کوارتت
معنی کلمه کوارتت در فرهنگ عمید
معنی کلمه کوارتت در دانشنامه عمومی
کوارتت (فیلم ۱۹۸۱). «کوارتت» ( انگلیسی: Quartet ( 1981 film ) ) یک فیلم به کارگردانی جیمز ایوری است که در سال ۱۹۸۱ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به آلن بیتس، مگی اسمیت، ایزابل آجانی، و شیلا گیش اشاره کرد. ایزابل آجانی برای این فیلم در جشنواره فیلم کن ۱۹۸۱ برنده بهترین بازیگر زن شد.
کوارتت (فیلم ۲۰۱۲). «کوارتت» ( به انگلیسی: Quartet ) یک فیلم به کارگردانی داستین هافمن است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد.
• مگی اسمیت
• تام کورتنی
• بیلی کانلی
• پائولین کولینز
• مایکل گمبون
• مایکل بایرنه
• تِـرِور پیکاک
معنی کلمه کوارتت در دانشنامه آزاد فارسی
گروه هم نوازی شامل چهار نوازنده، یا موسیقی ای که برای چنین گروهی نوشته شده باشد. معمول ترین نوع آن کوآرتت زهی است که از دو ویولن، یک ویولا و یک ویولن سل تشکیل شده است.
جملاتی از کاربرد کلمه کوارتت
اولین اثر بزرگِ ارکسترال بتهوون، سمفونی شماره ۱، در سال ۱۸۰۰ خلق شد؛ و در سال ۱۸۰۱، شش کوارتت زهی (اپوس ۱۸) ساخت. بتهوون از کمی پیشتر به ناشنوایی مبتلا شده بود و بیماریاش در این سالها رو به وخامت گذاشته بود، اما وی همچنان به فعالیتاش ادامه داد و سمفونیهای سوم و پنجمِ خود را به ترتیب در سالهای ۱۸۰۴ و ۱۸۰۸ منتشر کرد. کنسرتو ویولن در سال ۱۸۰۶ ساخته شد. وضعیت جسمانی وی تا سال ۱۸۱۱، با ناشنواییِ تقریباً کامل، وخیمتر شد، و او به همین دلیل از اجرای موسیقی و حضور در مجامع عمومی خودداری میکرد. آخرین کنسرتو پیانوی وی (شماره ۵ معروف به «امپراتور») در آن سال با اجرای اولیه توسط پیانیست معروف، آرشیدوک رودولف به نمایش درآمد.
اینک برامس بهعنوان یک چهرهٔ بزرگ در دنیای موسیقی شناخته شده بود. او عضو همان هیات داورانی بود که «جایزهٔ دولتی وین» را به آهنگسازان اعطا میکرد که در آن زمان سه جایزه به آنتونین دورژاک (که آن زمان کمتر سرشناس بود)، ابتدا در فوریه سال ۱۸۷۵، سپس در سالهای ۱۸۷۶، ۱۸۷۷، اهدا کرد و او را به انتشارات سیمروک برای انتشار آثارش معرفی کرد. این دو نفر برای اولین بار در سال ۱۸۷۷ با هم ملاقات کردند و دورژاک کوارتت زهی اپوس ۴۴، خود را به برامس تقدیم کرد. او همچنین موفق به دریافت انواع افتخارات دیگری شد. لودویگ دوم در سال ۱۸۷۴، «نشان ماکسیمیلیان برای علم و هنر»[اح] و گئورگ دوم نیز در سال ۱۸۸۱، «نشان خانه ماینینگن»[اخ] (صلیب فرماندهی)، را به برامس اعطا کردند.
از فیلمها یا برنامههای تلویزیونی که وی در آن نقش داشتهاست، میتوان به عروس، مهاجمان صندوق گمشده، بل آمی، نوسترآداموس، قرارداد نقشهکش، شرلوک هلمز جوان، رایلی، تکخال جاسوسها، موسی، احساسات متحد و کوارتت اشاره کرد.
اجرا در کنسرتهای مختلف (دوئت، تریو، کوارتت و …)، همکاری با ارکستر مجلسی صدا و سیما به عنوان کنسرت مایستر - ۱۳۵۷، همکاری با ارکستر سمفونیک تهران به عنوان کنسرت مایستر - ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۹، همکاری با ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی به عنوان کنسرت مایستر، تدریس در هنرستان موسیقی پسران و دختران از ۱۳۷۰
در سال ۱۹۸۱ میلادی برنده جایزه _بهترین بازیگری سزار_ و _جایزه جشنواره کن_ برای فیلم زیرسلطه و نیز برنده _جایزه جشنواره کن_ برای فیلم گروه چهار نفره شد. در این سال همچنین فیلم تسخیر (آندره ی زولاوسکی) وی را برنده _جایزه نخل طلا بهترین بازیگر زن جشنواره کن_ و نیز _جایزه سزار بهترین بازیگر زن_ شد و فیلم کوارتت (جیمز آیوری) برایش _نخل طلا بهترین بازیگر زن جشنواره کن_ به ارمغان آوردند.
آثار موسیقی مجلسی برامس شامل: ۳ کوارتت زهی، ۲ کوئینتت زهی، ۱ کوئینتت کلارینت، ۱ تریو کلارینت، ۱ تریو هورن، ۱ کوئینتت پیانو، ۳ کوارتت پیانو و ۴ تریو پیانو (که پس از مرگش منتشر شد) است. وی چندین سونات نیز برای ساز با همراهی پیانو نوشت که از جمله ۳ قطعه برای ویولن، ۲ قطعه برای کلارینت (این اثر برای ویولا نیز توسط برامس تنظیم شد) و راپسودی برای آلتو است که از او بر جای مانده است.
شما در اینجا چیزی از من نخواهی شنید… فیدلیو؟ نه میخواهند آن را نمایش دهند و نه میخواهند بشنوند. سمفونیها؟ آنها برای این وقت ندارند. کنسرتوهای من؟ هر کس فقط برای چیزهایی که خودش ساختهاست تلاش میکند. قطعات سولو؟ آنها مدتها پیش از مُد افتادهاند و اینجا مُد همه چیز است. حداکثر شوپانتسیگ، گهگاهی یک کوارتت (به آنها) تحمیل میکند.
دورهٔ میانیِ (یا قهرمانانهٔ) او از سال ۱۸۰۲، اندکی پس از بحران شخصیاش که در ارتباط با ناشنوایی به وجود آمده بود، آغاز شد. این دوران شامل آثاری با مقیاسی بزرگ (حجم ارکستر و مدت) است که بیانگر روحیهٔ قهرمانی و مبارزه است. آثار دورهٔ میانی شامل شش سمفونی (شماره ۳ تا ۸)، دو کنسرتو پیانوی آخرین، تریپل کنسرتو، کنسرتو ویولن، پنج کوارتت زهی (شماره ۷ تا ۱۱)، چندین سونات پیانو از جمله سونات پیانو شماره ۲۱، شماره ۲۳، سونات ویولن شماره ۹ و تنها اپرایش به نام فیدلیو است.
او همچنین به کاوش در افقهای جدیدی پرداخت و بهتدریج دامنهٔ جاهطلبیهایش را گسترش داد. برخی از قطعات مهمِ دورهٔ اول عبارتند از: سمفونی شماره ۱ و شماره ۲، مجموعهٔ «شش کوارتت زهی، اپوس ۱۸»، دو کنسرتو پیانو شماره یک و شماره دو، چندین سونات پیانو از جمله سونات پیانو شماره ۸، که معروفترین است.