پیوسته مائل و زائل است (از این گروه به آن گروه میل میکند) و از این جهت عرض خوانده شده (که عارضی است و دوام ندارد) و بر این است قول آنکه گفته «اَلْمالُ قَحْبَةٌ تَکُونُ یَوْماً فی بَیْتِ عَطَّارٍ وَیَوْماً فی بَیْتِ بَیْطارٍ». مال مانند زن زناکاری است، روزی درخانه عطار و روزی درخانه جراح است. . ظاهرا مراد از زینت اثاث البیت وذکر اموال ذکرعام بعد ازخاص است و اینکه بعضی زینت را خوش قیافه بودن گفتهاند درست نیست . * . در این آیه مراد از «اَمْوالَکُمْ» ظاهرا اموال سفهاء است ولی نسبت آن به ضمیر «کُمْ» از آن است که سفه مثل مجنون محجور و ممنوع التصرف است. باید بامالش او را اداره کرد و طعام و پوشاک داد، در اینصورت مال، مال عقلا است ،مال کسانی است که طریق کسب و خرج آن را میدانند. در المیزان گفته: مراد از اموال در حقیقت اموال سفهاء است به نوعی از عنایت به اولیاء سفهاء نسبت داده شده است. بعضیها آنرا اموال دیگران دانسته وگفتهاند: مراد از آیه آن است که انسان مال خویش را به سفهاء و اطفال ندهد بلکه اگر واجب النفقهاند به آنها کسوت و طعام بدهد ولی ظاهرا مراد معنای اول است.
معنی کلمه مال در ویکی واژه
مجموعه چیزهایی که قابل مالکیت است، دارایی، ثروت. مال: در گویش گنابادی به حیواناتی که جز پستانداران هستند و در مالکیت انسان میباشند اطلاق میگردد؛ همچنین به زن زیبا هم مال گویند ، ماساژ بدن ، گوسفند ، شتر و.... در زبان لریِ بختیاری ، لکی و کردی به معنی خانه میباشد. بن مضارع مالیدن؛ جزء پسین بعضی از کلمههای مرکب، به معنی مالنده. به معنی گاو بویژه گاو نر که توانایی و استعداد شخم زدن را داشته باشد.
جملاتی از کاربرد کلمه مال
میل خلقان بشحنه و سلطان بهر جاهست و مال و ملک جهان
به گفته ناصر نوبری، سفیر پیشین ایران در شوروی، «اساساً موطن بر اساس نوع عقیده یک تفکر صهیونیستی است. در کشور ما هم برخی میگویند این مملکت مال حزباللهی هاست و برخی دیگر هم کامل میکنند و میگویند غیر حزباللهیها از کشور بروند، این همان روش و تفکر صهیونیستی است.»
بر در دونان بری نیاز ولی خود تا به کمر غرق مال و نعمت و نازی
مال در گنج شهان یابی و، در خاطر من هر چه یک مال خطیر است دگر مال حقیر
تیم فوتبالیستهای بیخانمان انگلیسی، از جمله بازیکن وینی مهاجم با استعداد اما مشکل دار، توسط مربی خود مال رهبری میشود تا در مسابقات جهانی فوتبال سالانه، جام جهانی بی خانمانها، در رم شرکت کننداین فیلم توسط نتفلیکس در ۲۹ مارس ۲۰۲۴ منتشر شد.
بعد از اشغال هزارهجات در سال ۱۸۹۳ به دستور عبدالرحمان ملاهای سنی در تمامی مناطق هزارهجات مٶظف بودند تا هزارهها را با زور به پذیرش مذهب سنی وادار کنند. آنها تکیهخانهها را به مساجد تبدیل کرده شروع به تبلیغ مذهب سنی کردند. اگر هزارهها این مذهب را میپذیرفتند، جان و مال آنها ایمن بود، در غیر اینصورت زمینهایشان تصرف شده، از منطقه بیرون رانده میشدند و اگر مقاومت میکردند کشته میشدند.
«از تستر (شوشتر) حرکت کردیم. سه روز از کوههای بلند راه میرفتیم تا به شهر ایذه رسیدیم، ایذه را مال الامیر نیز مینامند.»
چنان که اصل عذاب القبر بشناختی که سبب وی دوستی دنیاست، بدان که این عذاب متفاوت است بعضی را بیش بود و بعضی را کم بود بر قدر آن که شهوت دنیا باشد پس عذاب آن که در همه دنیا بیشتر از یک چیز ندارد که دل در آن بسته است، نه چنان باشد که عذاب کسی که ضیاع و اسباب و بنده و ستور و جاه و حشمت و همه نعمتهای دنیا دارد و دل در همه بسته باشد بلکه اگر در این جهان کسی را خبر آورند که اسبی از آن وی بردند، عذاب و رنج بر دل وی کمتر از آن باشد که گویند ده اسب بردند و اگر همه مال وی بستانی، رنج بیشتر از آن بود که یک نیم و کمتر از آن بود که با مال به هم، زن و فرزند را به غارت برند و از ولایت معزول کنند و وی را تنها بگذارند و مرگ آن است که مال و زن و فرزند و هر چه در دنیاست همه راه غارت و وی را تنها بگذارد و معنی مرگ این بود.
ور به مال اندر بودی هنر و فضل و خطر کوه شغنان ملکی بودی بیدار و بصیر
و باید که شوهر احتراز کند در باب سیاست زن از سه چیز: اول از فرط محبت زن که با وجود آن استیلای زن و ایثار هوای او بر مصالح خود لازم آید، و اگر به محنت محبت او مبتلا شود ازو پوشیده دارد، و چنان سازد که البته واقف نشود، پس اگر نتواند که خویشتن را نگاه دارد علاجهایی که در باب عشق فرموده اند استعمال باید کرد و به هیچ حال بران مقام ننمود، چه این آفت اقتضای فسادهای مذکور کند؛ و دوم آنکه در مصالح کلی با زن مشاورت نکند، و البته او را بر اسرار خود وقوف ندهد، و مقدار مال و مایه ازو پوشیده دارد، چه رایهای ناصواب و نقصان تمییز ایشان در این باب مستدعی آفات بسیار بود؛ و سیم آنکه زن را از ملاهی و نظر به اجانب و استماع حکایات مردان و زنانی که بدین افعال موسوم باشند باز دارد، و البته راه آن باز ندهد، چه این معانی مقتضی فسادهای عظیم باشد و از همه تباه تر مجالست پیرزنانی بود که به محافل مردان رسیده باشند و حکایات آن باز گویند.
اکنون ز مال و ملک بدان جایگه رسید کافتاده گفتگوی حدیثش به هر زبان
تو کیستی و که باشی که هجو او گوئی که هست او ز تو بهتر به مال و جاه و عقار
سید محمدحسین طباطبایی در تفسیر این آیات انفاق را جزو حقالله و حقالناس میداند و بر دو دسته میشمارد: انفاق واجب مانند زکات، خمس و کفاره گناهان و انفاق مستحب مانند صدقات، بخششها و وقفها که واجب نیستند. او دلایل اصلی تاکید بر انفاق را تعدیل ثروتها، کم کردن فاصله طبقاتی و ایجاد برادری بین مسلمین میداند. طباطبایی براساس آیات فوق شرایط زیر را برای انفاق صحیح میشمارد: انفاق باید در راه خدا، از مال پاک و بدون منت و آزار و اذیت به فقیرانی که در راه خدا فقیر شدهاند باشد.
سر فدا کن چه قدر زر باشد خرقه چو بود که مال پامال است
بهگفته سعید ارجمند، روحالله خمینی در ۲۴ اوت ۱۹۷۹ میگفت «اقتصاد مال خر است. مردم ما برای اسلام انقلاب کردهاند نه خربزه.»
بنظر او علت مخالفت انقلابیون نسبت به دین، بیشتر سیاسی بود تا دینی. زیرا در آن زمان کلیسا درگیر دنیا و کسب مال و املاک بود و مردم مخالف اینگونه کلیسا بودند نه اینکه به مخالفت با دین برخیزند.
بودجه صرف شده برای این مجموعه ۲۲ هزار میلیارد تومان بوده و دارای تخلفاتی مربوط به نوع کاربری، پارکینگ و پروانه ساختمانی میباشد. ایران مال بابت تخلفات خود ۵۰۰ میلیارد تومان جریمه به حساب شهرداری واریز کردهاست.
امینه دلبازی نهتنها در تئاتر دولتی کمدی موزیکال جمهوری آذربایجان، بلکه در گروههای رقص ارمنی، آسی و ازبک اجرا رقص کردهبود. وی همچنین در فیلمهای کنسرتی آرشین مال آلان، «اولدوز»، «یالی» و «سوینج» نیز حضور داشت.
- این لوکاس از خدا هم شرم نمیکنه! خدا قهرش میگیره اگه لوکاس بخواد از دل زمین گنجینه بیرون بیاره!! زمین و هرچی که توش باشه فقط مال خداست!!
بسا کسا که خدایش جهان بداد تمام نداد مال و نخورد و نه بوی یافت نه گند