یزیدی

معنی کلمه یزیدی در لغت نامه دهخدا

یزیدی. [ ی َ ] ( ص نسبی ) منسوب به یزید. ( ناظم الاطباء ). رجوع به یزیدبن معاویة شود.
یزیدی. [ ی َ ] ( اِخ ) یزیدیه. منسوب به یزیدبن انیسة و ازپیروان او. فرقه ای از خوارج. رجوع به یزیدیه شود.
یزیدی. [ ی َ ] ( اِخ ) ابراهیم بن یحیی بن مبارک ، مکنی به ابواسحاق و معروف به یزیدی ، از ادبای اوایل قرن سوم و از تلامذه اصمعی بود. از آثار اوست : 1- ناء الکعبة و اخبارها. 2- ما اتفق لفظه و اختلف معناه. 3- مصادر القرآن. ابراهیم به سال 225 هَ. ق. درگذشت. ( از ریحانةالادب ج 4 ص 336 ). و رجوع به قاموس الاعلام ترکی شود.
یزیدی. [ ی َ ] ( اِخ ) علی بن احمدبن سعید یزیدی ، حافظ معروف به ابن حزم اندلسی ، صاحب تصنیفات بسیار و معروف بود و به مذهب ظاهریه تمایل داشت. ( از لباب الانساب ). و رجوع به ابن حزم شود.
یزیدی. [ ی َ ] ( اِخ ) محمدبن ابی محمد، مکنی به ابوعبداﷲ پسر یحیی بن مبارک ، در لغت و قرائت و شعر سخت مهارت داشت و به همراهی معتصم خلیفه به مصر رفت و در همانجا درگذشت. قطعه زیر از اوست :
الهوی امر عجیب شأنه
تارة یأس و احیاناً رجا
لیس فیمن مات منه عجب
انما یعجب ممن قد نجا.( از قاموس الاعلام ترکی ج 6 ).
یزیدی. [ ی َ ] ( اِخ ) محمدبن عباس بن یحیی بن مبارک از ائمه نحو و ادب و نوادر اخبار عرب بود و تربیت اولاد مقتدر خلیفه عباسی ( 295 - 320 هَ. ق. ) را به عهده داشت. از آثار اوست : 1- اخبار یزیدبن معاویه یا اخبار یزیدیین. 2- مختصری در نحو. 3- مناقب بنی العباس. وی به سال 310 یا 313 هَ. ق. درگذشت.( از ریحانة الادب ج 4 ص 336 ). و رجوع به ماده ابوعبداﷲ یزیدی... و قاموس الاعلام ترکی و لباب الانساب شود.
یزیدی. [ ی َ ] ( اِخ ) یحیی بن مبارک بن مغیرة عدوی ، مکنی به ابومحمد، یکی از بزرگان و علما و ادبابود و در علم قرائت و علم نحو ید طولی داشت و در قرائت تلمیذ ابوعمرةبن العلا و خلف وی بود و بعد از استاد خود در بصره امام القراء گشت و بعداً به بغداد منتقل گردید و به سمت مربی گری اولاد یزیدبن منصور الحمیری که دائی مهدی خلیفه عباسی بود، نایل شد و از این رو ملقب به یزیدی گشت. بعد به هارون الرشید انتساب پیدا کرد و مربی مأمون شد. به تقلید «نوادر» معروف اصمعی در علم لغت کتاب النوادر را نوشت ، در نحو هم «کتاب المقصور والمدود» را تألیف کرد و «کتاب النقط والشکل » هم از تألیفات اوست. ( از قاموس الاعلام ترکی ). یحیی بن مبارک بن مغیره عدوی ، قاری و نحوی و لغوی وشاعر معروف به یزیدی و مکنی به ابومحمد، از ادبا و علمای نامی قرن دوم هجرت بود. وی نحو را از کسایی و لغت و عروض را از خلیل بن احمد آموخت. از آثار اوست : 1- دیوان شعر مرتب. 2- المقصور و الممدود. 3- النقط و الشکل. 4- النوادر. 5- الوقف والابتداء. یحیی همراه مأمون به خراسان رفت و در سال 202 هَ. ق. در مرو درگذشت. ( از ریحانة الادب ج 4 صص 336 - 337 ). نیز از آثار دیگر اوست : 1- مناقب بنی العباس. 2- مختصر النحو. ( از اعلام زرکلی ). و رجوع به تاریخ ابن خلکان ج 2 ص 372 و لباب الانساب و اعلام زرکلی ذیل یحیی بن مبارک شود.

معنی کلمه یزیدی در فرهنگ عمید

هریک از پیروان فرقۀ یزیدیه.

معنی کلمه یزیدی در فرهنگ فارسی

منسوب به یزید فردی از طایف. یزیدیها.
منسوبه به یزید

معنی کلمه یزیدی در دانشنامه آزاد فارسی

(یا: یزیدیه) کُردان پیرو فرقه ای مذهبی، موسوم به شیطان پرست. ساکن موصل، دیاربکر، سنجار، حلب، ارمنستان، گرجستان و بعضی نواحی کردستان ایران. پیروان عدی بن مسافر بن اسماعیل بن موسی بن مروان بن حسن بن مروان اموی (۴۶۷ـ۵۷۷ق). نام این فرقه احتمالاً تحریف شدۀ ایزدی و ایزدیان است و هیچ نسبتی با یزید بن معاویه ندارد. آیین یزیدی آمیخته ای از ادیان یهودی و زردشتی و مانوی و اسلامی و برخی آداب شرک و مبتنی بر دو کتاب جلوه (حاوی ۴۹۰ واژه) و مصحف رش یا کتاب سیاه، (حاوی ۷۵۰ واژه) است. مزار شیخ عدی بن مسافر زیارتگاه این فرقه است. فرقۀ یزیدیه رو به انقراض است.

جملاتی از کاربرد کلمه یزیدی

اکونومیست گزارش می‌کند که داعش (همچنین گفته می‌شود "دولت اسلامی")، "در حد ۲۰۰۰ زن و بچه" را به اسارت گرفته‌است، و آن‌ها را به عنوان برده (کنیز)های جنسی می‌فروشد و توزیع می‌کند. متیو باربر، محقق تاریخ یزیدی در دانشگاه شیکاگو، بعداً اذعان داشت که فهرستی از ۴۸۰۰ زن و کودک به اسارت گرفته شدهٔ یزیدی را تهیه کرده‌است، و تخمین زد که تعداد کلی می‌تواند تا ۷۰۰۰ نفر باشد.
به گفته سی.ان. ان و اکونومیست، دولت اسلامی خودخوانده عراق و شام (داعش) «اعمال ربودن زنان به عنوان برده‌های جنسی که انجام می‌دهد را با اتخاذ سند از الهیات اسلامی توجیه می‌کند.» مقاله ای تحت عنوان، 'احیای برده داری قبل از الساعه،' (روز قیامت)، که در مجله آنلاین داعش منتشر شده، ادعا کرده که زنان یزیدی را می‌توان اسیر گرفت و تحت شرع اسلامی مجبورشان کرد تا برده‌های جنسی شوند یا زنان متعه ای شوند، «آدم باید یادش باشد که به بردگی کشیدن خانواده‌های کفار و زنانشان را به عنوان زنان متعه ای گرفتن یک جنبه کاملاً ثابت شده از شریعت، یا شرع اسلام است.»
زیاد از بسکه شد ظلم یزیدی اندر آن‌ کشور بسا مسلم‌ که بر دار فنا جان داد چون هانی
بجرم یزیدی زر این مباح بوزر مخالف دم آن هبا
بر چنین سلطنت مزیدی نیست جای فریاد و من یزیدی نیست
سیه از سنگ بلا باد به گرداب اجل روی ادبار یزیدی که چو پشت کشفست
ماتم فرزند پیغمبر بود بر جمله فرض گر یزیدی سیرتی این را نداند گو بدان
اسلم الشیطان آنجا شد پدید که یزیدی شد ز فضلش بایزید
در عراق کُردها در شمال و شمال شرقی کشور در استان‌های اربیل، سلیمانیه، دهوک و قسمت‌هایی از استان‌های نینوا، دیاله، کرکوک و صلاح‌الدین حضور دارند. سمچر و شیخان مردمی یزیدی دارند. لواهای کرکوک اربیل و سلیمانی تماماً کرد و لوای دیاله، ناحیه‌های خانقین و مندلی که در آن کردهای ایران از غرب زاگرس همسایه‌اند. کردهای در بغداد و موصل پرشمارند.
(معارف سید نعمه الله) خرقه با یزیدی بهر بخیه ازان سررشته توحید بدست عارفان.
مردم آن از پیروان دین اسلام، مسیحیت و یزیدی تشکیل شده‌است.