همگرایی

معنی کلمه همگرایی در فرهنگ معین

(هَ. گِ ) (حامص . ) تقارب ، کیفیت نزدیک شدن اجزای یک کل به یکدیگر.

معنی کلمه همگرایی در فرهنگستان زبان و ادب

{convergence} [زبان شناسی] در جامعه شناسی زبان و زبان شناسی تاریخی، فرایند تغییر و تحول و شبیه شدن گویش ها و زبان ها به یکدیگر

معنی کلمه همگرایی در دانشنامه آزاد فارسی

هَمگرایی (convergence)
در ریاضیات، خاصیتی در دنباله ها، سری های نامتناهی، حاصل ضرب هاو غیره، به معنی داشتن حد. مثلاً همگرایی سری نامتناهی به این معنی است که مجموع n جملۀ اول آن، وقتی n به سوی بی نهایت می رود، به حد مشخصی میل کند. این حد را مجموع سریمی نامند. نیز ← سِری؛ دنباله

معنی کلمه همگرایی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] از دیدگاه قرآن کریم، انسان ها وحدت در خلقت دارند، چون خداوند آنها را از «نفس واحده» آفریده است.
در این مقاله نگرش قرآن به همگرایی و وحدت میان انسان ها و عوامل بر هم زننده آن مورد بررسی قرار گرفته است. از دیدگاه قرآن، انسان ها در آفرینش از یک گوهرند و وحدت دارند، یعنی همه از حضرت آدم به وجود آمدند، لیکن به سبب امتحان بشر و ظهور استعدادها و ظرفیت های او و نیز حسد و دنیاطلبی، فرقه گرایی، تفرقه افکنی های دشمنان و بدخواهان، القائات شیطانی، مسخره کردن متقابل افراد و گروه ها، دادن لقب های زشت به یکدیگر و سوء ظن به یکدیگر، این وحدت فرو پاشیده است.قرآن کریم برای تحقق دوباره امت واحد، این مؤلفه ها را پیشنهاد می دهد: اخوت بین مسلمانان، مودت مسلمانان، الفت بین مسلمانان، رحمت مسلمانان در قبال همدیگر، رافت بین مسلمانان، عفو، فضل، صفح، اصلاح، تعارف، احترام به سایر ادیان و پیامبران الهی و رد انحصارطلبی گروهی خاص در مورد خداوند.
مقدمه
آیا انسان ها ذاتا از یکدیگر بیگانه اند یا در ذات خود به همکاری و همگرایی تمایل دارند؟ در صورت همگرایی ذاتی انسان ها، چه عواملی باعث تفرقه و واگرایی و فروپاشی وحدت می شود؟ به نظر می رسد با توجه به آموزه های اسلامی، دلایل فراوانی مبنی بر وجود زمینه ها و عناصر همگرایی، وفاق، اتحاد و تعاون و در یک کلام امت واحده در انسان ها وجود دارد که در این مقاله به مطالعه و بررسی این موضوع می پردازیم.
مراد از وحدت انسان ها
منظور از «وحدت انسان ها»، توحید اعتقادی و دینی و کنار گذاشتن اختلافات فکری و اعتقادی و سلیقه ای میان آنها نیست، بلکه مراد این است که با حفظ این اختلافات، نسبت به هم همدلی پیدا کنند و به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و مصالح متقابل را رعایت کنند. همچنین منظور از «وحدت امت اسلامی»، وحدت مواضع اعتقادی و فقهی و عدم بیان آنها نیست، بلکه مقصود این است که نخست فرقه های اسلامی به طور صحیح یکدیگر را بشناسند، از مواضع فکری و اعتقادی هم کاملا مطلع شوند و برای حفظ و گسترش کیان اسلام از نزاعی که قرآن کریم آن را نهی کرده «ولا تنازعوا فتفشلوا وتذهب ریحکم» بپرهیزند و برای دفاع از ساحت قرآن و اصول ثابت و مشترک اسلامی، ید واحده باشند.از دیدگاه قرآن کریم، انسان ها وحدت در خلقت دارند، چون خداوند آنها را از «نفس واحده» آفریده است.«نفس» به معنای عین است و نفس هر شئ یعنی عین آن شئ، و نفس انسان آن چیزی است که قوام انسان به آن است و انسان به واسطه آن، انسان است و آن مجموع روح و جسم انسان در این دنیا و روح به تنهایی در برزخ است.
نفس واحده در قرآن
...

معنی کلمه همگرایی در ویکی واژه

در جامعه‌شناسی زبان و زبان‌شناسی تاریخی، فرایند تغییر و تحول و شبیه شدن گویش‌ها و زبان‌ها به یکدیگر.

جملاتی از کاربرد کلمه همگرایی

بتا مانند بسیاری از گینه استوایی دارای آب و هوای گرمسیری موسمی (سامانه طبقه‌بندی اقلیمی کوپن). ای منطقه به عنوان منطقه همگرایی درون‌گرمسیری است
ثبات نرخ همگرایی یکی از شاخص‌هایی‌است که با استفاده از واریانس داده‌های ستون شیب همگرایی برای هر الگوریتمی قابل محاسبه‌است. هر الگوریتمی که دارای ثبات در مدت زمان اجرا و ثبات در کیفیت جواب نهایی باشد، دارای ثبات در نرخ همگرایی خواهد بود.
پیشرفت‌های عظیم در حوزهٔ فناوری و ارتباطات به تدریج همگرایی اقتصادهای ملی و محلی را با اقتصاد جهانی تسهیل ساخت و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به شبکه جهانی اتصال دارند.
دینی به کار در زمینه آنالیز حقیقی که در ان زمان بر پایه‌های نوین و مستحکمی استوار شده بود پرداخت. او آزمونی برای همگرایی سریهای فوریه کشف نمود که به نام خود او آزمون دینی نامیده می‌شود. وی بر پایه نتایج ائوجنیو بلترامی به پژوهش دربارهٔ هندسه دیفرانسیل رویه ها پرداخت. در ۱۸۷۸ کتاب دربارهٔ آنالیز حقیقی نوشت. او چندین کتاب دیگر در زمینه سریهای فوریه و آنالیز نیز به چاپ رساند.
بارندگی نتیجه همگرایی جریان باد از خلیج بنگال و بادهای معکوس از دریای جنوبی چین است.
سازگاری همان‌طور که در اینجا تعریف شد، گاهی اوقات سازگاری ضعیف نیز نامیده می‌شود. وقتی همگرایی در احتمال را با همگرایی تقریباً مطمئن جایگزین می‌کنیم، در نتیجه دنبالهٔ برآوردگرها سازگار قوی نامیده می‌شوند.
علی شریعتی هم در کتاب تشیع علوی و تشیع صفوی، با دو اصطلاح شیعه علوی و شیعه صفوی از همگرایی عالمان شیعی و پادشاهان صفوی به شدت انتقاد می‌کند و آن را گامی در جهت خارج ساختن تعالیم شیعی از حالت اولیه و اصیل خود می‌داند.
الگوریتم‌های زیادی برای حل مسائل غیرمحدب ارائه شده‌است. شاخه‌ای از ریاضیات کاربردی و آنالیز عددی که با ایجاد الگوریتم‌های قطعی -با تضمین همگرایی در زمان متناهی- به جواب بهینه واقعی یک مسئله غیرمحدب بینجامد، بهینه‌یابی سرتاسری خوانده می‌شود.
آزمایش‌های پیشنهاد شده ویلر با همگرایی گرانشی و کوازارها ارائه گردید. اما در آزمایشگاه مشابهات این آزمایش انجام داده شده و تأیید شده‌اند.
هفت نامزد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند. خوزه آنتونیو کاست، از حزب جمهوری‌خواه و کاندیدای ائتلاف جبهه سوسیال مسیحی، بیشترین آرا را در دور اول کسب کرد. در دور دوم در ۱۹ دسامبر او با گابریل بوریک، از همگرایی اجتماعی و نامزد ائتلاف «کرامت را تأیید کنید» روبرو شد. در سایه قانون اساسی فعلی شیلی، این اولین بار بود که هیچ‌کدام از کاندیداهای دور دوم از هیچ‌یک از ائتلاف‌های تاریخی غالب نبودند. در دور دوم انتخابات بوریچ پیروز شد و شکست کاست طی مدت کوتاهی پس از بسته شدن نظرسنجی اعلام شد.