نامتناسب

معنی کلمه نامتناسب در لغت نامه دهخدا

نامتناسب. [ م ُ ت َ س ِ ] ( ص مرکب ) ناجور. ناموافق. ناهمانند. نامتجانس :
یارا بهشت صحبت یاران همدم است
دیدار یار نامتناسب جهنم است.سعدی.رقیب نامتناسب چه اهل صحبت تست
که طبع او همه نیش و تو سربسر نوشی.سعدی.سعدیا نامتناسب حیوانی باشد
هرکه گوید که دلم هست و دلاَّرامم نیست.سعدی.

معنی کلمه نامتناسب در فرهنگ عمید

ناموافق، ناجور: یارا بهشت صحبت یاران همدم است / دیدار یار نامتناسب جهنم است (سعدی۲: ۳۴۶ ).

معنی کلمه نامتناسب در فرهنگ فارسی

( صفت ) ناموافق نامتجانس : ما را بهشت صحبت یاران همدم است دیدار یار نامتناسب جهنم است . ( سعدی )

جملاتی از کاربرد کلمه نامتناسب

در ۱۴ مارس ۲۰۰۸، بی‌بی‌سی در مقاله‌ای در وب‌سایت خود دربارهٔ عملیات ارتش اسرائیل پذیرفت که «نیروی هوایی اسرائیل گفته‌است که یک تیم شلیک موشک را هدف قرار داده‌است. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، حملات اسرائیل به غیرنظامیان فلسطینی را محکوم کرده و آنها را نامناسب و نامتناسب خوانده‌است. این ماده همچنین اصلاح شد تا اشاره «حمله اسرائیل به غیرنظامیان» را حذف کند، زیرا اظهارات منسوب بان هفته‌ها قبل از آن به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده بود و ربطی به حمله اخیر نداشت. در واقع، او هرگز از چنین اصطلاحاتی استفاده نکرده بود.
در تسهیم نامتناسب واکنشگر همزمان دچار کاهش و اکسایش می‌شود و دو ترکیب جدا از خود بجای می‌گذارد.
انسان ماهر کوتاه بود و در مقایسه با انسان مدرن به شکلی نامتناسب بازوانی دراز داشت، اما پیشانی او در مقایسه با جنوبی کپی کمتر برآمده بود. حجم جمجمه انسان ماهر نیز اندکی کمتر از نصف جمجمه انسان مدرن بود. علی‌رغم ریخت بدنی جانور (میمون) گونه، غالباً در کنار بازمانده‌های انسان ماهر ابزار سنگی اولیه یافت شده‌است (تنگ الداوی در تانزانیا و دریاچهٔ تورکانا در کنیا).
« عموم اطباء قدیم خود را برای مقام طبابت لایق نمی‌دانستند و نام طبیب بر خود نمی‌گذارند چرا که این مقام را خیلی بالا و والا می‌دانستند و عموماً خود را "متطبب" می‌نامیدند. چنانکه رازی و ابن سینا و عده زیادی در تمدن اسلامی خود را "متطبب" می‌گفتند . بعضی پا را فراتر نهاده کلمه "طبیب" و "حکیم" مطلق را برای ذات باری عزاسمه می‌دانستند و بس؛ و اگر کسی خود را به نام طبیب می‌خواند آن را نامتناسب می‌دانستند
رقیب نامتناسب چه اهل صحبت توست که طبع او همه نیش و تو سر به سر نوشی
مقادیر نامتناسب ممکن است موجب هیپوگلیسمی طولانی و شدید گردد.
در دفتری که در معبد هوگون-جی باقی مانده‌است بعد از نام اونو همسر اصلی هیده‌یوشی و ناکا مادر هیده‌یوشی، نام ایشی ماتسومارو و سپس می‌نامی دونو آمده‌است. کوواتا تاداچیکا نظر دارد که احتمالاً این گواهی بر این دارد که ایشی ماتسومارو نام پسر واقعی و می‌نامی دونو مادر ایشی ماتسومارو ذکر شده است ولی هاتوری هیده‌ئو نظر دارد که به عنوان همسر غیر اصلی هیده‌یوشی کمک مالی‌ای که می‌نامی دونو کرده‌است بسیار اندک و نامتناسب است و در مورد اثبات اینکه می‌نامی دونو مادر ایشی ماتسومارو بوده‌است نیز سندی وجود ندارد.
در سال ۲۰۲۰، در جریان درگیری که از سپتامبر آغاز شد، امریف حمایت خود را از آذربایجان علیه ارمنستان اعلام کرد. در ۱۲ مه ۲۰۲۱، او نقش اسرائیل در بحران ۲۰۲۱ اسرائیل و فلسطین را محکوم کرد و آن را به عنوان «استفاده نامتناسب از زور توسط نیروهای امنیتی اسرائیل علیه غیرنظامیان بیگناه فلسطینی» توصیف کرد. وی همچنین از دولت اسرائیل خواست تا «اقدامات لازم را برای حل مسالمت آمیز اوضاع و توقف فوری حملات به غیرنظامیان و نفوذ مسلحانه به اماکن مقدس مسلمانان» اتخاذ کند. دوره دبیرکلی امرایف همزمان با برگزاری نهمین دوره اجلاس سران کشورهای ترک، در تاریخ 11 نوامبر 2022 به پایان رسید.