پاسی
معنی کلمه پاسی در لغت نامه دهخدا

پاسی

معنی کلمه پاسی در لغت نامه دهخدا

پاسی. ( اِخ ) بلوکی از ساووآی علیا در ناحیه بن ویل. دارای 4442 تن سکنه و ایستگاه هواشناسی دارد.
پاسی. ( اِخ ) بلوکی از ناحیه قدیم پاریس که در سال 1860م.1276/ هَ. ق. ضمیمه پاریس شد.
پاسی. ( اِخ ) فردریک. برادرزاده هی پولیت پاسی از دانشمندان اقتصاد فرانسه ، مولد بسال 1822م.1237/ هَ. ق. در پاریس و وفات در سنه 1912م.1330/ هَ. ق. وی یکی از طرفداران جدّی صلح است.
پاسی. ( اِخ ) هیپولیت فی لیبر. عالم اقتصادی از مردم فرانسه. یکی از حامیان تجارت آزاد. مولد او بسال 1793م.1207/ هَ. ق. در گارش و وفات در سنه 1880م.1297/ هَ. ق.

معنی کلمه پاسی در فرهنگ فارسی

هیپولیت فیلیبر دانشمند اقتصاد از مردم فرانسه یکی از حامیان تجارت آزاد( و. گارش ۱۷۹۳ - ف. ۱۸۸٠ م . ) یا فردریک بادر زاده هیپولیت دانشمند اقتصاد از مردم فرانسه ( و. پاریس ۱۸۲۲ - ف. ۱۹۱۲ م . ) وی یکی از طرفداران جدی صلح بود .
بلوکی از ساوو آی علیا در ناحیه بن ویل عالم اقتصادی از مردم فرانسه

معنی کلمه پاسی در دانشنامه عمومی

پاسی ( به فرانسوی: Passy ) منطقه ای در منطقهٔ شانزدهم شهر پاریس، فرانسه است که در سمتِ راستِ ( la Rive Droite ) رود سِن واقع شده است.
بنجامین فرانکلین از طرف کنگره ایالات متحده آمریکا به عنوان نماینده ی سیزده ایالات متحده آمریکا به فرانسه رفت و در شهر پاسی واقع در حومه پاریس اقامت کرد. پاسی از سال ۱۸۶۰ بخشی از شهر پاریس بوده است. گورستان پاسی و خانهٔ بالزاک در این منطقه قرار دارند.
پاسی (اوت ساووآ). پاسی یک کمون در شهرستان اوت - ساووآ در ناحیه اوورنی - رون - آلپ در جنوب شرقی فرانسه است. این شهر بخشی از منطقه شهری سالانش است.
در آنجا آسایشگاه سانسلوموز واقع شده است، جایی که پروفسور ماری کوری در آن درگذشت.
دریاچه لاک ورت در این کمون واقع شده است.
معنی کلمه پاسی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه پاسی در دانشنامه عمومی

جملاتی از کاربرد کلمه پاسی

در آن عشرت چو از شب رفت پاسی ز می نوشید خسرو چند کاسی
چو از تیره شب پاسی اندر گذشت یل نیو آمد خروشان به دشت
چو پاسی از شب دیجور بگذشت سپاه خواب بر منظور بگذشت
در سال ۲۰۱۰ او در کنسرتی که ولادیمیر پوتین ضمن نشان دادن علاقه‌اش به موسیقی برای ستاره‌های سینما، که تا پاسی از شب به طول انجامید. شرکت کرد.
شب برات همه ساله در بسیاری از نقاط ایران به‌ویژه خراسان جنوبی، حال و هوای ویژه‌ای دارد. این مراسم گرامیداشت درگذشتگان است و مردم در آرامگاه‌ها جمع می‌شوند قبرها را شستشو می‌دهند و از غروب تا پاسی از شب در قبرستان و مزار مردگان اجتماع می‌کنند در قدیم آتش برمی‌افروختند و چراغ روشن می کردندو باور داشتند مردگان به دیدار آشنایان می‌آیند.
روز محشر اگرچه دور بود از شب دوری تو پاسی نیست
احمد پاسی یکی از بازیکنان فوتبال ایران است. این بازیکن در طول در دوران حضورش، در تیم‌های مختلفی من‌جمله ماشین‌سازی تبریز مشارکت داشته‌است.
همی گفت این سخن تا پاسی از شب رسده جانش از اندوه بر لب
همین کز تیره شب بگذشت پاسی به یاد جم شکر لب خورد کاسی
این موضوع عموماً پذیرفته شده‌است که آسیانی تروگ با آسویی‌ها استرابو یکسان است. بسیاری از دانشمندان بر این باورند آسویی و پاسیانی در واقع یک قبیله هستند و پاسی تنها گونه‌ای دیگر از اسم آسیی بوده‌است. برخی دیگر نیز بر این باورد که پاسیانی یک قبیله جداگانه بوده‌است. گروهی دیگر نیز باور دارند پاسیانی در واقع گاسیانی بوده‌است و این یک اشتباه نگارشی است.
عنوان پاس گل به پاسی گفته می‌شود که مستقیماً منجر به گل شود.
نمانده از شب آن زلف گرچه پاسی بیش هنوز درد دل آغاز می‌توان کردن
در دوره حضور پاس در لیگ کشوری، ۱۰ مربی ایرانی روی نیمکت پاس نشسته‌اند: حسن حبیبی، همایون شاهرخی، فیروز کریمی، مهدی مناجاتی، یوسف ملایری، ابراهیم قاسمپور، بیژن ذوالفقارنسب، محمود یاوری، حسین فرکی، فرهاد کاظمی و مجید جلالی مربیان ایرانی پاس بوده‌اند. از میان این مربیان تنها یک نفر، مجید جلالی پاسی نبوده‌ است.
پس از نزدیک شدنِ هادی به بغداد، جمعیتِ زیادی به استقبالش آمدند. والیِ شهر، اسحاق بن ابراهیم طاهری، شخصاً به ملاقات او آمد و تا پاسی از شب نزدش ماند. اما در سامرا خلیفه فوراً او را به حضور نپذیرفت. ولی خانهٔ خُزَیْمَة بن حازِم را برای اقامتش تعیین کرد.
در جشن‌های سالانه هنر شیراز شماری از برجسته‌ترین موسیقی‌دانان و نوازندگان به برپاییِ کنسرت‌های شبانه در حافظیه دعوت می‌شدند. کنسرت‌ها اواخرِ شب آغاز می‌شد و تا پاسی از بامداد ادامه می‌یافت. طبق رسمِ مردمِ شیراز، مراسمِ تحویلِ سال در حافظیه برگزار می‌شود. در سال ۱۳۹۸ ه‍. خ، آرامگاه حافظ بیشترین بازدیدکنندهٔ داخلی و خارجی را به خود جذب کرد.
خیابان ۲۴ متری از شمال به بزرگراه بزرگراه یادگار امام (اوین) و از جنوب به میدان فرهنگ ختم می‌شود. این خیابان به‌طور کامل مسکونی و برخلاف اکثر خیابانهای اصلی سعادت‌آباد، فاقد هرگونه مرکز خرید یا تجاری است. به همین دلیل نسبت به سایر خیابانهای سعادت‌آباد از آرامش نسبی برخوردار است. ادامه خیابان ۲۴ متری به سمت جنوب، پس از عبور از میدان فرهنگ، بلوار فرهنگ نام دارد که شرکت‌های تجاری بزرگ و معتبری در ابتدای آن قرار دارند. در این محله تعداد بسیاری کافه و رستوران وجود دارد که این محله را بیدار نگاه می‌دارد. تردد خودروهای لوکس و ترافیک نیز تا پاسی از شب وجود دارد.
عنوان پاس گل به پاسی گفته می‌شود که مستقیماً منجر به گل شود. در جام جهانی ۲۰۱۸ در مجموع ۱۰۵ پاس گل ثبت شد که هیچ پیشتازی نداشت درحالی که ۱۶ بازیکن ۲ پاس گل در این تورنمنت به‌ثبت رساندند.
صیاد چرخ چون اجلم بال بست و برد پاسی امان نداد که سر زیر پر کنم
القصه چون که پاسی از شب گذشت گفت خیز ومی آر می شودت گر میسرا
چون ز شب پاسی گذشت آن شاه مست بر درختی تکیه فرمود و نشست