هام
معنی کلمه هام در لغت نامه دهخدا

هام

معنی کلمه هام در لغت نامه دهخدا

هام. ( ع اِ ) ج ِ هامة، به معنی سر :
اَری خلل الرماد و میض جمر
و یوشک اَن یکون لها ضرام
فان لم یطفها عقلاء قوم
یکون وقودها جثث و هام.
( از نامه نصربن سیار حاکم خراسان به مروان حمار آخرین خلیفه اموی راجع به ابومسلم خراسانی ). || استخوان مرده. ( مهذب الاسماء ).
هام. ( اِخ ) قریه ای است در یمن که در آن معدن عقیق یافت شود. ( از معجم البلدان ).
هام. [ م م ] ( ع ص ) مهم. شورانگیز. مهیج. ( یادداشت مؤلف ): امر هام ؛ کار مهم. || حزن انگیز. اندوهگن. ( یادداشت مؤلف ) ( از منتهی الارب ).

معنی کلمه هام در فرهنگ عمید

هم.

معنی کلمه هام در فرهنگ فارسی

هام د ین همدین : (( وکس کس ازهام دینان خود از خان و مان بیرون مکنید به بیداد. ) )

معنی کلمه هام در دانشنامه عمومی

هام یکی از شهرهای ایالت نوردراین - وستفالن آلمان می باشد. این شهر در ناحیهٔ شمالی منطقه رور واقع شده است. جمعیت هام در دسامبر ۲۰۰۳ میلادی باغ بر ۱۸۰٬۸۴۹ نفر بوده است. ایستگاه راه آهن این شهر یکی از مهم ترین ایستگاه های راه آهن آلمان می باشد و ساختمان آن به دلیل قدمت تاریخی شهرت پیدا کرده است.
هام (بیتبورگ پروم). هام ( به آلمانی: Hamm ) یک شهر در آلمان است که در بیتبورگ - پروم واقع شده است. مهمترین بنای هام، قلعه هام است که در قرن یازدهم میلادی ساخته شده است.
هام (رود). هام ( انگلیسی: Hamme ) رودی در آلمان است. طول آن به ۴۸ کیلومتر بالغ می شود.
معنی کلمه هام در فرهنگ عمید
معنی کلمه هام در فرهنگ فارسی
معنی کلمه هام در دانشنامه عمومی
معنی کلمه هام در دانشنامه آزاد فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه هام

معنی کلمه هام در دانشنامه آزاد فارسی

هام (Hamm)
معبد شری کامادچی آمپال، شهر صنعتی در نورد راین ـ وستفالن آلمان، در کرانۀ رود لیپه، به فاصلۀ ۸۵ کیلومتری شمال شرقی دوسلدورف. ۱۸۲,۴۰۰ نفر جمعیت دارد (۲۰۰۱). در گوشۀ شمال شرقی منطقۀ زغال سنگ رور واقع شده است. صنایع آن شامل استخراج زغال سنگ و تولید آهن و فولاد، پارچه، مواد شیمیایی، ماشین آلات و کالاهای چرمی است. این شهر بندرگاه هایی در آبراه لیپه دارد و مرکز ارتباطی خط آهن رور است. در خلال جنگ جهانی دوم به شدت آسیب دید، اما پس از آن به مرکز صنعتی و ارتباطی تبدیل شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه هام

امامزاده هام مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان جاجرم، بخش جلگه شوقان، دهستان شوقان، روستای ناویا واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۲۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
پس از انتخاب برتون به عنوان کارگردان در سال ۱۹۸۶، استیو اینگلهارت داستان را نوشت و سام هام نیز بعدها فیلم‌نامه نهایی را نوشت. کیتون به عنوان بروس وین/بتمن و نیکلسون به عنوان جوکر انتخاب شدند. فضای فیلم تا حدودی اقتباس از بتمن: شوخی مرگبار نوشته آلن مور است.
فَلَمَّا تَراءَا الْجَمْعانِ چون هام دیدار شد هر دو گروه با یکدیگر، قالَ أَصْحابُ مُوسی‌ إِنَّا لَمُدْرَکُونَ (۶۱) یاران موسی گفتند در ما رسیدند.
وَ ما یَسْتَوِی الْأَعْمی‌ وَ الْبَصِیرُ هام سان نیست نابینا و بینا، وَ لَا الظُّلُماتُ وَ لَا النُّورُ (۲۰) و نه تاریکیها و روشنائیها.
ای جوانمرد از خود قدمی بیرون نه تا راه بر تو روشن شود و هام راهت پدید آید.
این ایستگاه که در ناحیه ایست هام قرار دارد در سال ۱۸۵۸ میلادی تأسیس شده است.
الَّذِینَ یَظُنُّونَ ایشان که بی‌گمان میدانند أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ که ایشان با خداوند خویش هام دیدار خواهند بود و او را خواهند دید، وَ أَنَّهُمْ إِلَیْهِ راجِعُونَ و بی گمان میدانند که ایشان با وی خواهند گشت.
برتون در ابتدا قصد نداشت که فیلم دیگری از بتمن را کارگردانی کند. برادران وارنر، سام هام را برای نویسندگی استخدام کردند. برتون نیز با کارگردانی موافقت کرد. مایکل کیتون نقش بتمن را بار دیگر تکرار می‌کند، و در ابتدا قرار بود که آنت بنینگ بازیگر نقش زن گربه‌ای باشد اما به دلیل بارداری؛ میشل فایفر جایگزین او شد. پیش از فایفر نیز بازیگرانی چون مریل استریپ، نیکول کیدمن، سیگورنی ویور و جودی فاستر برای این نقش در نظر گرفته شده‌بودند. همچنین پیش از آنکه دنی دویتو برای نقش پنگوئن انتخاب شود، به داستین هافمن پیشنهاد داده‌شد، اما او رد کرد. از دیگرا بازیگرانی که برای این نقش در نظر گرفته شده‌بودند، می‌توان به مارلون براندو، جان کندی و جان گودمن اشاره کرد.
اینوس در تاریخ ۳ آوریل ۱۹۶۰ از مزرعهٔ پرندگان نادر در میامی، در اختیار ناسا قرار گرفت. او بیش از ۱۲۵۰ ساعت آموزش در دانشگاه کنتاکی و پایگاه نیروی هوایی هومومن را به پایان رسانید. آموزش برای او از سلف خویش هام شدید تر بود، زیرا که اونیس می‌رفت که برای مدت طولانی تری از زمان در معرض بی وزنی و نیروی گرانش بالاتری قرار گیرد. آموزش او شامل آموزش‌های روانی و پرواز با هواپیما بود.
الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها خداوندی که هر چه آفرید جفت آفرید هر کس را هام سری پدید کرد، و مثلی درو پیوست، و شکلی درو بست، که وحدانیت و فردانیّت صفت خاص اوست! و حق و سزای او! روی فی بعض الکتب: زوّجت الأشیاء لیستدلّ بها علی وحدانیّتی.
قوله تعالی: وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَکُمْ و پیمان ستدیم از شما لا تَسْفِکُونَ دِماءَکُمْ کی خونهای هام دینان خویش نریزید وَ لا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ و هام دینان خویش را از خان و مان بیرون نکنید: ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ آن گه اقرار دادید بپیمان وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ و شما گواهی میدهید.
وَ ما أَصابَکُمْ و آنچه بشما رسید، یَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعانِ آن روز که هام دیدار شد هر دو گروه به احد، فَبِإِذْنِ اللَّهِ آن بخواست خدای بود، وَ لِیَعْلَمَ الْمُؤْمِنِینَ (۱۶۶) و آن را تا ببیند که گرویدگان براستی و درستی که‌اند؟
و هر که دیو او را هام تا و هام‌ساز است، فَساءَ قَرِیناً (۳۸) بدهام تای و هام‌سازی که اوست.
بنابر گفتهٔ ابن مقفع ایرانیان ۷ نوع خط برای نوشتن داشتند که تنها ۳ نوع از آن‌ها باقی مانده است. نخستین خط دین دبیره بود که برای نوشته‌های مذهبی استفاده می‌شد. دومین خط، آم دبیره یا هام دبیره نام داشت که برای استفاده و خط عمومی بود و آخرین خط که گشته دبیره نام داشت برای نوشتن سکه‌ها، مهرها و قباله‌ها به کار می‌رفت. زبان ایرانیان در دوران ساسانیان زبان پارسی یا پهلوی ساسانی بود که برگرفته از خط آرامی بود.
وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ هام راه است در سفر، یا هام دکان، یا هام دبیرستان، و گفته‌اند: «الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ» کسی است که پیوسته با تو بود در خدمت و صحبت تو، بر امّید خیر و نفع تو. قال ابن عباس (رض): «انّی لأستحیی أن یطأ الرّجل بساطی ثلاث مرّات لا یری علیه اثر من برّی». وَ ابْنِ السَّبِیلِ ابن السّبیل راه گذاری است، اگر توانگر باشد و اگر درویش، بحکم مهمانی بتو فرو آید، او را بر تو سه روز حقّ مهمانی است، پس چون بسه روز بر گذشت صدقه باشد. مصطفی (ص)گفت: «لکلّ شی‌ء زکاة، و زکاة الدّار بیت الضّیافة».
وَ إِذْ یُرِیکُمُوهُمْ و ایشان را بشما مینمود، إِذِ الْتَقَیْتُمْ آن گه که هام دیدار گشتید، فِی أَعْیُنِکُمْ قَلِیلًا در دیدار چشمهای شما اندک نمود، وَ یُقَلِّلُکُمْ فِی أَعْیُنِهِمْ و شما را اندک نمود در دیدار چشم ایشان، لِیَقْضِیَ اللَّهُ أَمْراً آن را کرد تا خدا بر گزارد کاری، کانَ مَفْعُولًا که درخواست وی کردنی بود، وَ إِلَی اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ. (۴۴) و کارها با خدا میگردد.
ایزیکیل هام (عربی: إيزاكيل نعيم العم؛ زادهٔ ۱۰ مارس ۱۹۹۴) بازیکن فوتبال اهل سوریه است.