وسترن
معنی کلمه وسترن در فرهنگ عمید

وسترن

معنی کلمه وسترن در فرهنگ عمید

نوعی فیلم با صحنه های زدوخورد و تیراندازی که نمایشگر زندگی کابوی های غرب امریکا است.

معنی کلمه وسترن در دانشنامه عمومی

وسترن ژانری هنری است که در فیلم، تلویزیون، رادیو، بازی ویدئویی، ادبیات، نقاشی و سایر هنرهای تجسمی مورد استفاده قرار می گیرد. داستان های این ژانر بیشتر در نیمه دوم قرن ۱۹ میلادی و در آمریکای قدیم و پس از نبرد آلامو در سال ۱۸۳۶ و به ویژه پس از پایان جنگ داخلی آمریکا در سال ۱۸۶۵ و کشتار زانوی زخمی در سال ۱۸۹۰ اتفاق می افتاد.
در کنار موسیقی جز و ادبیات قرن بیستم، وسترن اصیل ترین فرم هنری زاده شده در ایالات متحده آمریکا است. فرمی که پیش از تولد سینما، در قالب ادبیات عامه پسند و پاورقی ها و هم زمان با شکل گیری این سرزمین، آغاز به روایت سینمایی شکل گیری تمدن و غلبه سلطه طلبانه آن بر شیوه های سنتی زندگی ساکنان و مالکان اصلی این سرزمین کرد و با سرقت بزرگ قطار بود که تماشاگران حیرت زده آغاز هزاره جذابیت و افسون مقاومت نا پذیر سینما را درک کردند.
بعضی اعتقاد دارند که وسترن اصیل ترین گونه و مادر تمام ژانرها است. با وسترن است که سینما آغاز می شود و مفهوم «حرکت» به مثابه جوهر سینما را مبنای روایت و سازمان خود قرار می دهد. به قول آندره بازن، نظریه پرداز بزرگ سینما، اگر سینما یعنی حرکت، پس وسترن عالی ترین مصداق سینما و مظهر و عصاره آن است. هیچ فرم هنری دیگری همچون وسترن نتوانست با معدودترین و کم شمارترین کلیشه ها دهه ها کار کند و هربار نامکررتر و بکرتر جلوه کند. وسترن، محبوبترین ژانر سینمای هالیوود از اوایل قرن بیستم تا دهه ۶۰ میلادی بود.
ژانر وسترن، گاهی غلبهٔ بیابان و تبعیت طبیعت را به نام تمدن یا مصادرهٔ حقوق ارضی ساکنین مرزی و بومی آمریکایی به تصویر می کشد. وسترن جامعه ای را به تصویر می کشد که حول قوانین و کدهای افتخاری و شخصی، و عدالتی مستقیم یا خصوصی نظیر عداوت سازمان یافته است تا اینکه حول قوانینی منطقی و انتزاعی که در آن طبقهٔ اجتماعی عمدتاً از طریق نهادهایی نسبتاً غیرشخصی حفظ می شود. ادراک عامی که از وسترن وجود دارد داستانی است متمرکز بر زندگی خانه به دوشی سرگردان که معمولاً یک گاوچران یا جنگنده با اسلحه است. یک نمایش قدرت یا دوئل به وقت غروب که در آن دو یا چند جنگنده با اسلحه وجود دارد، صحنه ای کلیشه ای در ادراک عامی از وسترن است.
به طریقی، چنین پروتوگونیست هایی احتمالاً در استعاره زادگان شوالیه ارنت ( سرگردان ) هستند که در مرکز ژانرهای فراگیر اولیه مانند عاشقانه های آرتوری قرار می گیرند. همانند گاوچران یا جنگنده با اسلحه در ژانر وسترن، شوالیه ارنت ( سرگردان ) در داستان ها و شعرهای اولیه اروپایی از مکانی به مکانی دیگر با اسبش سرگردان بود و با بدذاتان و شروران گوناگون در جنگ. او به ساختار اجتماعی مشخص و ثابتی تعلق نداشت، بلکه تعلق وی به قانون و کد افتخاری درونی شدهٔ خویش بود؛ و همانند شوالیه ارنت، قهرمانان وسترن اغلب «دوشیزهٔ در خطر» را نجات می دهند. به طور مشابه، پروتوگونیست های سرگردان وسترن، ویژگی هایی هم تراز با تصویر رونین در فرهنگ معاصر ژاپنی دارد.
وسترن (فیلم). وسترن ( انگلیسی: Western ) فیلمی است که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد.

معنی کلمه وسترن در دانشنامه آزاد فارسی

وِسْتِرن (Western)
نمایی از منطقه قدیمی شهر وستروس
نمایی از منطقه قدیمی شهر وستروس
گونۀ ادبی و سینمایی براساس تاریخ غرب (امریکا) و مبتنی بر زندگی مهاجران اولیۀ آن با محوریت تصرف اراضی سرخ پوستان. این گونۀ داستانی در رمان های بازاری و داستان های مربوط به سرحدنشینان رواج یافت. گونۀ وسترن با رمانی هایی نظیر ویرجینیایی (۱۹۰۲) اثر آون ویستر و سواران سُلوی ارغوانی (۱۹۱۲) اثر زِین گِری به عرصۀ ادبیات داستانی راه یافت. سینما از همان نخستین فیلم های صامت از ماجراهای مکتوب وسترن شکل گرفت و به آن مایه های اسطوره ای بخشید و با وسترن های ایتالیایی موسوم به «وسترن اسپاگتی» و وسترن های ژاپنی آن را بین المللی کرد. قدمت وسترن به قصه های جوراب چرمی (۱۸۲۳ـ ۱۸۴۱) اثر جِی اِف کوپر و داستان های کارل می (۱۸۴۲ـ ۱۹۱۲)، نویسندۀ آلمانی، بر می گردد. این گونه سپس به ماجراهایی دربارۀ برخورد گاوچران های سرگردان و سرخ پوستان شرور در دوران پس از جنگ های داخلی بدل شد. وسترن ها آثاری نوستالژیک محسوب می شوند که پس از بسته شدن رسمی سرحدات در ۱۸۹۰ نوشته شدند. در دهۀ ۱۹۴۰ بیشتر فیلم های وسترن به رویدادهای خاص تاریخی می پرداخت. وسترن های دهۀ ۱۹۵۰ واقع گرایی بیشتری داشتند. ویرجینیایی درزمرۀ وسترن های جدی است، ولی نویسندگان پرکاری مانند زین گری و فردریک فاوست (۱۸۹۲ـ ۱۹۴۴) به وسترن وجهۀ عامه پسند و جهانی بخشیدند.

جملاتی از کاربرد کلمه وسترن

واژه اوسترن از اوست که در آلمانی به معنای شرق است، گرفته شده است. فیلم‌های اوسترن گاهی با وسترن اسپاگتی مقایسه می‌شود چراکه در این ژانر نیز، از مناظر منطقه‌ای برای ایجاد فضای غرب وحشی آمریکا، بهره گرفته می‌شود.
کالیفرنیا صنعت فناوری اطلاعات و رایانه‌ای بسیار پیشرفته‌ای دارد به‌طوری‌که شرکت‌های کوآلکام، سیسکو سیستمز، اینتل، گوگل، یاهو، ای‌ام‌دی، سان مایکروسیستمز، وسترن دیجیتال، انویدیا، توییتر، ادوبی و نیز شرکت رایانه‌ای اپل و شورون نیز در این ایالت مرکزیت دارند.
آزمایش مایکلسون - مورلی را آلبرت مایکلسون که در آن هنگام در مدرسه علوم کاربردی کیس بود و ادوارد مورلی از دانشگاه وسترن رزرو در همسایگی کیس، هر دو در کلیولند اوهایو، انجام دادند. این آزمایش نشان داد که سرعت نور در جهات مختلف، تحت تأثیر حرکت زمین نیست. این نتیجه، از نظر تجربی، دلیل قاطعی بود علیه موجودیت اتر (یا اثیر) که وجودش برای انتشار امواج الکترومغناطیسی لازم شمرده می‌شد.
و بل به محض رسیدن به ایالات متحده آمریکا روانه بوستون شد تا به دفاع از امتیاز تلفن که شرکت وسترن یونیون مدعی آن شده بود بپردازد.
وی در سال ۱۹۴۱ به عضویت آکادمی ملی علوم آمریکا درآمد و در سال ۱۹۴۲ بابت مشارکت‌هایش در علم جراحی، برندهٔ مدال لیسر شد. او همچنین برندهٔ نشان زرین جامعه رادیولوژی آمریکای شمالی، جایزهٔ پژوهشی لئونارد از سوی جامعهٔ آمریکایی اشعهٔ رونتگن، نشان زرین جامعهٔ پزشکی سنت لوئیس، نشان زرین جامعهٔ پزشکی جنوب آمریکا و ریاست «کنگرهٔ بین‌المللی جراحان» در سال ۱۹۵۴–۱۹۵۳ شد. او دارای مدرک دکترای افتخاری از دانشگاه سینسینتی، دانشگاه پرینستون، دانشگاه کیس وسترن رزرو، دانشگاه پنسیلوانیا و دانشگاه شیکاگو بود.
آلامو عنوان فیلمی است آمریکایی با ژانر تاریخی و وسترن به کارگردانی جان وین. این فیلم محصول سال ۱۹۶۰ میلادی است.
وی که علاقه خاصی به سینمای وسترن داشت، اغلب آثار خود را در این گونه سینمایی تولید کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به فیلم وینچستر ۷۳ و مردی از لارامی اشاره کرد.
فیلم پنج قسمت آسان فیلم بعدی او است که در سال ۱۹۹۵ ساخته شد و سپس فیلم کوتاه دیگر با نام بالای سرم را یک سال بعد، در سال ۱۹۹۶ منتشر کرد. اکزودوس فیلم دیگرش است که در سال ۱۹۹۷ ساخته شد و در نهایت فیم کوتاه عمق وسترن را در سال ۲۰۰۲ ساخت.
موریکونه کار سینما را با ارکستراسیون برای چند اثر سینمایی همچون مرگ یک دوست (۱۹۵۹)، و باراباس (۱۹۶۱) آغاز نمود. فاشیست (۱۹۶۱) نخستین اثر او در مقام آهنگساز فیلم است. آثار او در حدود ۳۰ پارتیتور برای فیلم‌هایی با گونه وسترن را شامل می‌شود که یک مشت دلار (۱۹۶۴)، به خاطر چند دلار بیشتر (۱۹۶۵)، خوب بد زشت (۱۹۶۶)، و روزی روزگاری در غرب (۱۹۶۸) از آن جمله‌اند. موسیقی فیلم حرفه‌ای (۱۹۸۱) موسیقی برای روزی روزگاری در آمریکا (۱۹۸۴)، ماموریت (۱۹۸۶)، تسخیرناپذیران (۱۹۸۷)، سینما پارادیزو (۱۹۸۸)، هملت (۱۹۹۰)، باگزی (۱۹۹۱)، افسانه ۱۹۰۰ (۱۹۹۸)، مالنا (۲۰۰۰)، بهترین پیشنهاد (۲۰۱۳)، و هشت نفرت‌انگیز (۲۰۱۵) از دیگر آثار اوست.