مجملا

معنی کلمه مجملا در لغت نامه دهخدا

( مجملاً ) مجملاً. [ م ُ م َ لَن ْ ] ( ع ق ) نتیجه کلام و مختصراً و ما حصل کلام. ( ناظم الاطباء ). بطور اختصار. بطور خلاصه. اختصاراً. اجمالاً. و رجوع به مجمل شود.

معنی کلمه مجملا در فرهنگ معین

( مجملاً ) (مُ مَ لَ نْ ) [ ع . ] (ق . ) به طور اجمال ، منحصراً.

معنی کلمه مجملا در فرهنگ عمید

به طور اجمال.

معنی کلمه مجملا در فرهنگ فارسی

بطور اجمالمنحصرا : مجملا چنین گفت ...

جملاتی از کاربرد کلمه مجملا

کثرت و وحدتست در هر باب مجملا و مفصلا دریاب
یَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ علمهم علی وجهین، فما کان من ظاهر قول او حرکة جوارح علموه بظاهره و کتبوه علی جهته. و ما کان من باطن ضمیر یقال انّهم یجدون لصالحه ریحا طیّبة و لطالحه ریحا خبیثة فکتبوه مجملا عملا صالحا و آخر سیّئا.
در همه مذهب حق مجملا قاتل تو قابل لعن خداست
پس از برای ما تفکر در آنها و ادراک عجایب و غرایب آنها ممکن نیست، بلکه تفکر و تدبر ما منحصر است به آنچه مجملا وجود آنها را دانسته ایم و اصل آنها را شناخته و آنها بر دو قسم اند:
ز نخل عشق طلب بر که مجملا بر او محقرست بر عقل هر چه معتبرست
سبحان الله از تمثیل باین بیت خواهید دانست که چه قدرها فناء فی الفرد شده ام و چه در نظر داشته ام و چه مثل آورده ام؟ مجملا بالفعل که نشسته ام خودم را میرزا علی و میرزا مقیم سهل است شمس میبینم و مستغرق بحر حسابم و در موج میزان و برآورد و تقسیم و توزیع لطمه میخورم و هم دستی ندارم وحده لاشریک له هستم و از شما لازم است که درین تنهائی و بی مددی امداد و اعانتی بمن شود لهذا یک کاغذ عربی که امروز از سرخای خان لکزی بمن رسیده است دست شما را میبوسد که جواب کنید، کاغذ را خدمت فرستادم و باعتقاد من خیلکی خوب نوشته تا میزان نظر شما چه حکم کند؟