چرایی

معنی کلمه چرایی در فرهنگ عمید

چرنده.
علت، دلیل، سبب.

جملاتی از کاربرد کلمه چرایی

گویند عاقلان دم عاشق فسانه‌ای است شب روز کن چرایی اگر تو فسانه‌ای
رهین روز چرایی چو شب کند روزی مکان بهل که مکانی ز لامکان داریم
خمش باش و فسون کم خوان، نداری لذت مستان چرایی بی‌نمک ای جان، نه همسایهٔ نمکساری؟
چو غرم ‌گرم چرایی چرا به هوش نیی که مرگ چون یوزت میگرازد از دنبال
مقامات سیاسی بسته به جهت‌گیری‌های سیاسی خود، نظرات بسیار متفاوتی در مورد انقلاب آلمان و چرایی آن داشتند
این که شناخت، به راستی، مسئله‌است، نکته‌ای نیست که بداهتش فوراً آشکار شود. به نظر آدم عادی، ما یا چیزی را می‌دانیم، یا نمی‌دانیم. با شواهد بسیار می‌توان نشان داد که شناخت از چه لحاظ، مسئله‌است. درک چرایی تحول و ثبات فهم بشری از دیگر انگیزه‌های پرداختن به معرفت‌شناسی است.[نیازمند منبع] همچنین بررسی و توضیح تعامل علم ساختی را نیز از جمله انگیزه‌های شناخت‌شناسی نام برده‌اند.[نیازمند منبع]
از آنجا که اثر خواب به عنوان پدیده‌ای که برای آن دلایل کافی وجود ندارد در نظر گرفته می‌شد، محققان از اوایل سال ۱۹۵۰ سعی در توضیح چگونگی و چرایی آن داشتند.
ژانر علمی–تخیلی اثری است که در صورت حذف علم از آن، ساختارش از هم می‌پاشد. تعریف‌های مختلفی از این ژانر وجود دارد؛ از جمله، این تعریف: «اثری علمی-تخیلی است که ناشرش بگوید علمی-تخیلی است!» اما شاید پرطرفدارترین آن‌ها تعریف اخیر باشد حتی اگر دانش امروز، پاسخی برای برای چرایی و چگونگی مطرح‌شده را نداشته باشد.
دلایل بسیاری برای چرایی وجود چنین سوگیری‌های شناختی وجود دارد. به عنوان مثال کمک به مغز در پردازش سریع‌تر اطلاعات در موقعیت‌های خاص. به همین دلیل است که تصمیمات و داوری‌های ما که توسط چنین سوگیری‌هایی تحت تأثیر قرار گرفته باشند لزوماً عاری از خطا و اشتباه نیستند.
نمی‌گویم که بر بالا چرایی بلا مَنمای چون بالا نمایی
تو تنها چرایی اگر خوش خویی؟! تو عذرا چرایی اگر وامقی؟!
خواجه چرایی چنین کز تو رمد عشق دین زانک همی‌بیندت احمد پارینه‌ای
مهم‌ترین تیپ‌ها و گونه‌های گیاهی مراتع منطقه شامل انواع گون، خوشک، جو وحشی و جاشیر می‌باشد. پوشش جنگلی منطقه نیز مشتمل برگونه‌های ارجن و سیب که به علت مصارف سوختی و چرایی بیش از حد عشایر روستائیان تقریباً از بین رفته‌است.
به دلیل ضرورت توضیح عکس‌های زمین در فضا، مشاهدات فضانوردان، چرایی همه نهادهای بزرگ مانند دولت‌ها، رسانه‌ها، مدارس، دانشمندان و خطوط هوایی ادعا می‌کنند که جهان یک کره است و غیره، زمین‌های تخت نوین. معمولاً نوعی از تئوری توطئه را می‌پذیرند. همان‌طور که داریل ماربل، سخنران کنفرانس زمین تخت، پس از تماشای ساعت‌ها ویدیوهای توطئه یوتیوب در سندی هوک، ۱۱ سپتامبر، پرچم‌های دروغین، بیلدربرگرها، روتشیلدها، ایلومیناتی‌ها به مخاطبانش گفت: «هر چیزی شروع به ساختن خیلی بیشتر کرد. احساس، مفهوم. من قبلاً آماده دریافت کل ایده زمین تخت بودم، زیرا قبلاً به این نتیجه رسیده بودیم که در مورد بسیاری چیزهای دیگر فریب می‌خوریم؛ بنابراین مطمئناً آنها در این مورد به ما دروغ خواهند گفت.»
خون جگر بریخت دل من به یاد دوست ای چشم اشکبار، چرایی چنین صبور؟
عدم انتخاب فیلم آپاندیس در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر کسب جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم مونترال کانادا باعث به وجود آمدن بحث‌هایی در مورد این فیلم شد. نکته قابل توجه در این اتفاق، سکوت حسین نمازی در مقابل این موضوع بود. او تا ماه‌ها دربارهٔ عدم حضور فیلمش در جشنواره فیلم فجر با هیچ رسانه ای صحبت نکرد. بعد از اتمام جشنواره و تقسیم جوایز، فیلم آپاندیس برای اولین بار با حضور منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در «خانه هنرمندان» نمایش داده شد. پس از نمایش فیلم، نقدهای متعددی در تحسین آن نوشته شد و چرایی عدم حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر، سؤال بی جواب منتقدین از مسوولین این جشنواره بود.
در آوریل ۱۸۹۳ و در برنامه بازی لیورپول مقابل کلیفتونویل، هولدینگ دربارهٔ چرایی وضعیت به وجود آمده توضیح داد. او اشاره کرد که زمین را رایگان به اورتون اجاره داده بود تا اینکه باشگاه شروع به کسب درآمد کرد. اگر باشگاه نابود می‌شد، او همه چیز را از دست می‌داد.
«ولادی قفقاز» پایتخت جمهوریِ اوستیای شمالی است و به زبان روسی یعنی صاحب قفقاز و شاید چرایی این نام‌گذاری، به موقعیت راهبردی این شهر در مرکز قفقاز برمی‌گردد.
نگارستان رنگ انفعال است اگر چون و چرایی کرده‌ام طرح
یار نزدیک‌تر ز تست به تو تو ز نزدیک او چرایی دور؟