یک چهارم نهایی

معنی کلمه یک چهارم نهایی در فرهنگستان زبان و ادب

[ورزش] ← مرحلۀ یک چهارم نهایی

جملاتی از کاربرد کلمه یک چهارم نهایی

در سال ۱۹۷۱ کابووی واریورز اولین تیم زامبیایی بود که در لیگ قهرمانان آفریقا بازی کرد، اما تیم عملکرد بدی داشت. با این حال، در سال ۱۹۷۲، کابووی واریورز نماینده زامبیا در مسابقات فوتبال قاره‌ای بود و به یک‌چهارم نهایی رسید. کابووی واریورز در مرحله یک چهارم نهایی با مجموع گل ۳–۹ به هارتس آف اوک غنا باخت.
باشگاه ورزشی محمدان یک باشگاه ورزشی در بنگلادش است که بیشتر در شهر داکا و رشته‌های فوتبال، کریکت، والیبال، بدمینتون و هاکی روی چمن فعالیت می‌کند. این باشگاه در سال ۱۹۳۳ یا ۱۹۳۸ به عنوان شعبه‌ای از باشگاه محمدان کلکته بنیان‌گذاری شد.این باشگاه سابقه حضور در مراحل اولیه جام باشگاه‌های آسیا را دارد و بهترین عملکرد آنها حضور در یک چهارم نهایی در جام باشگاه‌های آسیا ۹۱–۱۹۹۰ می‌باشد.همچنین ناصر حجازی اسطوره فوتبال ایران فوتبال خودش را در محمدان بنگلادش به پایان رساند به همین دلیل ایشان از اساطیر این باشگاه به حساب می‌آیند.
قرعه کشی مرحله یک چهارم نهایی در ۱۸ مارس ۲۰۲۲ برگزار شد.
در وزن ۱۳۰ کیلوگرم امین میرزازاده در دور اول با نتیجه ۶ بر ۱ نیکولا میلاتوویچ از نروژ را مغلوب کرد وی در دور دوم در یک دیدار نفسگیر با نتیجه ۲ بر ۱ از سد میخائیل لاپتی اف از روسیه گذشت و به مرحله یک چهارم نهایی راه یافت. میرزازاده در این مرحله آنتون ساونکو از قزاقستان را با نتیجه ۳ بر ۱ از پیش رو برداشت و راهی مرحله نیمه نهایی شد. وی در این مرحله با نتیجه ۵ بر ۱ فاتیح بوزکورت از ترکیه را شکست داد و راهی دیدار فینال شد. وی در این دیدار مقابل داوید اوواسپیان دارنده مدال برنز زیر ۲۳ سال جهان از ارمنستان با نتیجه ۲ بر ۱ به پیروزی رسید و به مدال طلا دست یافت.
در مسابقات گرند پری فرانسه، عباسی در یک چهارم نهایی برابر سانسروس از مکزیک ایستاد و در حالیکه راند نخست را برنده شده بود، در ۲ راند بعدی شکست خورد تا از دور مسابقات کنار برود.
در ضربات پنالتی هر دو تیم ۵ شوت زدند که در نهایت سپاهان به برتری ۴ بر ۳ دست پیدا کرد؛ پیام نیازمند ضربه محمد آبشک را مهار کرد و حامد لک هم پنالتی سوم سپاهان که توسط ساسان انصاری زده شد را مهار کرد ولی در ادامه و پنالتی پنجم، عباس‌زاده توپ را به بیرون زد تا در نهایت با گلزنی کیانی، طلایی پوشان راهی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی شوند.
دولگوپولوف در مسابقات بین‌المللی مهمی شرکت کرده است که می‌توان به صعود وی به مرحله یک چهارم نهایی مسابقات تنیس آزاد استرالیا در سال ۲۰۱۱ اشاره کرد، بهترین رتبه وی در رتبه‌بندی جهانی تنیس ۱۳ (۱۶ ژانویه ۲۰۱۲) بوده است.
در ۳ مارس ۱۹۸۶ در بازی یک چهارم نهایی جام اروپا، بارسا به میزبانی یوونتوس رفت که در آن بازی ۱۲۰٬۰۰۰ نفر به تماشای بازی پرداختند و رکورد بیشترین حضور حامیان بارسا رقم خورد. با توجه به نوسازی ورزشگاه در ۱۹۹۰ و قانون منع امکان تماشای بازی به صورت ایستاده احتمالاً این رکورد هرگز نمی‌شکند، زیرا ظرفیت ورزشگاه ۹۹٬۳۵۴ نفر است.
در وزن ۱۲۵ کیلوگرم امیرحسین زارع پس از استراحت در دور نخست در دور دوم مقابل سامهان جبرائیلوف از مولداوی با نتیجه ۱۱ بر صفر پیروز شد. وی در دور بعد و در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات با نتیجه ۱۷ بر ۷ یوسوپ باتیرمیرزایف از قزاقستان را از پیش رو برداشت و راهی مرحله نیمه نهایی شد. امیر حسین زارع در این مرحله با نتیجه ۱۱ بر صفر زوریکو اورتاشویلی از گرجستان را مغلوب خود کرد و به دیدار فینال رقابت‌های قهرمانی جهان سال ۲۰۱۹ راه یافت. وی در این دیدار با نتیجه ۱۰ بر صفر ویتالی گولوئف از روسیه را شکست داد و به مدال طلای این دست از رقابت‌های قهرمانی جهان کشتی آزاد دست یافت.
به دلیل استاندارد نبودن ورزشگاه آتلتی آتزوری دایتالیا برای بازی‌های اروپایی، باشگاه آتالانتا پس از توافق با دو باشگاه میلان و اینتر ورزشگاه سن سیرو را به عنوان ورزشگاه بازی‌های خانگی خود انتخاب کرد. نراتزوری‌های برگامو در مرحله گروهی با تیم‌های منچسترسیتی، شاختار دونتسک و دینامو زاگرب هم گروه شدند. شاگردان گاسپرینی در سه بازی اول سه شکست را متحمل شدند، اما در ادامه و در دور برگشت با کسب نتایج مطلوب به عنوان تیم دوم به مرحله حذفی صعود کردند. پس از برتری ۵–۸ در مجموع د بازی رفت و برگشت مقابل والنسیا، تیم آتالانتا در یک چهارم نهایی به مصاف تیم پاری سن ژرمن رفت که با وجود برتری یک گله در واپسین دقایق بازی، پاریسی‌ها دو گل به ثمر رساندند و برنده شدند. با این نتیجه، آتالانتا حذف شد.