نحن

معنی کلمه نحن در لغت نامه دهخدا

نحن. [ن َ ن ُ ] ( ع ضمیر، اِ ) ما. ( منتهی الارب ). ضمیری است که با آن دو تن یا جماعتی از خویشتن خود خبر میدهند.( از اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ). و آن مبنی بر ضم است. ( منتهی الارب ). ضمیر منفصل برای متکلم معالغیر.
- مانحن فیه ؛ آنچه در آنیم. موضوع بحث ما. موضوعی که در آن بحث میکنیم.

معنی کلمه نحن در فرهنگ فارسی

ضمیری است که با آن دو تن یا جماعتی از خویشتن خود خبر میدهند .

معنی کلمه نحن در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی نَحْنُ: ما
معنی أَفَمَا نَحْنُ: آیا پس نیستیم
معنی مُنتَصِراً: یاری کننده - به یاری طلبنده (عبارت "وَلَمْ تَکُن لَّهُ فِئَةٌ یَنصُرُونَهُ مِن دُونِ ﭐللَّهِ وَمَا کَانَ مُنتَصِراً "یعنی: و برایش گروهی نبود که او را در برابر خدا یاری دهند، و خودش هم قدرت نداشت که عذاب را از خود برطرف کند)- آنانکه یکدیگر را یاری و ...
ریشه کلمه:
نحن (۸۶ بار)
. «نَحْنَ» دلالت بر متکلم مع الغیر دارد. راغب گوید: بعضی از علماء گفته‏اند که خداوند کلماتی امثال «نحن» را آنگاه بکار می‏برد که فعل بعدی بواسطه بعضی از ملائکه یا اولیاء انجام شده باشد و مراد از «نحن» خدا و واسطه هاست مثل انزال وحی، نصرت مؤمنان و اهلاک کافران و غیره مثل «اِنَّا نَحْنُ نَزَلْنا الذِکْرِ...» و امثال آن. نگارنده گوید: ظاهرا قرآن در این باره معمول عرف را در نظر گرفته که گاهی من و گاهی ما می‏گویند ولی درعین حال آنچه راغب نقل کرده قابل دقت است که خداوند اختصاصی‏ها را به لفظ « أَنَا الْغَفُورُ الَّرحیمُ - لااِلهَ اِلّا أَنَا - أنْ یا مُوسی اِنی أَنااللهُ رَبَّ الْعالَمینَ» و نظیر آن فرموده است. والله العالم.

جملاتی از کاربرد کلمه نحن

یا قوم اتیناکم فی الحب فدیناکم مذ نحن رایناکم امنیتنا تصفوا
و هنوز این مرغ در بیضه بود که بجملگی ملائکهٔ مقرب خطاب رسید که اگر چه شما طاوسان حظایرقدسید و بر شاخسار سدرّه بلبلان خوش نوای «و نحن نسّبح بحمدک و نقدّس لک».
دیگر امامان شیعه نیز در بعضی روایات «ابواب الله» خوانده شده‌اند بدین معنا که واسطه بین خدا و خلق‌اند. در حدیثی از علی بن حسین سجاد امام چهارم شیعیان، آمده‌است: «نحن ابواب اللّه و نحن الصراط المستقیم»
مراد از نحن اقرب قرب جان است مقرب شو که این قرب مکان است
ادخلوا الجنّة بغیر حساب و لا عذاب. فتأتی الملائکة فیسجدون و یقولون: نحن نسبّح اللّیل و النّهار، و نقدّس لک، من هؤلاء الّذین آثرتهم علینا؟ فیقول الرّبّ: هؤلاء عبادی الّذین اوذوا فی سبیلی. فتدخل علیهم الملائکة و تقول: سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَی الدَّارِ.
ایّها الشّامخ الّذی لا یرام نحن من طینة علیک السّلام.
نی خمش کن عالم السر حاضرست نحن اقرب گفت من حبل الورید