ماه رمضان

معنی کلمه ماه رمضان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] رمضان ماهی از ماههای قمری که بین شعبان و شوال قرار گرفته است و بنابر قولی آغاز سال قمری است. از احکام و آداب آن در بابهای طهارت، صلات، صوم، نکاح و حدود سخن گفته اند.
ماه رمضان از ماههای قمری است که بین ماههای شعبان و شوّال قرار گرفته و بر اساس برخی روایات- که گروهی از دانشمندان اسلامی بدانها عمل کرده اند- آغاز سال قمری است؛ هر چند معروف و مشهور آغاز سال قمری را محرم می دانند.
وجه تسمیه رمضان
در اینکه رمضان عَلَم و اسم برای ماه است یا نامی از نامهای خدای متعال، اختلاف است.
معنای لغوی رمضان
چنانکه در ریشه آن نیز اختلاف است که آیا از «رَمْض» به سکون «م» به معنای بارانی که در پاییز می بارد و باعث از بین رفتن گرد و غبار پاییزی می گردد، گرفته شده یا از «رَمَض» به فتح «م» به معنای شدت گرمای پدید آمده از تابش خورشید؟
رمضان از نامهای خداوند
...
[ویکی اهل البیت] ماه رمضان نهمین ماه از ماه های قمری است.
واژه رمضان از ریشه «رمض» و به معنای شدت تابش آفتاب بر خاک است.گفته می شود علت این تسمیه آنست که عرب ماه ها را با زمانی که در آن واقع شوند نامگذاری کرده اند و در زمان نامگذاری رمضان گرما شدت داشته است. جمع رمضان به صورت رمضانات است در برخی روایات رمضان یکی از اسمهای خداوند دانسته شده است
در بین ماههای قمری ماه رمضان برای مسلمانان از اهمیت بیشتری بر خوردار است. ماه رمضان در روایات اسلامی برترین ماه . و ماه خدا و ماه میهمانی خدا دانسته شده است. شب قدر که برترین شب سال است در این ماه قرار دارد و قرآن کریم در این ماه به صورت دفعی بر رسول خدا نازل شده است. همچنین در این ماه روزه بر مسلمانان واجب شده است.
ماه رمضان ماه رحمت, مغفرت و اجابت دعا است روزهای این ماه بهترین روزها و شبهایش بهترین شبها و ساعات آن بهترین ساعات است. نفسهای مؤمنان روزه دار در این ماه تسبیح خدا و خواب ایشان عبادت و عملشان مورد قبول خداوند است و پاداش آن در این ماه بسیار بیشتر از ماههای دیگر است.
روزه در این ماه بر کسانی که توانایی بر آن دارند واجب است. در این ماه سفارش بسیاری به اجتناب از گناهان و محرمات الهی و انجام کارهای نیک شده است. اعمالی که در این ماه اهمیت بیشتری دارند عبارتند از تلاوت قرآن, انفاق اعتکاف ،افطاری دادن به روزه داران ,نماز، توبه، استغفار و دعا
برخی از حوادث و رویدادهای مهم این ماه عبارتند از:
1.قاموس قرآن ، قرشی بنایی، علی اکبر، تهران ، دار الکتب الاسلامیة، چاپ ششم، 1412 ق
2.ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ،محمد بن علی ابن بابویه(شیخ صدوق)، قم : دار الشریف الرضی للنشر،چاپ دوم ،1406 ق .
[ویکی شیعه] ماه رمضان (دعاهای مختصر روزانه). دعاهای مختصر روزانه ماه رمضان یکی از برنامه های روزانه رایج بین شیعیان در ماه رمضان است که برای هر روز نقل شده و معمولا پس از نماز خوانده می شود.
این دعاها در کتاب های البلد الامین و مصباح (هر دو از کفعمی) از پیامبر اکرم (ص) نقل شده اند ولی ترتیب دعای برخی روزها یا برخی عبارات با هم متفاوت است، در کتاب مفاتیح الجنان دعای روز ۲۷ ام با دو کتاب کفعمی متفاوت بوده و باور شیعه مبنی بر احتمال قوی تر شب قدر در بیست و سوم ماه رمضان چندان با ترتیب دعای مفاتیح سازگار نیست. در این حدیث پاداش های فراوان تک تک فرازهای این مناجات بیان شده است، در پاداش خواندن دعای روز سی ام آمده که خداوند او را همچون پیامبران و اوصیای آنها گرامی می دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه ماه رمضان

برای آخرین بار یک مجموعه تلویزیونی محصول سال ۱۳۸۴ به کارگردانی اکبر منصور فلاح، نویسندگی حسن انصاریان و محمدرضا آریان و تهیه کنندگی صدیقه صحت است که اولین بار در ماه رمضان سال ۱۳۸۴ از شبکه تهران پخش شد. تیتراژ ابتدایی و پایانی این سریال با صدای احسان خواجه‌امیری پخش شد. داستان این مجموعه دربارهٔ پدرکشی است. در خلاصه داستان این سریال آمده‌است: «حبیب کارگر ساده‌ای است که در یک کارخانه کار می‌کند اما بنا به دلایلی با دستور رئیسش آقای قندی اخراج می‌شود. در بین راه با دختری که به تازگی در کارخانه مشغول به کار شده هم مسیر می‌شود. حبیب به دختر دل می‌بندد و غافل از اینکه او دختر رئیس کارخانه است تا اینکه…»
با کمال سبکی بر دل خلق است گران زاهد خشک به ماه رمضان می ماند
در مازندران نیز مانند سایر مناطق مسلمان‌نشین آداب خاصی برای ماه رمضان وجود دارد. یکی از این آداب آغازکردن روزه‌گرفتن ۳ روز پیش از آغاز ماه رمضان است.
پس از دو ماه آرامش، و وقوع دو ناآرامی در ۳۱ تیر و ۶ مرداد، در چند روز نخست ماه رمضان که از ۱۴ مرداد آغاز می‌شد، تظاهرات خشونت‌باری در تهران، تبریز، قم، اصفهان و شیراز برپا شد و در اصفهان تظاهرکنندگان خشمگین، برخی مجهز به سلاح کمری، بیشتر مناطق شهر را تصرف کردند. دولت، تنها پس از اعلام حکومت نظامی و با کشتن برخی مهاجمان توسط نیروهای ارتش، توانست کنترل شهر را دوباره در دست گیرد.
این نوع آذربایجانی در شهر تبریز ایران تهیه می‌شود. رشته ختایی از رشته‌های مشبک تشکیل شده‌است، و به‌طور معمول در ماه رمضان در بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده دنیا، بازار تبریز پخته می‌شود. رشته ختایی از گردوی خرد شده، دارچین، زنجبیل، پودر گل سرخ، شکر، آب، گلاب و روغن زیتون تهیه شده‌است.
نیت است و هر شبی باید نیت کند و با یاد آورد که این روزه رمضان است و فریضه است و اداست و هر مسلمان که با این یاد آورد، خود دل او از نیت خالی نبود و شب شک اگر گوید که نیت کردم که فردا روزه دارم اگر اول ماه رمضان باشد، آن نیت درست نبود تا آنگاه که شک برخیزد به قول معتمدی و در شب بازپسین روا بود، اگرچه در شک بود که اصل آن است که رمضان هنوز نگذشته است.
خندوانه در فصل اول، هر شب ساعت ۲۳:۰۰ پخش می‌شد؛ اما با فرارسیدن ماه رمضان ۱۳۹۴، زمان برنامه به ۲۴:۰۰ تغییر پیدا کرد. اما پس از چند روز، پخش اصلی به ساعت ۱۹:۳۰ تغییر کرد. این در حالی بود که برنامه ماه عسل هر روز ساعت ۱۹:۰۰ پخش می‌شد. و این باعث رقابت بین این دو برنامه شد. پس از رمضان ۱۳۹۴ ساعت پخش برنامه به ۲۳:۰۰ تغییر کرد. و با شروع مهر ۱۳۹۴ زمان پخش تا پایان فصل دوم به ۲۲:۱۵ انتقال پیدا کرد. و از ۲۵ اسفند ۱۳۹۴، ساعت ۲۳:۰۰ پخش می‌شد.
این برنامه پس از ساخت و استقبال از برنامه‌های «نغمهٔ بهاران» در نوروز ۱۳۷۹، «ضیافت» در ماه رمضان و «کاروان» در ماه محرم، و با گذشت مدتی از توقف برنامهٔ «تماشاگه راز» از سال ۱۳۸۱ کار خود را آغاز کرد.
لیک ماه رمضان دید چو ملکی اینسان رغبت آورد و طمع کرد و برون تاخت حشر
مهر بد در سرطان کآمد ماه رمضان با سپاهی که جوان گردد از آهنگش پیر
تقاضای بورسیهٔ بذرپاش در آخرین روزهای دولت احمدی‌نژاد، یعنی ۳۱ تیرماه ۱۳۹۲ ارسال شده و ظرف ۲ روز، یعنی ۲ مرداد پس از بررسی توسط مدیران وزارت علوم با آن موافقت شده‌است. این زمان مصادف با ماه رمضان بوده‌است. این نامه در حالت عادی ۲ ماه زمان نیاز دارد. احمدی‌نژاد دستور رسیدگی به پروندهٔ او را می‌دهد و بذرپاش بعد از سه روز انصراف خود را از ثبت نام در دانشگاه اعلام می‌کند. اما گمانه‌ها بر این بوده که او برای آرام کردن افکار عمومی مرخصی گرفته‌است.
امیر المؤمنین علی علیه السّلام گفت اگر اللَّه خواستی که امت احمد را عذاب کند ماه رمضان بایشان ندادی، و نه سورة قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. خداوندان معرفت را اینجا رمزی دیگر است: گفتند رمضان از آن گفتند که رب العزة در این ماه دلهای عارفان از غیر خود بشوید، پس بمهر خود بسوزد، گه در آتش دارد گه در آب، گه تشنه و گه غرقاب، نه غرقه سیراب و نه تشنه را خواب، و زبان حال ایشان میگوید:
شور دل پیشتر از دل به جهان آمده است عید در اول ماه رمضان آمده است
برغندان، سنگ‌انداز یا کلوخ‌اندازان جشن و خوشگذرانی بود که در پایان ماه شعبان و پیش از آغاز ماه رمضان در برخی شهرهای ایران برگزار می‌شد. این جشن به شکلهای گوناگون از قبیل رفتن به طبیعت، پختن غذاهای ویژه، نوشیدن شراب و … برگزار می‌شد.
و چون ماه رمضان اندر آمدی اندر طاعت بیفزودی و گفتی کی این ماهیست کی خدای عزّوجلّ بزرگ داشت و من اولی ترم کی آنرا بزرگ دارم.
«این دهان بستی دهانی باز شد» که بیشتر با نام «مثنوی افشاری» شناخته می‌شود، آوازی است با صدای محمدرضا شجریان، در آواز افشاری، که به درخواست صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای ماه رمضان ساخته شد.
و روز دوشنبه هفدهم ماه رمضان سپهسالار علی نیز از بلخ در رسید با غلامان و خاصّگان خویش مخفّ‌ بر حکم فرمان عالی که رفته بود تا لشکر را ببلخ یله کند و جریده‌ بیاید که با وی تدبیرهاست، و سلطان را بدید و نواخت یافت و بخانه بازرفت.
گویند سهل بن عبداللّه هر پانزده روز یکبار خوردی چون ماه رمضان درآمدی تا ماه ندیدندی طعام نخوردی هر شب روزه بآب تنها گشادی.